معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در سنندج:
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر چیزی به نام «لایحه نظام جامع رسانه‌ها» نداریم بلکه یک «قانون مطبوعات» و یک «سازمان رسانه‌ای» داریم که هر دو به صورت پیش‌نویس لایحه بوده و قرار است پس از اتمام کارها در دولت به صورت لایحه به مجلس تقدیم شوند.
کد خبر: ۵۲۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳ 08 November 2017

به گزارش تابناک کردستان، حسین انتظامی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با جمعی از فعالان رسانه‌ای استان کردستان در سنندج با اشاره به چندین سفر خود به استان کردستان در دوره مسئولیت‌اش در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: کردستان با لحاظ دارا بودن پیشینه فرهنگی ظرفیت توسعه‌ای بالایی دارد و همین برای ما انگیزه‌ای شده تا به توسعه حوزه مطبوعات استان در حد بضاعت خود کمک کنیم.

توسعه حوزه مطبوعات به توسعه سایر حوزه‌ها کمک می‌کند

وی با اشاره به اینکه توسعه حوزه مطبوعات به توسعه سایر حوزه‌ها کمک می‌کند گفت: مطبوعات در مقایسه با سایر حوزه‌ها بخش پیشران بوده و از این حیث با آنها تفاوت دارند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جلسات مختلف خود با اصحاب رسانه و استماع نظرات فعالان این حوزه تصریح کرد: همواره تلاش کرده‌ام به بخشی از مطالبات مطرح شده توسط فعالان رسانه که قابلیت اجرا دارند پاسخ داده شود و هرجا وعده پیگیری داده‌ایم به عهد خود وفا کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تابناک کردستان درباره مباحث مطرح پیرامون «لایحه سازمان رسانه‌ای» خاطر نشان کرد: درخواست بنده از همه فعالان حوزه رسانه این است که لایحه را با دقت مطالعه کرده و نظرات خود را به مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منعکس کنند.

انتظامی با اشاره به اینکه لایحه هنوز به صورت پیش‌نویس بوده و تصویب نهایی نشده است افزود: البته لایحه در کمیسیون‌های تخصصی دولت تصویب شده است و بخش‌هایی از آن هم در هیئت دولت تصویب شده اما هنوز نمی‌توان از آن به عنوان یک لایحه نام برد چرا که هنوز به طور کامل نهایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه سابقه کار به برنامه چهارم توسعه باز می‌گردد گفت: بیش از 10 سال پیش به دولت تکلیف شده که لایحه جامع رسانه‌ها را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند و با پیگیری موضوع در دولت دکتر روحانی، این تکلیف به دو لایحه مکمل یکدیگر تبدیل شد.

در حال حاضر چیزی به نام «لایحه نظام جامع رسانه‌ها» نداریم

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حال حاضر چیزی به نام «لایحه نظام جامع رسانه‌ها» نداریم بلکه یک «قانون مطبوعات» و یک «سازمان رسانه‌ای» داریم که هر دو به صورت پیش‌نویس لایحه بوده و قرار است پس از اتمام کارها در دولت به صورت لایحه به مجلس تقدیم شوند.

وی خاطر نشان کرد: در عرصه فعالیت رسانه‌ای تاکنون، هم قانون مطبوعات و هم سایر قوانین مانند قانون مجازات اسلامی بر کار ما حاکم بوده است؛ برای مثال خطاب به مطبوعات عنوان شده فلان عنوان مجرمانه را از طریق مطبوعات انجام داده‌اید لذا مجرم هستید.

انتظامی گفت: در این قانون تنها 5 عنوان مجرمانه تصریح شده و بقیه موارد اصلاً جرم نیست اگر از طریق مطبوعات اتفاق افتاده باشد بلکه تخلف محسوب شده و کمیسیون رسانه‌ها به تخلف رسیدگی می‌کند.

وی افزود: هتک حرمت، نقض حریم خصوصی، نقض امنیت ملی، توهین به مقدسات و افشای اسناد محرمانه دولتی؛ 5 عنوان مجرمانه مورد اشاره هستند؛ مجازات هرکدام از این جرائم هم مشخص شده و مرجع شکایت هم معلوم شده است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: برای مثال در موضوع امنیت ملی، فقط و فقط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی می‌تواند تشخیص دهد که یک مطلب خلاف امنیت ملی بوده یا خیر؛ در موضوع هتک حرمت که می‌تواند شامل توهین و افترا باشد به گونه‌ای است که حتماً باید شاکی خصوصی داشته باشد بنابراین مدعی‌العموم دیگر نمی‌تواند شکایت کند.

وی به پیش نویس لایحه «سازمان رسانه‌ای» اشاره کرد و گفت: یکی از خواسته‌های همیشگی فعالان مطبوعاتی این موضوع بوده که به تخلفات ما اشخاص دیگر رسیدگی نکنند و این کار به کسانی سپرده شود که برآمده از میان خود ما بوده و از جنس مطبوعات باشند.

هر کسی روزنامه‌نگار نیست

انتظامی با تأکید بر این نکته که «هر کسی روزنامه‌نگار نیست» افزود: برای مثال فردی چندین شغل دارد ولی به واسطه اینکه سالی یک‌بار مطلبی در یک روزنامه می‌نویسد؛ صادقانه عرض می‌کنم نباید وارد صنف ما شود؛ باید از صنف خودمان صیانت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیئت منصفه تنها برای مدیران مسئول وجود دارد و اگر روزنامه‌نگار مرتکب خطا شود در همین سیکل طبیعی و مسیر دادرسی به خطای او رسیدگی می‌شود در حالی که ما معتقدیم که روزنامه‌نگار هم مانند مدیر مسئول است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها جلسه‌ای در حال برگزاری است که افراد صاحب نظر و مشهور، چه موافق و چه مخالف مواد پیش‌نویس لایحه مشغول بحث هستند.

نظر رئیس جمهور درباره لایحه تقدیمی به مجلس در ارتباط با مطبوعات

وی افزود: تأکید دولت و شخص آقای رئیس جمهور این است که حتماً لایحه تقدیمی به مجلس در ارتباط با مطبوعات به گونه‌ای نهایی شود که تأمین کننده نظرات رسانه‌ها باشد.

انتظامی با اشاره به حمایت‌های دولت یازدهم از فعالان رسانه‌ای و مطبوعات تصریح کرد: 4 سال قبل در این ایام تنها 5 هزار نفر توسط رسانه‌ها بیمه شده بودند و حالا این رقم بالغ بر 16 هزار نفر است.

رسانه باید همکار تمام وقت خود را بیمه کند 

وی گفت: رسانه باید همکار تمام وقت خود را بیمه کند و منطقی هم این است که چند ماهی از شروع به کار فرد در آن رسانه گذشته باشد و انتظار نمی‌رود یک رسانه همکار خود را از روز اول شروع به کار بیمه کند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سختی کار فعالان رسانه‌ای در استان‌ها و شهرستان‌ها اشاره کرد و افزود: هر اندازه که از تهران دور می‌شویم، در مراکز استان‌ها و بدتر از آن در شهرستان‌ها، میزان سخت‌گیری به روزنامه‌نگاران بیشتر می‌شود چون آستانه تحمل پایین‌تر است.

اذعان «انتظامی» به ناتوانی در حل یک موضوع!

وی با اشاره به یکی از مشکلاتی که در عرصه کار مطبوعاتی در استان‌ها مشاهده کرده اظهار کرد: بعضاً در سفرهای استانی کسانی خود را به عنوان سرپرست دفتر نمایندگی فلان روزنامه معرفی می‌کنند در حالی که آن روزنامه در خود تهران توزیع نمی‌شود! برای بنده سؤال است که با این شرایط دفتر نمایندگی در استان به چه کاری مشغول است؟ بنده با این همه تجربه مطبوعاتی تاکنون نتوانسته‌ام این موضوع را حل کنم!

انتظامی با اشاره به اینکه رونق‌گرفتن مطبوعات محلی از اهداف وزارت ارشاد است نه ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های سراسری گفت: استدلال ما این است که این مطبوعات محلی هستند که می‌توانند پیگیر حقوق مرد در استان‌ها باشند.

وی افزود: از ابتدای امسال اعلام کرده‌ایم که همانگونه که یارانه بیمه به خود نشریات پرداخت می‌کنیم برای دفاتر سرپرستی هم سه نفر سهمیه در نظر می‌گیرم و این بدین معنی است نماینده برای دفتر سرپرستی نشریه یک کد کارگاهی اخذ می‌کند و ما کل هزینه بیمه 3 نفر از همکاران را به سرپرست پرداخت می‌کنیم و هدف از این کار هم ایجاد امنیت شغلی است.

با این امر که دولت کارت خبرنگاری بدهد مخالف هستم

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره سابقه بیمه برای صدور کارت خبرنگاری حرفه‌ای اظهار کرد: با این امر که دولت کارت خبرنگاری بدهد مخالف هستم و چون این روش را روشی غلط می‌دانم تا 2 سال با این موضوع مخالفت کردم اما در نهایت مجبور شدیم هیئتی 7 نفره تشکیل دهیم که تنها یک نفر از دولت است و آن هم مدیرکل مطبوعات داخلی است.

وی با اشاره به سابقه کار مطبوعاتی خود گفت: از آنجا که ما سابقه کار مطبوعاتی داریم انتظار همکاران آن است که مسیری را دنبال کنیم که به نفع آنها باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار