انتشار چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار 96 توسط مرکز آمار ایران
مرکز آمار ایران روز گذشته چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار 96 را منتشر کرد که نگاهی به آن نشان می‌دهد آمار بیکاری بهار 96 کردستان نسبت به بهار 95 افزایشی 1.7 درصدی دارد و این در حالی است که افزایش نرخ بیکاری کل کشور در این مدت تنها 4 دهم درصد است.
کد خبر: ۴۵۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸ 05 July 2017

به گزارش تابناک کردستان، اشتغال و بیکاری، از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرح آمارگیری نیروی کار با هدف برآورد شاخص‌های نیروی کار به صورت فصلی و سالانه و همچنین تغییرات آن در کل کشور، نقاط شهری، نقاط روستایی و تغییرات سالانه در استان‌ها با روش نمونه‌گیری چرخشی در فصول مختلف سال اجرا می‌شود، این طرح اولین بار در سال 1384 آغاز شد و از آن زمان تاکنون در ماه میانی هر فصل اجرا شده است.

پیش از آن، طرح دیگری تحت عنوان آمارگیری از ویژگی‌های اشتغال و بیکاری خانوار اجرا می‌شد، طرح مذکور اولین بار در سال 1373 و پس از آن در سال‌های 1376 تا 1379 یکبار در سال و فقط در ماه آبان و از سال 1380 تا سال 1382 در ماه میانی هر فصل و در سال 1383 در ماه‌های اردیبهشت و آبان انجام گرفت.

برای بهبود کیفیت طرح و انطباق بیشتر با مفاهیم بین‌المللی به ویژه سازمان بین‌المللی کار (ILO)، در طرح مذکور بازنگری به عمل آمد تا به صورت طرح فعلی و با عنوان طرح آمارگیری نیروی کار به اجرا در آید.

روز گذشته، مرکز ملی آمار، جدول برخی از شاخص‌هاي عمده بازار کار را به تفکیک استان‌های کشور در بهار 1396 در مقایسه با بهار 1395 منتشر کرد که نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری هر استان در آن ذکر شده است.

مطابق آمار منتشره از سوی مرکز ملی آمار ایران، نرخ آمار بیکاری بهار 1396 کردستان نسبت به بهار 1395 افزایشی 1.7 درصدی را نشان می‌دهد که این افزایش نرخ بیکاری در مقایسه با میانگین کل کشور بیشتر است.

افزایش نرخ بیکاری بهار 96 کردستان نسبت به بهار 95 در حالی اعلام می‌شود که مطابق آمار منتشره از سوی مرکز ملی آمار ایران، نرخ آمار بیکاری بهار 1395 کردستان نسبت به بهار 1394 افزایشی 2.2 درصدی را نشان می‌دهد و این بدان معنی است که نرخ بیکاری از بهار 94 تا بهار 96 در کردستان 3.9 درصد افزایش پیدا کرده است.

نتایج نخستین پایش فصلی فضای کسب و کار توسط بخش‌ خصوصی هم که اخیراً توسط اتاق ایران اعلام شده (اینجا ببینید) نشان می‌دهد استان کردستان پس از کهگیلویه و بویراحمد، بدترین وضعیت محیط کسب و کار را در میان استان‌های کشور دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار