از صدور صورتحساب‌ بی‌ارتباط‌ با نسخه‌ تا ارائه‌ دستور مصرف‌ نادرست‌ و‌ دریافت‌ وجه‌ اضافه‌ از بیمار!
کد خبر: ۴۹۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵ 10 September 2017

بیماری به داروخانه‌ای در سنندج مراجعه می‌کند؛ در نسخه قطره چشمی فلوکورت درج شده و داروخانه دو قطره بتامتازون و کلرامفینیکل را فاکتور می‌کند! وجه اضافه بر قیمت دارو هم از بیمار گرفته و مضاف برآن دستور مصرف مغایر با تجویز پزشک هم برای مصرف دارو می‌نویسد؛ مراقبت بیشتر مردم و تشدید نظارت دانشگاه علوم پزشکی ضرورت دارد!

به گزارش تابناک کردستان، اشتباه حین انجام کار و وظیفه، جزو لاینفک زندگی هر فردی در سراسر دنیاست، اما تبعات اشتباهات یک فرد، چه اندازه زندگی دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا احیاناً با مخاطره مواجه می‌کند بسته به حساسیت و نوع کاری که فرد انجام می‌دهد، متفاوت است؛ اشتباه در انجام وظایف آن هم در حوزه سلامت چه بسا منجر به اتفاقات جبران‌ناپذیر شده یا حتی جان یک بیمار را به مخاطره بیاندازد.

 

چند روز قبل بیماری در سن کهولت که پیشتر عمل جراحی آب مروارید انجام داده و به دنبال آن دچار عارضه «مگس پران» شده به پزشک معالجش مراجعه می‌کند؛ چشم‌پزشک برای بیمار قطره فلوکورت چشمی تجویز کرده و دستور مصرف را برای بیمار توضیح می‌دهد.

 

بیمار به یکی از داروخانه‌های شهر سنندج مراجعه می‌کند، داروخانه به جای قطره فلوکورت، دو قطره بتامتازون و کلرامفینیکل را فاکتور کرده! و وجه آنها را از کارت اعتباری وی برداشت می‌کند.

 

با این تفاصیل در نهایت داروی درج شده در نسخه، به بیمار تحویل می‌شود اما از آنجا که دستور مصرف درج شده روی آن با آنچه پزشک گفته تفاوت می‌کند، بیمار مورد اشاره، در صحت نسخه پیچی تردید کرده و موضوع را با پزشک معالج خود در میان می‌گذارد و پزشک هم دستور صحیح مصرف را دوباره توضیح می‌دهد!

 

در این میان یک وجه دیگر موضوع که صدور صورتحساب نادرست و اخذ وجه اضافی از بیمار بر اساس آن صورتحساب است به قوت باقی می‌ماند یعنی یک بیمار برای دارویی که قیمت آزاد آن 1500 تومان است با ارائه دفترچه بیمه خدمات درمانی 2820 تومان پرداخت کرده است!

 

نکته جالب دیگر در این ماجرا آنکه، داروخانه در صورتحساب تحویلی مبلغ 2100 تومان با عنوان «حق فنی» از بیمار گرفته است؛ به عبارتی 2100 تومان از بیمار گرفته تا نسخه او را درست بخواند و داروی تجویزی با دستور صحیح مصرف تحویلش دهد؛ اما دستور تجویز شده توسط پزشک هر 12 ساعت یک قطره است و داروخانه روی دارو، دستور هر 4 ساعت یک قطره درج می‌کند! به عبارت ساده‌تر پزشک دستور داده هر 24 ساعت 2 بار دارو مصرف شود، داروخانه می‌نویسد هر 24 ساعت 6 بار مصرف شود.

 

اینکه این میزان تفاوت در دستور مصرف برای یک قطره چشمی چه اندازه می‌تواند مخاطره آمیز باشد را باید اهل نظر تشخیص دهند، اما کسی نیست که نداند تحویل داروی اشتباه برای یک بیماری سخت‌تر مثلاً یک بیمار قلبی که عمل جراحی انجام داده یا فردی که پیوند عضو انجام داده چقدر خطرناک است.

 

الغرض؛ اول آنکه مردم و اطرافیان بیماران در سنندج و استان کردستان بیش از پیش دقت کرده و صورتحساب صادره و داروی تحویلی داروخانه‌ها را با آنچه پزشک تجویز کرده و نیز طریقه مصرف آن را یا خود کنترل کرده یا دارو را به پزشک نشان دهند؛ دوم و مهم‌تر آنکه از دانشگاه علوم پزشکی کردستان انتظار می‌رود چنین مسائلی را با حساسیت مضاعف پیگیری کرده و نیز نظارت در این حوزه را افزایش دهد، البته مردم نباید فراموش کنند که پیگیری آنها شاید بهترین مشوق برای دانشگاه در حل مشکلات مربوط به حوزه سلامت باشد.

 

توضیح:

 

1- اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در حوزه سلامت کردستان انجام وظیفه می‌کنند انسان‌هایی شریف و وظیفه‌شناس بوده و نباید چنین گزارش‌هایی سبب شود خدمات این افراد به جامعه، زیر سؤال برود.

 

2- از آنجا که ممکن است آنچه در این گزارش به آن اشاره شد ناشی از خطای سهوی افراد دست اندرکار امور مورد اشاره باشد برخی قسمت‌های اسناد منتشره شطرنجی شده ولی این رسانه آمادگی دارد اسناد را برای پیگیری موضوع در اختیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان قرار دهد.

حکایتی واقعی از نسخه‌پیچی نادرست یک داروخانه در کردستان+اسناد
 
حکایتی واقعی از نسخه‌پیچی نادرست یک داروخانه در کردستان+اسناد
 
حکایتی واقعی از نسخه‌پیچی نادرست یک داروخانه در کردستان+اسناد
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
حجت اله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
به تنها موضوعی که اشاره نکرده اید دست خط چشم پزشک است. در ضمن دستور مصرف ظاهرا هر 6 ساعت است، نه هر 12 ساعت!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
قیمت روی نسخه قیمت فلوکورت هست و دستور دارو هر 6 ساعت ولی اینکه چرا فاکتور برای 2 دارو صادر شده باید برسی شود البته داروی بتامتازون و فلوکورت از یه دسته دارویی هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
در ضمن وقتی در روی نسخه یک دارو با قیمت درست قیمت گذاری شده در فاکتور هم باید یک دارو با همان قیمت باشد نه اینکه فاکتورنسخه با دو داروی دیگر باشه
دکترسیداحمدسلیمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
سلام و احترام. خط پزشک از نظر پزشکی قانونی مورد اعتراض شدید است و این نوع نوشتار باعث اشتباه در نسخه پیچی خواهد شد و دستور دارو هر 6 ساعت ذکر شده.
اما این نوشتار هیچ ربطی به قطره بتامتازون و کلرامفنیکل ندارد و مشکل دار است. قطره فلوکورت از نظر دسته دارویی با بتامتازون یکی است ولی از نظر قدرت و عوارض و اندیکاسیون متفاوت است و داروخانه نمی تواند دارویی دیگر را جایگزین آن کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار