تلاوت ناصحیح آیه قرآن در برنامه زنده سیمای مرکز کردستان و چند نکته
کد خبر: ۴۷۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱ 07 August 2017

مجری یکی از برنامه‌هایی که 14 مرداد از سیمای مرکز کردستان پخش شد، بخشی از یک آیه قرآن را به صورت ناصحیح تلاوت و یک آیه دیگر را غیردقیق معنی کرد! جالب آنکه میهمانان برنامه، دو عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بودند؛ سؤالی که مطرح است آنکه میزان تسلط این دو عضو ستاد بر آیات قرآن، به آن اندازه بود که متوجه اشتباه مجری شده و به وی تذکر دهند؟ و اگر این کار انجام شده چرا مجری تا پایان برنامه اشتباه خود را تصحیح نکرده و از بابت آن عذرخواهی نکرد؟

به گزارش تابناک کردستان، برنامه «گفتمان» شنبه‌شب، 14 مردادماه، به صورت زنده با حضور دبیر ستاد و نیز مسئول آموزش و پژوهش ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بر روی آنتن سیمای مرکز کردستان رفت.

مجری در همان لحظات اولیه برنامه، یکی از آیات قرآن را به صورت ناصحیح تلاوت کرد؛ وی با اشاره به قسمتی از آیه شریفه 71 از سوره مبارکه «توبه»، که می‌فرماید: «وَالمُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ ۚ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ يَنهَونَ عَنِ المُنکرِ»، «يَأمُرونَ» را ابتدا «تَأمَرونَ» و سپس «تَأمُرونَ» تلاوت می‌کند.

وی در بخش دیگری از برنامه، به آیه شریفه 2 از سوره مبارکه «الصف» اشاره کرده و متأسفانه آن را به صورت غیردقیق چنین معنی می‌کند: «ای کسانی که ایمان آوردید، به آنچه می‌گویید عمل می‌کنید؟»، در حالی که مفسران این آیه را به این صورت معنی کرده‌اند: «ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید چرا چیزی می‌گویید که انجام نمی‌‌دهید».

اینکه چرا صدا و سیمای مرکز کردستان اجرای یک برنامه کاملاً تخصصی در حوزه دینی را به یک فرد غیرمتخصص در این حوزه می‌سپارد و آن فرد هم بی ‌آنکه تسلطی بر آیات قرآن و معانی آن داشته باشد اصرار کند خود را مسلط نشان دهد، نکته‌ای است و عدم واکنش ناظر پخش شبکه به اشتباهات مجری، در طول برنامه و ارائه تذکر برای اصلاح هم، نکته دیگری است که اگر نیازی به توضیح درباره آنها باشد، طبیعتاً این کار باید توسط مدیران صدا و سیمای مرکز کردستان انجام شود.

اما مقصود اصلی این مقال نه بحث درباره این مطلب که طرح سؤالاتی درباره واکنش یا عدم واکنش میهمانان برنامه به اشتباهات مجری است.

درباره آنچه اتفاق افتاد دو سؤال مطرح است؛ نخست آنکه آیا دو میهمان برنامه یادشده، یعنی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان و مسئول آموزش و پژوهش این ستاد ـ که گویا دبیر مجمع فرهیختگان و نخبگان و هیئت‌های اندیشه‌ورز ستاد هم هست ـ به آن اندازه که بتوانند متوجه اشتباهات مجری شوند بر قرآن کریم و مباحث قرآنی تسلط داشته‌اند؟

و اگر این تسلط ـ ان‌شاءالله ـ وجود داشته، درباره اشتباهات مجری در تلاوت یک آیه قرآن و نیز معنی کردن غیردقیق یک آیه دیگر قرآن در خلال پخش برنامه به وی تذکر داده‌اند؟ و اگر این کار انجام شده چرا مجری را مجاب به اصلاح اشتباه خود و ارائه توضیح به بینندگان نکردند؟

القصه؛ صدا و سیمای مرکز کردستان که راه خود را می‌رود و از مسئولان این مرکز کمترین انتظاری حتی برای ارائه توضیح وجود ندارد چه برسد به آنکه کسی بخواهد مدیران مرکز، حداقل در این مورد بخصوص که بحث آیات قرآن مطرح است، از مردم پوزش بخواهند؛ اما اگر بتوان آنچه را در این نوشتار آمد در قالب «امر به معروف و نهی از منکر» گنجاند، از مسئولان ارشد ستاد در استان انتظار می‌رود درباره موضوع مطرح شده تحقیق کرده و از کسانی که به عنوان نماینده ستاد در برنامه صدا و سیما حضور پیدا کرده‌اند در مورد واکنش آنها به آنچه اشاره شد، توضیح بخواهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار