خبرنگاری غیرحرفه‌ای و روایت «زاهدی» از «شهر من جهنم ایران»
استاندار کردستان در ساعات پایانی روزی که مزین به نام خبرنگار است از هر دری در این حوزه سخن گفت الا تجربه‌ای که در حوزه فعالیت رسانه‌ای، در کردستان بکار او نیامد! از خبرنگاری غیرحرفه‌ای و روایت «زاهدی» از «شهر من جهنم ایران» تا نقل خاطره استاندار کردستان از روزی که کم مانده بود فعالیت‌ رسانه‌ای ـ به قول خودش ـ بیچاره‌اش کند!
کد خبر: ۴۷۵۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹ 09 August 2017

به گزارش تابناک کردستان، عبدالمحمد زاهدی شامگاه سه‌شنبه در آئین گرامیداشت روز خبرنگار که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد با تبریک روز خبرنگار، گرامیداشت یاد شهید صارمی و نیز همه جانباختگان عرصه خبر در سراسر دنیا اظهار کرد: همه کسانی که در این راه جان خود را از دست داده‌اند جانباختگان یک راه مقدس هستند و گرامیداشت یاد آنها امری پسندیده است.

 

وی متولی شدن خانه مطبوعات برای برگزاری جلسه را یک «تجربه خوب» خواند گفت: ستاندن مسئولیت برگزاری چنین برنامه‌های از دولت و سپردن مسئولیت برگزاری آنها به اعضای همان صنفی که برنامه مربوط به آنهاست تجربه شده و مطمئناً آنها بهتر از دولت این کار را انجام می‌دهند.

 

استاندار کردستان به مسئولیتش در یک «هفته نامه» در کنار مسئولیت عالی اجرایی خود هم گریزی زد و با تقسیم وقت سخنرانی خود بین دو جایگاه یاد شده به آنچه در جایگاه «استاندار» می‌خواهد بگوید اشاره و تصریح کرد: خبرنگاری و فعالیت در عرصه رسانه با گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرده چرا که هرچه به گذشته رجوع می‌کنیم، کار بسیار ساده‌تر و تک‌بعدی‌تر می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه زمانی کار خبرنگاری در عرصه‌های مختلف فقط نگارش یک واقعه و اطلاع‌رسانی صرف بوده گفت: اما امروز کار خبرنگاری فراتر رفته و کار در حوزه تولید خبر دنبال می‌شود.

 

زاهدی به انعکاس انواع خبر اشاره کرد و افزود: خبرنگار، گاهی اوقات به انعکاس عملکرد یک دستگاه با گرفتن اطلاعات از روابط عمومی اقدام می‌کند که به نوبه خود هم، کاری ارزشمند محسوب می‌شود اما گاهی هم، خود خبرنگار با بهره‌گیری از یک روزنه کوچک به وجود یک خبر پی برده و با پرورش آن، محتوای تولید شده را به مخاطب ارائه می‌کند.

 

وی با تبیین مراحل دیگری در حوزه اطلاع‌رسانی، به حوزه تحلیل اشاره و خاطر نشان کرد: در دوره حاضر فعالان عرصه خبر دیگر تنها به اطلاع‌رسانی و تولید خبر بسنده نمی‌کنند بلکه به تحلیل وضعیت جامعه در عرصه‌های مختلف هم می‌پردازند و به نظر می‌رسد جامعه هم به این مسئله عادت کرده است چرا که در تحلیل، گاهی انتقاد هم وجود دارد و تنها جنبه‌های مثبت لحاظ نمی‌شود.

 

استاندار کردستان اطلاع‌رسانی را انعکاس مطلب به صورت خام عنوان و تحلیل را نوعی از اطلاع‌رسانی همراه با قضاوت معرفی کرد و گفت: رسانه‌ها در این شیوه اخیر درباره عملکردها بویژه عملکرد مدیران، دست به قضاوت می‌زنند و این کار، رفته رفته تحمل مدیران را بالا برده و خواهد برد و این امر با مقایسه گذشته و حال قابل لمس است.

 

وی به نیازهای گوناگون جامعه بشری اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد یک نیاز اساسی بشر، آگاهی است که در کنار برخی دستگاه‌ها که در این امر نقش‌آفرینی می‌کنند، خبرنگاران نقشی جدی در تولید آن دارند.

 

زاهدی پیش‌نیاز توسعه را آگاهی دانست و خاطر نشان کرد: کسانی که تولید کننده آگاهی در زمینه‌های مختلف هستند نقش اساسی در توسعه جامعه دارند و هرچه این حوزه فعال‌تر باشد، جامعه بهتر به سمت توسعه همه‌جانبه و متوازن پیش می‌رود.

 

وی با اشاره به اینکه افرادی که درگیر کار اجرایی هستند گاهی اوقات ممکن است توسعه را صرفاً انجام کار فیزیکی بدانند گفت: اما آنها که تولیدکنندگان آگاهی هستند به ما نشان می‌دهند که توسعه صرفاً انجام چنین کارهایی نیست و ابعاد دیگری هم در این حوزه وجود دارد.

 

استاندار کردستان در بخش دوم اظهارات خود ابراز تمایل کرد که سخنان خود را از زبان فردی که فعالیت رسانه‌ای انجام داده و نه استاندار، ادامه دهد و افزود: هیچ دو انسانی را نمی‌توان در دنیا پیدا کرد که مانند هم فکر کنند و به تعداد همه انسان‌هایی که از ازل تا ابد آفریده شده و می‌شوند سلیقه و تفکر وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه فعالان این عرصه یک صنف هستند اظهار کرد: اما این بدان معنی نیست که همه ما یکسان فکر می‌کنیم ولی باید به عنوان یک صنف پشتیبان هم باشیم.

 

زاهدی گفت: همه فعالان عرصه رسانه با وجود همه اختلاف‌نظرهایی که با هم دارند وقتی در قالب یک صنف قرار گرفتند باید به منافع صنف توجه کنند.

 

وی افزود: اگر چه مسائل و منافع صنفی، نمی‌تواند تنها خواسته این صنف باشد و باید به عنوان یک مرجع اثرگذار منافع جامعه را هم در نظر بگیرد و این امر در جایگاه خود مسئله‌ا‌ی مهم است.

 

استاندار کردستان به عملکرد برخی رسانه‌ها و مطالب منتشره‌ای که زیان متوجه یک استان می‌کند اشاره و خاطر نشان کرد: در یکی از استان‌هایی که بنده مسئولیت داشتم هفته‌ نامه‌ای با ذکر نام شهرش تیتر زده بود «... جهنم ایرانی‌ها»! و جالب آنکه نشریه را در یک جلسه، بین میهمانانی که از سراسر دنیا و حتی خارج از کشور حضور داشتند به صورت مجانی توزیع و اعلام می‌کرد «شهر من جهنم ایرانی‌ها» است!

 

وی با اشاره به سؤال خود از مدیر رسانه مذکور استدلال وی را در پاسخ، آلودگی آن شهر عنوان کرد و گفت: به آن خبرنگار گفتم این موضوع را باید به بنده که مسئول استان هستم بگویید نه اینکه تیتر زده و نشریه را بین میهمانانی که به منظور سرمایه‌گذاری در شهرتان حضور پیدا کرده‌اند توزیع کنید! و این مثالی است برای همان مسئله‌ای که خبرنگار علاوه بر منافع صنفی باید منافع جامعه‌اش را هم در محتوای تولید شده خود، مدنظر بگیرد.

 

زاهدی لازمه این کار را حرفه‌ای بودن رسانه عنوان کرد و افزود: گاهی اوقات پیش می‌آید که از نوع سؤال طرح شده توسط یک خبرنگار می‌توانم حتی محله‌ای را که وی در آن ساکن است تشخیص دهم چرا که با اشراف به مشکلات نقاط مختلف استان، متوجه نگاه محدود آن شخص به همان محل زندگی خودش خواهم شد و این در حالی است که حوزه نگاه یک خبرنگار باید وسیع باشد.

 

وی انگیزه خاص افراد پیشکسوت در حوزه خبر را عامل تداوم حضور آنها در این حوزه عنوان و تأکید کرد: شغل خبرنگاری در ایران، شغل مطمئنی نیست؛ مطمئن هستم در میان افراد جمع، کسانی هستند که با یافتن یک شغل دیگر قطعاً این عرصه را ترک خواهند کرد.

 

استاندار کردستان با اشاره به مشکلاتی که در کار خبر ممکن است دامن‌گیر افراد شود به ذکر مثالی پرداخت و گفت: دوره‌ای که در کرمانشاه حضور داشتم، شبی به دفتر هفته نامه‌ام رفتم و متوجه شدم شماره‌ای از آن با انجام حروفچینی و صفحه‌بندی آماده ارسال به لیتوگرافی شده بود؛ خانم همکاری که کار حروفچینی را انجام داده بود در ابتدای هر مطلبی ستاره داوود، نماد صهیونیست‌ها، را درج کرده بود! وقتی دلیل کار را سؤال کردم جوابش این بود که به خاطر زیبا شدن کار، از این علامت استفاده کردم! سؤال کردم میدانستید اگر نشریه فردا از زیر چاپ بیرون می‌آمد من را بیچاره کرده بودید؟ و همین مثال، خطیر بودن کار در این عرصه را به خوبی روشن می‌کند و نشان می‌دهد یک بی‌دقتی کافی است تا مشکلی جدی برای فرد به وجود آید.

 

وی اهمیت آموزش در حوزه فعالیت رسانه‌ای را یادآور شد و افزود: آموزش، به حرفه‌ای شدن رسانه و فعالان این حوزه کمک می‌کند و همین حرفه‌ای شدن، انگیزه فرد برای ماندن در حوزه رسانه را با وجود مشکلات این حوزه از جمله مشکلات اقتصادی، افزایش می‌دهد.

 

زاهدی گفت: کار روزنامه‌نگاری صرفاً دانش آکادمیک نیست و با توجه به گسترده بودن این عرصه، تجربه در آن نقش بسزا دارد بنابراین برای حرفه‌ای شدن استفاده از تجربه پیشکسوتان حوزه رسانه هم ضروری است.

 

وی حل مشکلی چون بیمه خبرنگاران را امری فراتر از حیطه مسئولیت مدیران استان دانست و افزود: این مشکل باید پیگیری شده و حل شود و ما در حد توان پیگیر حل آن خواهیم شد تا با حاصل شدن اطمینان به آینده، به حرفه‌ای شدن فعالان این حوزه کمک شود.

 

استاندار کردستان رها کردن شغل خبرنگاری توسط برخی فعالان این حوزه را هدررفت یک سرمایه عنوان و تصریح کرد: آنچه ما می‌توانیم در مورد برخی مشکلات خبرنگاران انجام دهیم، تنها پیگیری است و این کار را انجام می‌دهیم.

 

وی به اشاره به تأمین اعتبار راه‌اندازی موزه رسانه‌های کُردی در سنندج برخی انتقادهای مطرح شده در مورد طولانی شدن پروسه تعیین مدیر برای فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان را هم وارد دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار