خریدار دست‌به‌نقد تعریف تازه مدیر دولت در کردستان برای دلالان گندم!
کد خبر: ۴۵۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱ 12 July 2017

رئیس جهاد کشاورزی کردستان از یک سو اعلام کرده «دولت اعتباری برای پرداخت نقدی گندم ندارد» و از سوی دیگر هم، از اساس منکر دلالی گندم شده و گویا دلالان را «خریدار دست به نقد» می‌داند! بماند آنکه بیراه نیست اگر کسی گفته‌های اخیر این مدیر را ترغیب کشاورزان به فروش گندم به هر خریداری غیر از دولت تفسیر کند.

به گزارش تابناک کردستان، فصل برداشت گندم در کردستان فرا رسیده و دو دلی و نگرانی هم بار دیگر به سراغ کشاورزان زحمت‌کش گندم‌کار آمده است؛ کم نیستند افرادی از میان این قشر زحمت‌کش که مردد هستند محصول مازاد بر نیاز خود را به دولت بفروشند یا به همان فرصت‌طلبانی که به نام دلال می‌شناسیم و خواهان «سهم خود از سفره» کشاورز گندم‌کار هستند.

خبرهای خوبی از برداشت گندم در کردستان به گوش نمی‌رسد؛ «کاهش 40 درصدی تولید گندم در کردستان نسبت به سال گذشته» و «بدترین سال زراعی گندم‌کاران کردستانی در یک قرن گذشته»، تنها بخشی کوتاه، از این اخبار ناخوشایند است.

اخبار وضعیت نامناسب تولید گندم و زیان کشاورزان کردستانی گندم‌کار، تلخ است اما مروری بر گفته‌های برخی مدیران اجرایی کردستان در این باب، که خبرگزاری صدا و سیما منتشر کرده هم، خبری قابل تأمل است؛ در حالی که مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان به هر دری زده تا کشاورزان را متقاعد کند که گندم خود را به مراکز خرید دولتی تحویل دهند در عین حال بیراه نیست اگر کسی گفته‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان را ترغیب کشاورزان به فروش گندم به هر خریداری غیر از دولت تفسیر کند؛ مقایسه بخش‌هایی از گفته‌های این دو مدیر، موضوع را کمی روشن‌تر می‌کند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان:
«ناظران فنی در راستای حمایت از حقوق گندم‌کاران در مراکز خرید گندم حضور دارند»؛ «گندم تولیدی کشاورزان به قیمت تضمینی 1300 تومان خریداری می‌شود و تا ۲ درصد سن زدگی، مشمول کسر بها نمی‌شود»؛ «امسال کلیه مراکز خرید، موظف به تهیه اینترنت برخط هستند و به محض تحویل گندم، بلافاصله وارد سامانه جامع شرکت بازرگانی دولتی شده تا در پرداخت وجه گندم تسریع شود»؛ «امیدواریم دولت با تأمین منابع مورد نیاز، پرداخت بهای گندم کشاورزان را به موقع انجام دهد».

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:
«چیزی به اسم دلالی گندم نداریم بلکه خرید محصول به صورت نقدی است»؛ «دولت اعلام کرده که گندم را به قیمت تضمینی 1300 تومان خریداری می‌کند، اما این به معنای آن نیست که کشاورز نمی‌تواند محصول خود را به قیمتی بالاتر و یا پایین از این نرخ به فروش برساند»؛ «قطری‌ها گندم خوزستان را به نرخ 1400 تومان خریداری کرده‌اند»؛ «دولت اعتباری برای پرداخت نقدی گندم ندارد».

الغرض؛ آنچه از قول رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نقل شده محل تأمل است و معلوم نیست آیا کشاورزان گندم‌کار کردستانی با وجود این اظهارات باز هم حاضر هستند محصول خود را به دولت بفروشند یا آن را با قیمتی کمتر از نرخ مصوب خرید تضمینی در اختیار خریدار دست به نقد (دلال سابق!) قرار می‌دهند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار