شفیعی:«90درصد مردم روستاها و مناطق شهری مریوان به بافت کلاش مشغولند»
کد خبر: ۴۶۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰ 19 July 2017

فرماندار مریوان در حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی گفته 90درصد مردم این شهرستان به بافت گیوه مشغولند! جناب فرماندار باید بداند «با ریاضی نمی‌توان شوخی کرد» و ارزیابان پس از تحلیل این آمار متوجه غیرواقعی بودن آن می‌شوند و همین، ممکن است تبعاتی ناخوشایند متوجه موضوع ثبت جهانی مریوان به عنوان شهر کلاش کند.

به گزارش تابناک کردستان، طبق برخی اخبار رسیده از شهرستان مریوان، ارزیابانی از شورای جهانی صنایع دستی در روزهای گذشته از این شهرستان بازدید کرده‌اند و گویا هدف از این بازدید، سنجش ظرفیت‌های مریوان به منظور ثبت آن به عنوان «شهر جهانی کلاش(گیوه)» است.

استقبال چشم‌گیر مردم مهمان‌نواز مریوان از این ارزیابان و پتانسیل‌های قابل‌اعتنا در این شهرستان در بحث گیوه‌بافی، امیدها برای ثبت این شهر به عنوان «شهر جهانی کلاش» را افزایش داده اما در این میان سخنانی از قول فرماندار مریوان در یکی از جلسات دیروز نقل شده که مایه تعجب است.

«تسنیم» از قول فرماندار مریوان نوشته: «۹۰درصد مردم شهرستان مریوان مشغول بافتن کلاش و گیوه هستند»؛ در نگاه نخست می‌توان در صحت خبر منتشره شک کرد اما اگر همین سخن از قول فرماندار مریوان در سایت رسمی فرمانداری با این عبارت دقیق‌تر که «90درصد مردم روستاها و مناطق شهری مریوان به بافت کلاش مشغولند» درج شده باشد، دیگر نمی‌توان در صحت سخنان منتسب به فرماندار مریوان تردید کرد.

حال اگر این سخنان در یکی از جلسات اداری شهرستان یا حتی استان و یا احیاناً در جمع مردم بیان می‌شد کمتر محل نگرانی بود ولی از آنجا که فرماندار مریوان این سخنان را در حضور ‌ ارزیابان شورای جهانی صنایع‌ دستی بر زبان آورده ممکن است توسط آنان مورد استناد قرار گیرد و از آنجا که یک تحلیل ساده آماری، غیرواقعی بودن آن را اثبات می‌کند ممکن است خدای ناکرده، خللی در معرفی مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش ایجاد شود؛ برای روشن شدن موضوع تحلیل ساده زیر را بخوانید.

جمعیت شهرستان مریوان طبق آخرین نتایج آمارگیری رسمی نفوس و مسکن که در سال 95 انجام و توسط مرکز آمار منتشر شد 195263 نفر است؛ اگر با استناد به گفته فرماندار، بپذیریم که 90درصد مردم مریوان به گیوه‌بافی مشغول هستند یعنی پذیرفته‌ایم که 175736 نفر از مردم در شهرستان مریوان به بافت کلاش مشغول هستند!

جناب فرماندار لابد بهتر از ما می‌داند که 175736 نفر از جمعیت مریوان، کل جمعیت 5 سال به بالای این شهرستان که 174959 هستند و نیز شماری از افراد صفر تا 4 ساله شهرستان مریوان را شامل می‌شود و بعید است وی انتظار داشته باشد ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی قبول کنند کل جمعیت بالای 5 سال در این شهرستان از دکتر و مهندس و کشاورز و دانشجو گرفته تا پرستار و معلم و بازاری و دانش‌آموز‌ و ... ـ از جمله خود فرماندار ـ و نیز شماری از افراد صفر تا 4 سال این شهرستان مشغول گیوه‌بافی هستند.

اما، در اینکه تمام آنچه فرماندار مریوان بر زبان آورده با نیت خیر و با هدف ارتقای جایگاه این شهرستان بوده هیچ تردیدی وجود ندارد اما وی و همه مسئولان و البته رسانه‌ها باید این نکته را همواره مد نظر داشته باشند که «آمار شاخه‌ای از ریاضی است که راه‌های جمع‌آوری، خلاصه‌سازی و نتیجه‌گیری از داده‌ها را مطالعه می‌کند» و به قول ذبیح بهروز، ریاضی‌دان بنام ایرانی، «می‌توان در برابر عقاید و اندیشه‌ها مخالف‌گو‌یی کرد اما با ریاضی نمی‌توان شوخی کرد، چون اعداد بی‌رحم هستند و به دلخواه کسان نمی‌توان در ماهیت‌شان تغییری داد».

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مریوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
باتشکر از فرماندار محترم مریوان جناب مهندس شفیعی به خاطر فعال بودن و دلسوزی هایش نه بی تفاوتی ... مطمئناً جناب شفیعی از جهت نقاط مثبت اینگونه آمار داده اند . باتشکر از اطلاع رسانی تابناک کردستان. نه اطلاع رسانی ... که جرات نشر اینگونه خبر ساده ای رو نداره ترس تو وجودش پیداست . تابناک پاینده باشی
اورامان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
دادن آمار به دور از واقعیت از چنین مدیری هیچ بعید نیست زیرا ایشان درس خوانده مکتب ریاضی نیست اگر ایشان از ریاضی و حساب سر در می آوردند چنین فرمایشاتی را به زبان نمی آوردند و نهایتا اینکه می توان گفت این امر نتیجه عدم اشرافیت وی به موضوع است؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار