شمخانی در سنندج:
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه برخی مخالف شکل‌گیری توسعه و شکوفایی در کردستان هستند و می‌خواهند در کردستان ناامنی باشد تا فقر بقا پیدا کند گفت: ما مسئولان باید بیش از گذشته به فکر توسعه استان در ابعاد مختلف باشیم؛ به جای روند انفعالی توسعه باید یک روند فعال توسعه‌ای در کردستان پیدا کنیم.
کد خبر: ۵۴۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ 18 December 2017

به گزارش تابناک کردستان، امیر دریابان علی شمخانی صبح امروز در یادواره 1870 شهید ترور استان که در دانشگاه کردستان برگزار شد با اشاره به اینکه کُردها برخلاف تصویری که دشمنان می‌خواستند از آنها ترسیم کنند در عمل از وفادارترین مردمان هستند، اظهار کرد: هرگاه به کردستان سفر می‌کنم علاوه بر یادآوری خاطرات دوران دفاع مقدس می‌فهمم اینجا هنوز مهربانی، مهمان‌نوازی، جوانمردی، روحیه پهلوانی، استقامت و پایداری، سخت‌کوشی، تلاش مستمر، حس شدید و عمیق وطن‌دوستی و آمادگی برای فداکاری در راه وطن، اصلی است که ریشه در خاک، فرهنگ و تاریخ کردستان دارد.

وی با اشاره به اینکه کردستان از نظر تعداد شهدای ترور، دومین استان کشور است، گفت: برگزاری جلساتی چون جلسه امروز، کاری درست در مسیر تمرکززدایی کارها از مرکز کشور است و باید آن را توسعه داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به بودجه پیشنهادی دولت به مجلس اشاره و تصریح کرد: در بودجه امسال خطی باز شده که بین بودجه استانی در مقایسه با بودجه ملی تفاوت قابل ملاحظه‌ای قائل شده‌اند تا بتوانند منابع را به درستی هزینه کنند؛ آنچه شنیده‌ام از این امر حکایت می‌کند و امیدواریم آنچه عمل می‌شود هم، همین باشد.

وی گفت: این امر در صورت تحقق می‌تواند نقطه آغازی برای تمرکززدایی در کشور که یکی از آفات اقتصادی به حساب می‌آید، باشد.

شمخانی به ترکیب 17 هزار شهید ترور در کشور اشاره کرد و افزود: این ترکیب حکایت از آن دارد که دشمن تفاوتی میان فارس، کُرد، عرب، لر و ترک قائل نیست؛ در ابتدای جنگ نخستین کسانی که در مقابل دشمن مقاومت کردند همین اقوام مرزنشین بودند، در غرب کشور کُردها و در جنوب، عرب‌ها، برخلاف انتظاری که صدام داشت که با هلهله و گل از او استقبال خواهد شد با گلوله و مقاومت در برابر دشمن ایستادگی شد و همین سبب شد برآورد عملیاتی صدام شکست بخورد.

وی از این موضوع به عنوان یک تجربه یاد کرد و گفت: این امر به ما ثابت کرد که تنوع اقوام، ادیان و مذاهب در ایران مزیت بوده و نقطه ضعف نیست و با علم به این موضوع که دیگران به دنبال تبدیل این مزیت به تهدید هستند، باید از آن در جهت درست استفاده کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تنوع اقوام، ادیان و مذاهب در کشور افزود: همیشه در کلام مقام معظم رهبری از این تنوع به عنوان مزیتی که می‌تواند و باید تبدیل به سکوی جهش ملی به منظور افزایش وحدت و انسجام شود یاد شده است.

وی با اشاره به اینکه دشمن همواره تلاش کرده این مزیت را به نقطه ضعف تبدیل کند ولی هیچگاه توفیق پیدا نکرده، خاطر نشان کرد: اینکه دشمن نتوانسته هیچگاه اتهام تجزیه‌طلبی به کردها، عرب‌ها و بلوچ‌ها بزند ناشی از حس عمیق وطن‌دوستی در میان اقوام این کشور است.

شمخانی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تغییر ژئوپلیتیک منطقه گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره به دنبال این بودند که از طریق تفرقه و تجزیه به نحوی تلاش کنند ایران را دچار چنددستگی کنند و این کار اخیراً در یکی از کشورهای همسایه ما صورت گرفت اما واقعیت آن است که کردهای ایران به آن تحرک پاسخ مثبت ندادند.

وی با اشاره به اینکه القای فضای یأس و ناامیدی به جامعه، ایجاد اختلاف بین اقشار مختلف، ناکارآمد نشان دادن نظام و کاهش ضریب اعتماد ملی مسائلی است که دشمنان ملت ایران دنبال می‌کنند، افزود: این اهداف فقط با تلاش مخلصانه، مجاهدانه و بی‌وقفه مسئولین و نیز هوشیاری ملت قابل دفع است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما بسترهای آسیب‌پذیری ناشی از عدم رسیدگی اقتصادی را داریم و قبول داریم که این بستر وجود دارد و راه کاهش آن، انسجام، وحدت و تمرکز بر حل این دشواری و پرهیز از ‌پرداختن حاشیه‌ای به مسائل است.

وی گفت: به برکت خون شهدا، در منطقه، سرافراز، مقتدر و توانمند هستیم و توانسته‌ایم همواره توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم لذا بزرگترین وظیفه نیروهای انقلاب ادامه مسیری است که شهدای ما برای آن خون داده‌اند.

شمخانی افزود: حفظ روحیه انقلابی، بازگشت به ارزش‌های انقلاب، هوشیاری، حفظ انسجام ملی و تلاش برای ارتقای کارآمدی نظام از وظایف همه ماست.

وی به شکل‌گیری یک مثلث شرارت در منطقه اشاره و اظهار کرد: سعودی‌ها، آمریکا و رژیم صهیونیستی جنگ‌افروزی، ایجاد اختلاف و بحران‌آفرینی را در منطقه دنبال می‌کنند و هر روز پرونده‌ای برای رسیدن به اهداف خود رو می‌کنند اما واقعیت آن است که شرورترین فردی که توسط این اشرار ساماندهی شد و به ملت ایران حمله کرد، صدام بود که امروز نه تنها اثری از خود او نیست بلکه از حزب بعثش هم اثری نمانده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما در کردستان توسط مردم کُرد الگوی جدید از مدیریت بحران را شاهد بودیم؛ پیشمرگان کُرد مسلمان پدیده‌ای نو، مؤثر و منحصر به فرد در دفاع از ارزش‌های اسلامی این ملت بود.

وی افزود: شکل‌گیری پیشمرگان کُرد مسلمان در شرایطی که ابهام، تبلیغات، تزویر و دروغ حاکم بود کاری بسیار سخت و در حد ناممکن بود اما واقعیت این است که شکل‌گیری پیشمرگان کُرد مسلمان امروز یک تجربه است که باید آن را مبنای اعتماد و الگویی برای بکارگیری همه اقوام در کشور قرار دهیم چرا که این نوع نگاه و این نوع استفاده از ظرفیت، توانسته است در زمان مناسب، بهینه‌ترین پاسخ را به هر نوع تهدیدی بدهد.

شمخانی با اشاره به اینکه برخی مخالف شکل‌گیری توسعه و شکوفایی در کردستان هستند و علاقمند هستند که در کردستان ناامنی باشد تا فقر بقا پیدا کند خاطر نشان کرد: ما مسئولان باید بیش از گذشته به فکر توسعه استان در ابعاد مختلف باشیم؛ کردستان یک فرصت است؛ به جای روند انفعالی توسعه باید یک روند فعال توسعه‌ای در کردستان پیدا کنیم.

وی گفت: ظرفیت‌های کردستان در حوزه آب، زمین، گردشگری و گردشگری سلامت با توجه به هم‌مرز بودن استان با کشور عراق فرصتی است که باید آن را شکوفا کرد؛ حاکمیت موظف است بستر این شکوفایی را فراهم کند اما به شکل طبیعی، این مردم ساکن در منطقه هستند که باید از این ظرفیت‌ها به شکل کارآفرینانه‌ای استفاده کرده و این فرصت را به ثروت تبدیل کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: بر این باور هستم که امروز مهم‌ترین دشواری، مشکل و چالش ما، مسئله اقتصاد و معیشت است و باید همه ما متمرکز بر حل این مشکل شویم.

وی با اشاره به اینکه باید همواره به این نکته توجه داشت که اعتماد مردم چه چیزی تولید می‌کند و نگاه مثبت مردم به یک حاکمیت چه نتیجه‌ای خواهد داشت، گفت: ما در این کشور شهدای بسیاری در رده‌های مختلف داشتیم اما هیچگاه در کشور شرایط اضطراری اعلام نکردیم.

شمخانی به اعلام شرایط اضطراری در برخی کشورها با روی دادن واقعه‌ای چون یک تیراندازی اشاره کرد و افزود: علت عدم اعلام شرایط اضطراری در کشور و اصولاً اینکه جمهوری اسلامی ایران قانون شرایط اضطراری ندارد، اتکای به مردم است و راه حفظ این اتکای به مردم با توجه به تهدید مداوم این سرمایه اجتماعی، صیانت از آن به اشکال مختلف و در عمل، رفتار و بیان است.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین مشکل مردم ما، نه فقط در کردستان، بلکه در مناطق مختلف، مشکل معیشت است و ما باید به این مشکل بپردازیم و اگر قادر به حل سریع این موضوع نیستیم، رفتار و زندگی شخصی خود را به این مردم نزدیک کرده و کمترین فاصله را از مردم داشته باشیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه هیچ نوع ناامنی در کردستان وجود ندارد، گفت: این امنیت، دشواری‌های اقتصادی را برای مردم قابل تحمل کرده و می‌توان گفت، امنیت در حال دادن سوبسید به اقتصاد است، اما این بدان معنا نیست که نباید تلاش جدی‌تری برای حل مشکلات مردم، بویژه در مناطق مرزی و بالاخص در استان‌هایی مانند کردستان که امتحان پس داده‌اند، صورت داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار