توسط معاون اول رئیس جمهور
آیین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی که توسط هیئت وزیران در جلسه 1396/5/1 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تصویب شده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.
کد خبر: ۴۷۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹ 15 August 2017

به گزارش تابناک کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران در جلسه 1396/5/1 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی

ماده ۱ – وزارت کشور موظف به هدایت و انتقال مبادلات غیر رسمی مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان به گمرکات رسمی یا بازارچه‌های مرزی به شرح زیر است:

۱- بازارچه‌های موقت مرزی تمرچین و قاسم رش در استان آذربایجان غربی، به ترتیب در بازارچه‌های مرزی رسمی تمرچین و کیله در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت.

۲ – بازارچه‌های موقت مرزی شیخ صله، پرویزخان و شوشمی در استان کرمانشاه به ترتیب در بازارچه‌های مرزی شیخ صله، تیله کوه و شوشمی در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب و پاوه.

۳- بازارچه‌های موقت مرزی هنگ ژال و گله سوره در شهرستان بانه استان کردستان، به بازارچه مرزی سیران بند در شهرستان بانه.

۴- بازارچه موقت مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به بازارچه مرزی میرجاوه.

ماده ۲- وزارت کشور مجاز است یک بازارچه مرزی در استان آذربایجان غربی (اشکان در شهرستان سردشت)، دو بازارچه مرزی در استان کردستان (ملخورد در شهرستان سروآباد و خانم شیخان در شهرستان مریوان) و پنج بازارچه مرزی در استان سیستان و بلوچستان به ترتیب بازارچه‌ مرزی تخت عدالت در شهرستان هیرمند، بش­دلبر در شهرستان نیمروز، شاهگل در شهرستان زهک و جالق و میل (۱۶۰) در شهرستان سراوان احداث نماید.

ماده ۳- هزینه‌های ایجاد تأسیسات اداری و زیربنایی و تأسیسات مورد نیاز واحدهای اجرایی در این بازارچه‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌ها و تأمین کارکنان اجرایی بازارچه و اداره آن بر عهده استانداری مربوط است.

ماده ۴- وزارت کشور موظف است از نظر احداث مکان و چگونگی حفظ انتظامات کنترل تردد افراد در بازارچه‌های مذکور در این آیین‌نامه، هماهنگی لازم را با گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.

ماده ۵- مدیریت بازارچه‌های مذکور بر عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

ماده ۶- افرادی که دارای سه سال اقامت در فاصله حداکثر (۲۰) کیلومتری از نقطه صفر مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و حداکثر (۵۰) کیلومتری صفر مرزی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند می‌توانند برای واردات فهرست اقلام کالاهای موضوع ماده (۹) این تصویب‌نامه، از تخفیف سودبازرگانی ماهانه حداکثر به مبلغ پنج میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵) ریال بهره‌مند گردند.

تبصره ۱- سقف کلی میزان تخفیف این ماده حداکثر نه هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۹) ریال در سال خواهد بود.

تبصره ۲ – ساکنین شهرهای مرکز شهرستان‌های استان‌های مذکور، مشمول دریافت تسهیلات این تصویب‌نامه نمی‌باشند.

ماده ۷- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این تصویب‌نامه نسبت به صدور کارت الکترونیکی برای افراد واجد شرایط اقدام نماید.

ماده ۸- در راستای استفاده از مزایای این تصویب‌نامه، عبور (ترانزیت) اقلام کالاهای مورد نیاز مرزنشینان از سایر مبادی به بازارچه‌های مرزی و گمرکات مجاز است.

ماده ۹- فهرست کالاهای قابل ورود در هر یک از استان‌های مذکور، علاوه بر اقلام قابل ورود مرزنشینان موضوع تصویب‌نامه شماره ۳۱۸۱۹/ت۵۱۹۶۷هـ مورخ 1395/3/18 (بدون لحاظ مقدار) با پیشنهاد وزارت کشور یا وزارت صنعت، معدن و تجارت در کارگروه ماده (۱۲) قانون ساماندهی مبادلات مرزی ـ مصوب ۱۳۸۴- و با حضور نماینده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین و ابلاغ می‌گردد.

ماده ۱۰- وزارت کشور و نیروهای نظامی و انتظامی مکلفند پس از لازم‌الاجرا شدن این تصویب‌نامه نسبت به انسداد کلیه معابر زمینی غیر مجاز اقدام نمایند.

ماده ۱۱- دستگاه‌های اجرایی ذیربط مکلفند ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این تصویب‌نامه نسبت به اجرا نمودن احکام آن (به جز ماده (۵) با زمان اجرای مقرر) اقدام نمایند و مسئولیت اجرا و نظارت بر آن بر عهده وزارت کشور است. دستورالعمل اجرایی مربوط به نقاط مشمول، شناسایی مرزنشینان مشمول صدور کارت، نحوه اجرا، توزیع سهمیه وارداتی برای مرزنشینان هر شهرستان موضوع این تصویب‌نامه ظرف یک ماه توسط وزارت یادشده تهیه و پس از تصویب در کارویژه مرز و با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز به دستگاه‌های اجرایی، استانداری‌های ذیربط و نیروهای نظامی و انتظامی ابلاغ می‌گردد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور این مصوبه را به وزارت كشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار