کد خبر: ۴۸۰۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶ 18 August 2017

بیژن کامکار نوازنده برجسته دف که در سال 53 این ساز را به طور رسمی وارد موسیقی ایرانی کرده است، می‌گوید که صدای شهرام ناظری هماهنگی عجیبی با دف دارد.

این استاد موسیقی در جریان اکران مستند «دف، به روایت استاد بیژن کامکار» به کارگردانی مهدی طالبانی در سالن آمفی‌تئاتر روزنامه ایران افزود: دف، سازی است که همه موسیقی‌ها را در ایران متحد کرده و به‌ خاطر این برای این ساز احترام قائل هستم.

مستند «دف، روایت استاد بیژن کامکار» به تأسی از روایت مستقیم یکی از اعضای خانواده هنرمند کامکارها، مهدی طالبانی به بازنمایی و تشریح پیشینه و جایگاه ساز «دف» در موسیقی ایران زمین می‌پردازد.

کامکار معتقد است که یکی از منابع الهام مولانا در سرودن شعر دف بوده است و می‌گوید: حس می‌کنم مولانا وقتی شعر می‌سروده، دف می‌نواخته و می‌رقصیده است.

کامکار اظهار داشت: دف‌ساز اصیل ایرانی است و حضور دف در نوشته‌ها و سنگ نوشته‌های ما تاریخی دوهزار ساله دارد.

این استاد موسیقی گفت: دف به‌رغم صدای پرطنین و اثرگذارش، پیشتر سازی گوشه‌نشین بود و تا آن زمان تنها در خانقاه‌های دراویش قادریه کردستان و مراسم آئینی آن خطه نواخته می‌شد، اما اکنون وارد موسیقی سنتی ایرانی شده است.

شهرام ناظری خواننده برجسته موسیقی نیز گفت: ما پیش از انقلاب با خانواده کامکارها بویژه بیژن و پشنگ کامکار در ارتباط دایم بودیم چرا که سایر فرزندان استاد کامکار هنوز کوچک بودند.

وی افزود: بیژن کامکار نخستین کسی که دف را معرفی کرد و این ساز با نام او به‌ عنوان اسطوره دف هک شده است.

وی همچنین اظهار داشت: دلیل اینکه امروز موسیقی روح خود را از دست داده، این است که عشقی که قبلا در قلب‌ها می‌جوشید وجود ندارد.

ناظری با بیان اینکه اغلب آثارش با دف اجرا شده است، گفت: دف جزیی از فرهنگ من است، امیدوارم دوستانی که در حوزه موسیقی اسطوره هستند همچنان سلامت باشند.

مهدی طالبانی کارگردان مستند «دف، به روایت استاد بیژن کامکار» نیز گفت: ساخت این فیلم به سال‌ها قبل بازمی‌گردد. دغدغه من این بود که در مورد سازهای کوبه‌ای و دف مستندی بسازم و در عرصه دف نوازی و موسیقی کردی هیچ استادی بزرگتر از بیژن کامکار نیست و وی پذیرفت این مستند را بسازم.

سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به اهمیت ثبت ملی دف‌نوازی اشاره کرد و گفت: با ثبت ملی، گویی هم خود و هم جامعه را هوشیار می‌کنیم که چنین ثروتی داریم. هر چند که قبل از ثبت، این ارزش وجود دارد اما ممکن است همه از اهمیت آن اطلاع نداشته باشند.

وی با بیان اینکه ایران دارای تنوع فرهنگی بسیار است، گفت: شاید تنوع فرهنگی ما به اندازه کل اروپا باشد، بر اساس برآوردها در ایران بین 20 تا 60 زبان وجود دارد.

بهشتی با اشاره به اینکه کردها نقش بسیار مهمی در حفظ و صیانت از فرهنگ دارند، اظهار داشت: باید از آنها قدردانی کرد که بسیاری موضوعات را حفظ کرده‌اند همچون ساز دف که توسط آنها حفظ شده است.

کیخسرو پورناظری دیگر استاد موسیقی نیز در این زمینه گفت: سابقه دوستی من و بیژن کامکار به دوران نوجوانی و همچنین همکلاسی در دانشکده باز می‌گردد.

وی افزود: خوشحالم که 2 ساز دف و تنبور از خطه کردستان به موسیقی کشورمان بازگشته است، چرا که این 2 ساز متعلق به فرهنگ کهن ایرانی است.

در این مراسم جمعی از هنرمندان سینما همچون میترا حجار و سایر اساتید موسیقی کشورمان نیز حضور داشتند.

آرمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار