مشکلات کردستان به سمع اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رسید
ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، جلسه‌ای دیگر برای برشماری دردهای کردستان بود؛ جلسه‌ای که برخی مدیران به جای پاسخگویی درباره عملکرد چند ساله اخیر خود در نقش اپوزیسیون زبان به سخن گشودند و حالا بیم آن می‌رود دستاورد سفر هم، همان دستاورد تقریباً هیچ سفر سال 91 کمیسیون صنایع مجلس به کردستان باشد!
کد خبر: ۵۳۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵ 28 November 2017

به گزارش تابناک کردستان، ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در سنندج برگزار شد؛ جلسه‌ای 150 دقیقه‌ای که با 70 دقیقه تأخیر برگزار شد! و عمده مباحث مطرح شده در جلسه همان مباحث تکراری همیشگی بود.

جلسه طولانی عصر امروز در استانداری کردستان به استثنای وعده‌ای که از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان شد حاوی مطلبی قابل ذکر برای خشنود کردن مردم کردستان نبود؛ غلامرضا تاجگردون در این جلسه وعده داد اعضای کمیسیون بویژه برخی اعضای بانفوذ آن برای تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری صنعتی تلاش کنند.

آنچه در ادامه گزارش به آن اشاره می‌شود گزیده‌ای از سخنان برخی مدیران استان است که در مواردی آنقدر تأسف‌بار بود که برای برخی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قابل پذیرش نبود!

بهرام نصراللهی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان

* سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور 1.05درصد است و رتبه 24 را در میان استان‌های کشور داریم.

* درآمد سرانه در کردستان نصف میانگین درآمد سرانه کشور است

* جزو معدود استان‌های فاقد شبکه ریلی در کشور هستیم

* 11درصد از اراضی کشاورزی کردستان آبی و مابقی دیم است

* تنها استانی هستیم که از اعتبارات عشایری استفاده نمی‌کنیم

شهرام ملکی، مدیرکل راه و شهرسازی کردستان

* در سال 94 فقط در جاده‌های اصلی استان حدود 365 نفر کشته داشتیم یعنی به ازای هر روز یک نفر کشته و این وضعیت را نتوانستیم در سال 95 ساماندهی کنیم و در سال 94 چهارمین استان کشور از لحاظ تلفات جاده‌ای بودیم.

* از لحاظ برخورداری از راه آسفالته، استان سی و یکم کشور هستیم.

* 56 درصد راه‌های روستایی کردستان خاکی است.

محمد دره‌وزمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان

* تنها 2درصد از واحدهای تولیدی کردستان بیشتر از 100 نفر اشتغال اسمی دارند.

* واحدهای فعال صنعتی بالای 100 نفر، 10 واحد تولیدی است.

* متوسط اشتغال واقعی واحدهای تولیدی کردستان حدود 15 نفر است.

* رتبه کردستان از نظر صنعت در بین استان‌های کشور 28 است.

امیر قادری، معاون عمرانی استاندار کردستان

* شهرداری‌های استان کردستان 300 میلیارد تومان بدهکار هستند.

* تنها 24درصد کلاس‌های درس در استان کردستان از استاندارد کافی در بحث زلزله و مقاوم‌سازی برخوردار بوده و مابقی فاقد استانداردهای کافی هستند.

* در زلزله اخیر 1084 مدرسه شهری و روستایی در کردستان دچار آسیب جدی شده‌اند.

اما پس از سخنان مدیران استان، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی هم چند دقیقه سخنرانی کرد و در اظهارات خود به نکته ای اشاره کرد که شاید بتوان آن را عصاره جلسه امروز دانست و آن اینکه وی به حضور خود در کردستان در زمان جنگ اشاره کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سفر زمینی صبح امروز خود از کرمانشاه به کردستان از وضعیت مسیر ارتباطی بین دو استان ابراز تأسف کرد و گفت: «بخش‌هایی از جاده با 35 سال گذشته هیچ فرقی نکرده است».

جعفرزاده ایمن‌آبادی خطاب به مدیران استان افزود: ما باید درباره این وضعیت پاسخگو باشیم.

جلسه امروز حاشیه هم کم نداشت؛ از طعنه سیدمهدی فرشادان درباره غیربومی بودن 80درصد شاغلین در پتروشیمی کردستان تا شعرخوانی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به زبان کرمانجی.

با همه این تفاصیل، نوبت به استاندار کردستان رسید؛ او حالا باید درباره توانمندی مدیرانش به نتایجی رسیده باشد و مهم‌تر از آن حتماً می‌داند میراث استاندار سابق برای وی چه مشکلات گوناگونی است.

بهمن مرادنیا به عنوان سخنران پایانی جلسه در اظهارات کوتاهی بار دیگر «شعارگویی» را تقبیح کرد و گفت: باید فاصله بین استان‌های توسعه نیافته با استان‌های برخوردار را پر کنیم و این کار با شعار ممکن نمی‌شود.

وی افزود: در حوزه آب واقعاً ظلم مضاعفی به استان کردستان شده است؛ چندین سد آبگیری شده با منابع آبی استان در خاک کردستان وجود دارد ولی هیچ بهره‌‌ای برای استان ندارد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون این وضعیت در سد آزاد هم در حال دنبال شدن است تصریح کرد: در حال حاضر مشغول انتقال آب سد آزاد کردستان به استان همدان هستند و سؤال درباره چرایی این وضعیت به یک مطالبه عمومی در میان مردم مبدل شده است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید گوشت قرمز در کردستان با توجه به ظرفیت‌های استان گفت: مجلس باید موانعی را که بر سر راه بخش خصوصی برای کمک به توسعه کشور وجود دارد از میان بردارد.

مرادنیا به سفر سال 94 رئیس جمهور به کردستان اشاره کرد و افزود: در سفر یاد شده قرار شده ظرف 2 سال 830 میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص پیدا کند ولی هنوز 50 درصد آن تحقق پیدا نکرده است.

وی به پروژه‌های نیمه تمام استان و وجود پروژ‌هایی با 80درصد پیشرفت فیزیکی در کردستان اشاره و تصریح کرد: پروژه‌ای در استان داریم که در زمان سفر ریاست جمهوری سال 73 مرحوم آیت‌الله رفسنجانی به کردستان کلنگ‌زنی شده و هنوز بلاتکلیف است.

استاندار کردستان به پروژه راه آهن کردستان هم اشاره کرد و گفت: از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخواست می‌کنم به این پروژه هم عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
حرف هاى كه اقاى دره وزمى ونصرالهى زاده در اين جلسه فرمودند اگر در چند ماه پيش توسط كسى بيان ميشد ميگفتند دارند مديران را تخريب ميكننداقايان چى شد ان هم وعده مگرنگفتيدريل گذارى راه اهن همدان سنندج شروع شده مگر وعده زنجير فولاد واشتغال ان را نداديدمگر نميدانستيد زنجير فولاد به اب فراوان نياز دارد كه امكان تاسيس ان غير ممكن است مگر نميدانستيد دو سوم راى نمايندگان براى تصويب منطقه ازاد نياز است چرا الكى كف زديد مگر يكشبه مدير نشديد وضع صنعت استان را متحول كنيد حال بعد از پنج سال ميگيد وضع كارگاهاى توليدى وخيم است كجاست ان رقم هاى كه دم از سرمايه گذارى ميزديد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
آفرین واقعا به موضوع خوبی اشاره کرده اید
سفر بی نتیجه اعضای کمیسیون صنایع مجلس به کردستان در سال 91
به نظر من این سفر هم همانند آن سفر خواهد شد. اعضای کمیسیون صنایع در سال 91 از کارگاه تولیدی ما در شهرک بازدید کردند و یادداشت نوشتند و وعده پیگیری دادند ولی دریغ از یک نتیجه مشخص
البته بنده نمیخواهم زحمت نمایندگان فعلی و گذشته استان در دعوت همکارانشان به استان را کم ارزش جلوه دهم ولی نباید به چنین سفرهایی زیاد دل خوش کرد
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
نمیدونم بنده خدا آقای مرادنیا چطور میخواهد این همه مشکل كردستان را حل کند آن هم با وجود این مدیران باید باید گو
خدا از سر تقصیرات استاندار سابق نگذرد بخدا ماندم این همه مدیر مثل خودش رو چطور تونست تو کردستان پیدا کنه تا استان رو به این حال و روز بندازن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
مدیران اجرایی یا همان نمایندگان دولت در استان و نمایندگان مردم در مجلس به اتفاق و همصدا به برشمردن مشکلات پرداخته اند و به برشماری دردهای مردم به جای ارائه درمان برای مشکلات جامعه تلاش خود را معطوف کرده اند یعنی کارگزاران قوه مجریه و نمایندگان مردم در قوه مقننه در کردستان دانسته یا ندانسته نقش اپوزسیون را به خود گرفته و از عدم پیشرفت همه جانبه امور در استان دم می زنند و خواستار سرعت بخشی به انجام کارها هستند
قطعا از مردم عادی در این رابطه کاری ساخته نیست لاجرم باید از مسئولین اجرایی و نمایندگان استان های مجاور برای به سامان رساندن مشکلات استان یاری طلبید
در چنین وضعیتی خدا به داد مرادنیا برسد
پاسخ ها
اشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
عزیز دل برادر ، خطاب این ... که با هر ... مى خواهند میز هاشون حفظ کنند ، به اجنه است تا شاید این از ما بهتران کارى بکنند!!!!!!!!
حمه بیکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
با این افراد و با این مدیران به جایی نمی رسیم چون فقط بیان دردها است مانند آن است سرت درد کند به پزشک مراجعه کنی بعد از عکس و آزمایش به جای دارو بگوید سرت درد می کند این برادران و مسئولان و مدیران و خدمتگزاران فقط متخصص چسبیدن هستند حالا به مدیر ارشد به میز به مسئولیت و یا به هر چیزی که برای خودشان نفع داشته باشد
فایق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
پس این مدیران عزیز در این چهار سال چه کارهایی کرده اند؟ مگر نمی گفتند مدیران قبلی موانع توسعه استان هستند؟ خب موانع را برداشتید و خودتان جای آنها نشستید، ایرادی نداره، بفرمایید کارنامه ارائه کنید این حرف ها را که چهار سال پیش هم میزدید .
جناب آقای نصرالهی زاده چرا یکبار یک گزارش در خصوص سرمایه های جذب شده در استان ارائه نمیکنند؟
ماشاءالله ایشان واحد کلامشان "هزار میلیارد تومان" بود .
اون چندین هزار میلیارد تومان که مدام وعده میدادن چی شد پس؟
زاهد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
اقاى مرادنيا تا افراطى هاى ... را از مناصب اقتصادى استان جابجا نكند وضع به همين منوال است
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
افراد پیرامونی استاندار و مدیران ارشد اجرایی استان منتخبان استاندار قبلی و مهره های مشاور ارشد همراه دائمی او هستند و چون عملکرد عمومی این مدیران دولت یازدهم صرف نظر از دلایل آن رضایت بخش افکار عمومی نبوده و وضعیت بی سامان موجود مولود عملکرد مدیریت اجرایی چهار ساله اخیر و حاصل اعمال نظر آن مدیرکل بی خبر از راه و رسم امور اداری در حوزه استاندار است، گام اول در اصلاح امور جایگزین کردن افراد صاحب اراده به جای این مجموعه منتخب آن جوان بلند اقبال اراکی است هرچه دیرتر این امر صورت پذیرد هزینه جبران خسارات بیشتر می شود جناب مرادنیا صاحب اختیار و تصمیم است و صلاح مملکت خویش را هم خسروان دانند
على
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
استاندار محترم بايد به اقايان ... كه مناصب اقتصادى را در اين چهار سال تصاحب كرده اند بگويد با امار وارقام به مردم گزارش دهند بعد در مورد انها تصميم بگيرد كه مظلوم نمايى نكنند گرچه جايگاهشان در ميان اكثريت قاطع اصلاح طلبان صفر است وحاميانشان درون اين جريان به تعداد انگشتان دست هم نيست
پاسخ ها
آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
على جان ، این بزرگواران اصلاح طلبى را هزینه‌ تصاحب پست و مقام کردند و اصلاح طلبان واقعى را طرد و منافع مردم را فدا نمودند و البته ناتوانى و ناکارآمدى خود را به اثبات رساندند . اینان استاد حرف هاى گنده و ادعاهاى پوچ هستند. نهایتا مرض خود شیفتگى ... به اینها سرایت کرده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار