رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان خبر داد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: آتش بزرگی که از ساعتی قبل بخش‌هایی از نیزارهای حاشیه دریاچه زریبار مریوان را فراگرفته، هنوز مهار نشده است.
کد خبر: ۵۴۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰ 23 December 2017

به گزارش تابناک کردستان، صباح پناهی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: آتش بخش‌هایی از نیزارهای حاشیه دریاچه زریبار را فراگرفته و با وجود حضور چهار گروه از محیطبانان برای عملیات اطفای حریق، آتش هنوز مهار نشده است.

وی گفت: محیطبانان این اداره به دستگاه «تراکسور» و «روت فایر» مجهز بوده اما به دلیل وسعت محدوده و غیرقابل دسترسی بودن امکان مهار کامل وجود ندارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان در خصوص وسعت محدوده آتش سوزی تصریح کرد: به دلیل تاریکی هوا وسعت محدوده آسیب دیده بر اثر آتش سوزی و همچنین علت اصلی آن مشخص نیست.

وی از اعضای انجمن های زیست محیطی و دوستداران محیط زیست خواست برای مهار آتش به یاری محیط‌بانان این اداره بیایند.

پناهی با اشاره به مشکل آتش سوزی نیزارهای دریاچه زریبار افزود: این مشکل از چند ساله قبل در این فصل در نیزارها وجود دارد و محیط زیست مریوان با راه اندازی پاسگاه محیط بانی «برده رشه» محدوده تالاب را به طور شبانه روزی پایش و کنترل می‌کند.

وی گفت: 2 نفر از عوامل آتش سوزی‌های قبلی در نیزارها شناسایی و دستگیر شده که پرونده آنها به مقامات قضایی ارجاع می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان در خصوص اهمیت نیزارها برای زریبار افزود: وجود نیزارها در حاشیه و پیرامون زریبار به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر دریاچه ضمن بخشیدن جلوه‌های خاص بصری، از حیث روابط اکولوژیکی، حفظ سلامتی و تصفیه آب دریاچه و برقراری توازن در معادلات اکولوژیکی این دریاچه اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: این نیزارها در واقع پناهگاه بسیار خوبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی این تالاب هستند و گسترش آنها واکنش طبیعی دریاچه به سموم کشاورزی و فاضلاب‌ها روستاهای اطراف این دریاچه است.

پناهی گفت: برخی از مردم گمان می‌کنند که گسترش این نیزارها به زیان زریبار است و گاهاً به تخریب یا آتش زدن آن اقدام می‌کنند.

وی افزود: این نیزارها به مکان بسیار امنی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی حاشیه این تالاب تبدیل شده و سالیانه هزاران قطعه پرنده بومی و مهاجر داخل این نیزارها لانه سازی و جوجه آوری می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان تصریح کرد: چرخه‌های آب عامل بازدارنده‌ای در جهت جلوگیری از پیری زودرس و در نتیجه اختناق یا مرگ زریبار به شمار می‌رود که موارد متعدد آتش سوزی، سلامت، موجودیت و ادامه حیات دریاچه را با خطر بسیار جدی مواجه کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار