حجت‌الاسلام روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری:
رئیس جمهور پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یکی از اهداف دولت دوازدهم ریشه‌کن کردن کامل فقر مطلق از جامعه ایران است گفت: همه اقوام ایرانی پاره تن مام وطن هستند و حق دارند که خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوازن و عادلانه در همه کشور محقق شود.
کد خبر: ۴۷۲۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲ 03 August 2017

به گزارش تابناک کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن کامل سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

 

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ حُجَّتَهُ عَلَى عِبَادِهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا علی بن موسی الرضا المرتضی و رحمه الله و برکاته.

 

خدای بزرگ را سپاسگزارم که یکی از بهترین روزها را برای آغاز بکار دولت دوازدهم مقدر فرمود. در آستانه ولادت ثامن الائمه امام علی بن موسی الرضا(ع) که در دوران حیات پر برکتش شیعه دوباره متولد شد؛امامی که فخر همه ما ایرانیان است؛ از شیعه تا سنی، از فارس تا آذری، از کرد تا لر، از عرب تا بلوچ و ترکمن. همه رو به این آستان دارند و خاضعانه و عاشقانه می‌گویند، السلام علیک یا مولای یا علی بن موسی الرضا. آداب زیارت امام هشتم به هیچ قوم و مذهبی محدود نیست همه ما در برابر آن حضرت خاضعیم و افتخار خادمی او را داریم که او هماره ضامن استقلال کشورمان بوده و هست.

 

ایران اگر امروز ایران است، اگر کشوری مستقل در جهان اسلام است و اگر با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و تاریخی دارد، یکی از عوامل برجسته آن، وجود بارگاه شریف آن حضرت، در این سرزمین است

 

چرا که مزار آن امام، همچون پرچم برافراشته‌ای از پیوند هویت ملی و دینی ما ایرانیان است.

 

ایران با همه عظمت و شوکت تاریخی‌اش، در برابر اسلام از سر ادب و اعتقاد تسلیم شد و به شوق برابر انسان‌ها در برابر خداوند و حکومت قانون پیام وحی را به جان پذیرفت آنچه ایران را به اسلام آورد نه برق شمشیر که نور نبوت و امامت بود که اینک هزاران سال پس از ورود اسلام به این سرزمین آن را چنان با حکمت محمدی(ص) آمیخته که جدایی آنها از هم ناممکن است. ما ایرانی هستیم و مسلمانیم و دوستدار اهل بیت(ع) . ما امامت را از امام علی(ع) ، شهادت را از امام حسین(ع) و شریعت را از امام صادق(ع) آموختیم.

 

اما امام رضا(ع) به ما سیاست را آموخت، به ما آموخت که چگونه می‌توان در سخت‌ترین دوران که عصر جنگ قدرت است، عظمت شیعه را احیاء کرد چون که می‌توان در دورانی که حریف سرگرم جنگ قدرت است، با یک تصمیم درست به نفع آرمان امامت عمل کرد.

 

امام با اکراه و اجبار نیابت در حکومت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان یک مذهب سیاسی و اجتماعی احیاء کند و ارکان سلطنت عباسی را که به نام خلافت، خود را وارث نبوت می‌خواندند به لرزه درآورد.

 

امام حکیمی که توطئه جباران زمان را با سر انگشت تدبیر به فرصتی برای گسترش اندیشه و آرمان حق‌جویان بدل کرد، امام مهربانی که با رفتار عملی خود درس مدارا و محبت را به ما آموخت و امام دانا و دانش‌گستری که آیین احتجاج و گفتگوی منطقی با پیروان مکاتب و مذاهب دیگر را به ما یاد داد و به ما نشان داد که چگونه باید با دیگران با منطق و زبان آنها سخن گفت تا عرصه‌ای برای پیروزی اهل علم و ایمان شود.

 

حمد و سپاس خدایی را که حیات‌مان را در عصر انقلاب اسلامی قرار داد تا شاهد ظهور اراده الهی در این سرزمین در سقوط طاغوت و صعود حق باشیم.

 

انقلابی که حاصل مجاهدات امام و امت بود، امامی که پس از سال‌ها تبعید و مبارزه، خود باوری، استقلال، آزادی و عزت را به ملت‌اش ارزانی داشت و ملتی که از میان همه نظام‌های حکومتی، جمهوری اسلامی را به عنوان تنها مسیر درست برای حراست از استقلال و آزادی و فرهنگ خود برگزید که اولین و بزرگترین دستاورد حقوقی آن، تصویب قانون اساسی بود تا پشتوانه اصلی استیفای حقوق ملت و ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام باشد.

 

قرن شمسی حاضر که به پایان آن نزدیک شده‌ایم دوران تجربه‌اندوزی برای مواجهه هوشمندانه ایران و اسلام با جهان مدرن بود و ما در گذر چهار دهه گذشته، درس‌ها و عبرت‌های بسیاری آموختیم و همه آنها را توشه راهی خواهیم ساخت که در پیش داریم. ما آموخته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران ترکیبی یکپارچه از جمهوریت و اسلامیت است و نباید هیچ یک از آن دو را نادیده گرفت.

 

ما آموخته‌ایم که جامعه ایرانی از لحاظ سبک زندگی دارای تنوع است. زنان، مردان، جوانان، روستائیان و شهرنشینان ما به یک شیوه زندگی نمی‌کنند و همه برداشت یکسانی از فرهنگ و هنر ندارند. این تفاوت و تنوع را باید به رسمیت شناخت و پاس داشت چه اینکه همه اقوام ایرانی پاره تن مام وطن هستند و حق دارند که خواهان توجه و مشارکت بیشتر باشند تا توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متوازن و عادلانه در همه کشور محقق شود.

 

ما باور کردیم علی‌رغم گام‌های بلندمان هنوز تا رسیدن به جایگاه بلند قدرت اقتصادی تأثیرگذار در سطح منطقه و جهان فاصله داریم ما امروز می‌دانیم که تحولات مربوط به شرایط جهانی، منطقه‌ای و ملی‌ مرتبط با زنان و جوانان ، بر حال و آینده کشور بسیار تأثیرگذار خواهد بود و اذعان داریم که برای ساختن آینده‌ای که تجلی آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت باشد، ناگزیر از اتکاء بیشتر بر توانمندی‌های بی‌پایانشان هستیم.

 

پس از 4 دهه همه فعالان سیاسی به این باور رسیده‌اند که فراتر از شعارهای رنگارنگ، چاره‌ای جز به بنا کردن جامعه‌ای عادلانه و با مشی اعتدالی نداریم.

 

هدف عدالت و اعتدال فراهم کردن فرصت‌های رشد و حمایت برابر و بدور از فساد برای همگان، بالا بردن آستانه تحمل و مدارا با دیگران، داشتن نظام حمایت اجتماعی قدرتمند برای حفاظت از افراد جامعه در برابر سختی‌های زندگی است.

 

تلاش دولت بر آن است که مردم به حقوق خود دست یابند. ریشه کن شدن فقر و از بین رفتن فساد حق مردم است، مهار تورم، رشد اقتصادی و سربلند شدن ایران در محافل بین‌المللی حق مردم است، دستیابی به بازار منطقه و جهان ،حق مردم است، رشد فضای آزاد و معنوی حق مردم است، دسترسی آسان به اطلاعات، حق مردم است، برابری در برابر قانون، حق مردم است، داشتن آینده‌ای مطمئن، حق مردم است و اظهار نظر و گفتگو، دانستن و در جریان امور کشور قرار گرفتن، حق مردم است.

 

این احقاق حقوق مردم، جز با همیاری و همدلی اعتدال و دوری از افراط و تفریط، اصالت دادن به حاکمیت قانون و فرهنگ قانون‌گرایی، حاصل نخواهد شد.

 

امروز ما مفتخریم که پس از 39 سال از حیات جمهوری اسلامی ایران همه مردم و جریان‌های سیاسی، اتفاق نظر دارند که در جمهوری اسلامی، میزان رأی ملت است و ملت از طریق صندوق رأی، نظر خود را در مورد سیاست‌ها و شیوه‌های اداره کشور، اعلام می‌کند و نظام امین رأی مردم است و رأی مردم را حق الناس می‌داند و بر همین اساس، توانسته‌ است اعتماد شهروندان را به صندوق‌های رأی جلب کند.

 

در این انتخابات مردم با تمام وجود به میدان آمدند و با زبان رأی دوباره با نظام، دوباره با رهبری، دوباره با دولت و دوباره با منتخب خود تجدید پیمان کردند، ملت به زیبایی کار خود را به پایان رساند، خواست خود را به زبان آورد و اکنون بار مسئولیت را بر دوش ما نهاده است. اینک ما هم باید اعلام کنیم دوباره آمده‌ایم برای اعتلای اسلام، برای سربلندی ایران، برای اقتدار نظام و برای خدمت به همه ایرانیان. صدای مردم را بار دیگر شنیده‌ایم و باید به امید و اعتماد آنان با همه وجود توجه کنیم.

 

ما برکات بزرگ این مردم‌سالاری دینی را به خوبی مشاهده کردیم، نخستین برکت، آن است که مردم می‌بینند، علایق و خواست‌هایشان از طریق نامزدهای مختلف، مطرح و نمایندگی می‌شود و سپس از طریق رأی دادن به نامزد مورد نظر خود احساس می‌کنند که در تعیین سرنوشت‌شان مشارکت دارند، این فرآیند سبب می‌شود که دلبستگی مردم به نظام افزایش یابد و نظام جمهوری اسلامی برخلاف نظام‌های پیشین در ایران، نظامی عاریتی نباشد. امروز این نظام در عواطف و قلوب مردم ایران ریشه دارد.

 

دومین برکت مردم‌سالاری آن است که چون نظام جمهوری اسلامی متکی بر خواست و آراء مردم است، به انجماد و بن‌بست دچار نمی‌شود. در نظام‌های دیکتاتوری چون حکومت خود را فارغ از خواست مردم می‌داند و اصولاً در پی فهم و اطلاع از آن نیست، امکان انطباق حکومت با تحولات اجتماعی از بین می‌رود، لذا با یک انقلاب، یا شورش حاکمان گویا ناگهان از خواب بیدار می‌شوند و تازه صدای مردم را می‌شنوند.

 

اما نگاه حکیمانه امام(ره) در پی‌ریزی نظام جمهوری اسلامی سبب شده که امروز نظام جمهوری اسلامی همراه با تحولات شتابان اجتماعی، خود را بازسازی کند.

 

سومین برکت مردم‌سالاری ما آن است که همه ما پذیرفته‌ایم که در یک جامعه 80 میلیونی به حکم طبیعت انسانی در مورد موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، طیف گسترده‌ای از مواضع و دیدگاه‌ها، وجود دارد و البته پذیرفته‌ایم که در نهایت برای اداره کشور، این رأی مردم است که از بین دیدگاه‌های مختلف، راه مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.

 

اینکه همه ما به نقش تعیین کننده صندوق آراء گردن نهاده‌ایم، بیانگر بلوغ و رشد جامعه و نیروهای سیاسی کشور است. بدون شک این دستاورد بزرگ مردم‌سالاری دینی ما مرهون راهبری امام و مقام معظم رهبری است که با یک نگاه راهبردی و با مشی‌ای پدرانه و با سعه صدر، بستر رشد و نمو برای فرزندان انقلاب با سلایق سیاسی مختلف را فراهم کرده‌اند.

 

نظام جمهوری اسلامی در کنار دستاوردهای بزرگ آزادی، استقلال، مردم‌سالاری و امنیت، دستاوردهای مهمی نیز در حوزه رفع فقر داشته است. عدالت اجتماعی و رفع فقر از جمله آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است و از ابتدای انقلاب تاکنون ،دولت و دیگر نهادهای نظام خدمات گسترده‌ای را ارایه کرده‌اند تا رفاه عمومی و فرصت‌های پیشرفت به صورت عادلانه‌ای در مناطق مختلف کشور، فراهم شود در نتیجه این خدمات، نظام جمهوری اسلامی توانسته است نسبت درآمد 10 درصد غنی به 10 درصد فقیر جامعه را از حدود 25 برابر در سال 56 به حدود 14 برابر در سال 94 کاهش دهد.

 

دولت یازدهم نیز از طریق بازگرداندن ثبات اقتصادی و کاهش تورم و افزایش خدمات عمومی از جمله ایجاد بیمه همگانی و انجام طرح تحول نظام سلامت، قدم‌های مهمی در این راستا برداشته است با این حال هنوز هم وضعیت فقر و نابرابری در کشور شایسته ملت بزرگ ایران و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

 

همانطور که در دوران انتخابات وعده دادم یکی از اهداف دولت دوازدهم ریشه‌کن کردن کامل فقر مطلق از جامعه ایران و ایجاد نظام جامع تأمین اجتماعی است و امیدوارم در پایان دولت دوازدهم، شاهد کارنامه درخشان‌تری برای نظام جمهوری اسلامی در کاهش نابرابری باشیم.

 

اما همگی واقفیم که دستیابی به آرمان عدالت اجتماعی در گرو آن است که در کشور ثروت ایجاد شود، وگرنه به جای رفع فقر شاهد توزیع فقر خواهیم بود بویژه در شرایط فعلی کشور، رفع فقر در گرو ایجاد شغل است، چرا که یکی از مهم‌ترین مجاری ایجاد فقر، بیکاری است و کشور هم امروز با موج بزرگ افراد جویای شغل مواجه است. به همین دلیل کشور نیازمند آن است که در سال‌های آینده شرایط لازم را برای رشد شتابان اشتغال، فراهم کند و می‌دانیم که ایجاد شغل و تولید ثروت، مستلزم سرمایه‌گذاری‌های گسترده و دسترسی به بازار و فناوری‌های پیشرفته است.

 

دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را افزایش تولید و اشتغال می‌داند و در تداوم حرکت دولت یازدهم برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست‌های کلی نظام، بویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی و با هدف ایجاد یک انقلاب اقتصادی طراحی کرده است.

 

امروزه ملل جهان به رغم فاصله‌های جغرافیایی، تنوع‌های فرهنگی و اختلاف های سیاسی در جهانی به شدت در هم تنیده در همسایگی یکدیگر قرار گرفته‌اند و نمی‌توان توسعه پایدار و عادلانه ملی را بدون برنامه روشن و قابل اعتمادی از تعامل سازنده و مؤثر با جهان که در سند چشم‌انداز نیز بر آن تأکید شده است، میسر ساخت.

 

گذر از دشوارترین تحریم‌ها، با ترکیبی از قدرت دیپلماسی و برخورداری از توان بازدارنده دفاعی، اولین گام در چنین مسیری بوده است.

 

نظام جمهوری اسلامی ایران اگرچه از سر عزتمندی هزینه استقلال کشور را پرداخته و می‌پردازد، اما هیچگاه تحمیل انزوا، از سوی دشمنان را نمی‌پذیرد و تسلیم خواست بدخواهان در جهت عدم مشارکت فعال ایران در نظام جهانی نشده و بدور ماندن از تحولات و دستاوردهای تجربه بشری را نخواهد پذیرفت.

 

برجام نشان حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده و مؤثر در سطح بین‌المللی بوده و هست ما اکنون با اعتماد به نفس بیشتر از گذشته و مستحضر به پشتیبانی یک ملت که حماسه بزرگ انتخابات را آفرید بر تعامل سازنده و مؤثر با جهان در چارچوب قانون اساسی تأکید داریم.

 

من بار دیگر در این محفل باعظمت، اعلام می‌دارم که با پایان انتخابات فصل همدلی و همکاری آغاز شده و وقت آن است که همه با هم در سایه گفتگو، اجماع و انتخاب بهترین راهکارها و با استفاده از توان و ابتکار همه نیروهای خلاق، کارآمدی نظام را ارتقاء بخشیده و رضایت مردم را به ارمغان آوریم.

 

دستانم را به سوی همه کسانی که به عظمت ایران می‌اندیشند، دراز می‌کنم و از آنان برای ساختن آینده‌ای درخشان در مسیر پیشرفت کشور، کمک می‌طلبم و از خداوند بزرگ عزت و عظمت روزافزون برای این ملت غیور و صبور مسألت می‌نمایم.

 

خدایا این ملت که بهترین‌های خود را در راه تو هدیه کرده و آماده هدیه کردن است، شایسته بهترین‌هاست از تو می‌خواهم بهترین نعمت‌های خود را بر این مردم سربلند ارزانی دار.

 

خدایا اینک که این ملت بزرگ بار دیگر این بنده کوچک را برای خدمت به خود برگزیده است پرتو عنایت و هدایت‌ات را بر من بتابان و مرا شایسته خدمت به آرمان‌های بلند این ملت قرار ده.

 

ای آغازگر هستی‌ها و ای جبران‌گر کاستی‌ها، یاری‌ام کن. یاری‌ام کن تا در تحمل سختی‌ها و نامهربانی‌ها صبور، در مقابله با ظلم و جور جسور، در بازشناسی کژی‌ها و ناراستی‌ها بینا، در فرو ریختن دیوار دروغ و حسد توانا، در کنار زدن پرده ریا و تزویر توانمند، در شنیدن صدای مردم شنوا، در پاسخ به خواست جوانان مصمم و در پافشاری بر مصالح ملت پا برجا باشم.

 

ای آشکارکننده زیبایی‌ها و پوشاننده زشتی‌ها از تو عزت می‌خواهم نه خودخواهی، از تو کرامت می‌خواهم نه خودپسندی، از تو شرافت می‌خواهم نه خودرأیی، ای دانای همه نهان‌ها و شنونده همه شکوه‌ها از تو می‌خواهم کینه‌توزی‌ها را به مهربانی، حسادت‌ها را به همکاری و بدبینی‌ها را به همدلی بدل فرمایید.

 

رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا

 

اللّهم ارنی الطّلعة الرشیدةَ و الغرّةَ الحمیدةَ و اکْحُل ناظری بنظرة منّی الیه و عجّل فرجه و سهّل مخرجه

 

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار