«تابناک» همه شنیده‌ها درباره کابینه دوازدهم را بررسی کرد
تغییرات جدی در کابینه دوم روحانی قطعی است، هم به دلیل کاهش میانگین سنی کابینه و هم جنس مدیریتی وزرا؛ نزدیکان رئیس جمهور می‌گویند تلاش برای یکدست کردن کابینه از حیث مدیریتی نه به لحاظ گرایش سیاسی، جزو مهمترین گام‌های «روحانی» خواهد بود و آنچه این احتمال را تقویت می‌کند، همراهی مجلس با دولت است.
کد خبر: ۴۴۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴ 17 June 2017

به گزارش تابناک کردستان، این روزها هرچه به زمان آغاز به کار دولت دوازدهم و پایان عمر دولت یازدهم نزدیک می‌شویم، گمانه زنی‌ها درباره ترکیب کابینه دوم روحانی به خبر تاپ رسانه‌ها بدل می‌شود و آنطور که «محمدعلی نجفی» مشاور رئیس‌جمهور هم درباره تغییرات احتمالی کابینه گفته، «٥٠ درصد کابینه فعلی تغییر خواهد کرد.» البته نجفی مشخص نکرده است که این تغییرات 50 درصدی شامل جا به جایی‌ها هم خواهد شد یا اینکه 50 درصد کابینه کلاً عوض می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که برای هم‌اندیشی در ‌این‌ باره، جلساتی با حضور رئیس دولت اصلاحات، چهره‌های اصلاح‌طلب و چند نماینده از دولت تشکیل شده است؛ در این جلسات درباره اینکه تغییرات کابینه حول چه وزارتخانه‌هایی می‌چرخد، بحث شده است؛ همچنین درباره گزینه‌های که می‌توانند جایگزین وزرای فعلی باشند؛ هم صحبت شده است، البته هنوز مشخص نیست که این جلسه با نظر «حسن روحانی» تشکیل شده است یا طیف اصلاح طلب کابینه مسائل و موضوعات مورد نظر خود را در چنین جلساتی دنبال می کنند؟

فهرست کابینه دوازدهم در دستان «جهانگیری»

برخلاف چینش کابینه یازدهم که «حسن روحانی» جز به جز و مو به مو رزومه مدیران پیشنهادی را وارسی می‌کرد؛ این بار اما برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که «اسحاق جهانگیری» برای تشکیل کابینه دوازدهم میدان داری می‌کند و می‌گویند که قرار است او لیست وزیران و مدیران ارشد پیشنهادی را در قالب طرحی به رئیس جمهور ارایه کند .

«اسحاق جهانگیری» در انتخابات اردیبهشت ماه در همراهی با «حسن روحانی» سنگ تمام گذاشت به همین دلیل هم در مأموریت چینش کابینه به عنوان معتمدترین گزینه روحانی، همه اسامی که از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی به سمت پاستور روانه می‌شود را گردآوری می‌کند .

بر اساس آمار و اخباری که پیرامون تشکیل کابینه دوازدهم این روزها از پاستور به بیرون درز می‌کند، قرار است جهانگیری با بررسی رزومه‌های سیاسی- مدیریتی ارائه شده طرح نهایی کابینه را برای تایید به روحانی ارائه کند تا رئیس جمهور تصمیم نهایی را برای چینش کابینه اتخاذ کند.

آخرین گمانه زنی‌ها از کابینه جدید روحانی

گمانه زنی‌ها درباره کابینه مدتی است به نقل محافل خبری بدل شده داغ‌ترینش از آمدن «علی‌اکبر ناطق‌نوری» به کابینه دوازدهم خبر می‌دهد؛ آنچه سبب تقویت این شایعه شده این است که پس از استعفای ناطق‌نوری از دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، او در افطاری با «حسن روحانی» که البته «سیدمحمد خاتمی، سیدحسن خمینی و اسحاق جهانگیری» نیز در آن حضور داشتند، حضور یافت، این حضور، مقدمه طرح این شایعه جدید است.

همان روزها برخی خبرگزاری‌های نوشتند ناطق نوری به عنوان یک گزینه جدی برای معاون اولی مطرح است؛ در این خبر آمده بود که با تقویت احتمال رفتن «اسحاق جهانگیری» به شهرداری تهران در دوره جدید، احتمال معاونت اولی حجت‌الاسلام ناطق‌نوری در دولت دوازدهم نیز قوت گرفته است، اما علی‌رغم حمایت جدی ناطق‌نوری از روحانی در انتخابات ریاست ‌جمهوری و نزدیکی بیش از پیش وی به رئیس‌جمهور منتخب، گفته می‌شود که تاکنون «حسن روحانی» برای حضور وی در جایگاه معاون ‌اولی موافقت قطعی نداشته است، این خبر البته با هیچ واکنشی از سمت دولت یا ناطق‌نوری مواجه نشد.

در کنار شایعه حضور ناطق‌نوری در پاستور، گمانه زنی‌های دیگری درباره کابینه دوازدهم به گوش می‌رسد از جمله اینکه شنیده می شود محمد ستاری‌فر و مرتضی بانک گزینه‌های وزارت تعاون، کار و تأمین اجتماعی هستند و محمدعلی نجفی اصلی‌ترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش.

برخی می‌گویند عباس آخوندی، وزیر راه ‌و‌شهرسازی از گزینه‌هایی است که موافقان و مخالفان جدی دارد؛ با ‌این‌ حال تا زمانی که بنا به تفکیک وزارتخانه تحت مدیریت او بود، آخوندی همچنان از گزینه‌های احتمالی وزارت مسکن و شهرسازی جدید بود، اما حال که مجلس قرار است این طرح را به صورت یک فوریت بررسی کند با توجه به اینکه این تفکیک به زمان معرفی کابینه دوازدهم به مجلس نخواهد رسید اکنون از «محمد سعیدنژاد» معاون آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، «علی عبدالعلی‌زاده» وزیر مسکن و شهرسازی دولت خاتمی و «علی افشانی» استاندار فارس به عنوان گزینه‌های احتمالی وزارت راه‌ و‌ شهرسازی نام برده می‌شود.

از سوی دیگر نیز شنیده‌ها حاکی است که «حسن قاضی‌زاده‌هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - چنانچه خودش بخواهد از حضور در کابینه دوازدهم انصراف بدهد - ظفرقندی و حریرچی (معاون قاضی‌زاده) ازجمله گزینه‌های احتمالی و جایگزین او خواهند بود.

این گمانه زنی‌ها در برخی موارد رنگ و بوی خبری هم به خود گرفته‌اند، مثلا «ابوالفضل سروش» عضو فراکسیون امید هفته پیش با انتشار مطلبی با عنوان «فهرست احتمالی بعضی از اعضای کابینه دوازدهم» در کانال تلگرامی‌اش نوشته بود.

محمدجواد ظریف؛ گزینه احتمالی وزارت خارجه، علی‌اکبر صالحی؛ گزینه احتمالی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، محمدعلی نجفی؛ گزینه احتمالی وزیر آموزش و پرورش. اسحاق جهانگیری؛ گزینه اصلی احتمالی معاون اولی رئیس‌جمهور. مسعود پزشکیان؛ گزینه دوم احتمالی معاون اولی رئیس‌جمهور. فرجی دانا و ستاری و میرزاده؛ گزینه‌های احتمالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. محمود واعظی و جمشید انصاری: گزینه‌های احتمالی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، میرزاده؛ گزینه احتمالی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، امیری، مجید انصاری و رحمانی‌فضلی: گزینه‌های احتمالی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور.

کدام دولتمردان با کابینه خداحافظی می‌کنند؟

«محمد باقر نوبخت» از معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه و شاید سخنگویی دولت، «عبدالرضا رحمانی فضلی» از وزارت کشور، «محمد فرهادی» از وزارت علوم، «فخر الدین دانش‌آشتیانی» از وزارت آموزش‌ و ‌پرورش، «محمد نهاوندیان» از ریاست دفتر رئیس‌جمهوری، «محمد رضا نعمت‌زاده» از وزارت صنعت، معدن و تجارت و «عباس آخوندی» از وزارت راه ‌و‌شهرسازی از جمله دولتمردانی هستند که قطعا از سمت‌های فعلی‌شان خداحافظی خواهند کرد اما اینکه هر کدام در کدام پست و سمت جدید بازهم راهشان به پاستور باز شود اطلاع زیادی در دست نیست جز اینکه نوبخت به عنوان گزینه احتمالی ریاست دفتر رئیس جمهور، رحمانی‌فضلی به عنوان معاون اجرایی یا معاون پارلمانی رئیس جمهور و نهاوندیان به عنوان وزیر احتمالی صنعت، معدن و تجارت حضورشان در کابینه دوم روحانی جدی و قطعی است.

تقویت جایگاه شریعتمداری و نزدیکانش در دولت دوازدهم

در این میان «محمد شریعتمداری» رئیس ستاد انتخاباتی روحانی، به عنوان وزیر احتمالی کشور یا وزیر احتمالی صنعت، معدن و تجارت و همچنین ریاست دفتر رئیس‌جمهور پیشنهاد شده است.

علاوه بر شریعتمداری، «محمدباقر نوبخت» که به نظر می‌رسد جدی‌تر از سایر گزینه باشد، «مرتضی بانک»، معاون سرپرست کل نهاد ریاست‌ جمهوری و «محمود واعظی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از دیگر گزینه‌هایی هستند که به ‌جای نهاوندیان پیشنهاد شده‌اند. چهره‌هایی که هر سه از اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه به شمار می‌آیند.

از معاونت زنان تا وزارت آموزش و پرورش

«شهیندخت مولاوردی» معاون امور زنان و خانواده ریاست ‌جمهوری، از جمله چهره‌های زن دولت یازدهم است که اخیراً نام او نیز به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش ‌و ‌پرورش مطرح شده است و احتمال دارد جانشین «فخرالدین دانش‌آشتیانی» شود. البته با توجه به اینکه «محمدعلی نجفی» اصلی‌ترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش است و احتمالاً او به دلیل بیماری نتواند این مسئولیت را قبول کند، هیچ بعید نیست که وزارت آموزش و پرورش پس از تلاش ناکام احمدی‌نژاد برای معرفی یک وزیر زن برای وزارت آموزش و پرورش، اینبار با همراهی مجلس اولین وزیر زن در وزارت آموزش و پرورش را پس از انقلاب اسلامی ببینیم.

در کنار وزارت آموزش و پرورش شنیده شده است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز یک بار دیگر «رضا فرجی‌دانا» را بر کرسی مدیریتی خود ببیند. او پیش از این یک بار مدتی در وزارت علوم کرسی‌دار وزارت بود، اما به دلیل آنچه مجلس وقت آن را «برخی انتصابات» و همچنین بحث «لغو بورسیه‌هایی در دولت گذشته» خواند، او را استیضاح کرده و اعتماد خود را فرجی‌دانا پس گرفتند. اکنون او که مشاور رئیس جمهور در امور علمی و آموزشی است بار دیگر از گزینه‌های پیشنهادی وزارت علوم است و ممکن است جایگزین «محمد فرهادی» شود.

چه کسانی قربانی جوانگرایی کابینه می‌شوند؟

در کنار همه گمانه زنی‌هایی که شرح‌شان رفت، تأکید روحانی بر جوانگرایی و تغییر میانگین سنی کابینه با این موضوع که میانگین اعضای دولت ۵ سال جوان‌تر خواهد شد، این پرسش را ایجاد می‌کند که کدام یک از دولتمردان کابینه یازدهم در کابینه دوازدهم به دلیل شعار جوانگرایی که رئیس جمهور داده است، میدان را ترک می‌کنند و از حضور در دولت دوازدهم باز می‌مانند؟

قطعا «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت و معدن، نخستین گزینه‌ای خواهد بود که اذهان را متوجه خود خواهد کرد. نعمت‌زاده، مسن‌ترین عضو کابینه یازدهم است. وی پیش از انتخابات گفته بود که می‌خواهد عرصه را به جوان‌ترها واگذار کند و البته این روزها زمزمه‌هایی هم درباره کنار رفتن او از جمع اعضای دولت به گوش می‌رسد؛ بنابراین، یکی از گزینه‌های تغییر کابینه احتمالاً او باشد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم 66 سال دارد. او در کنار علی‌اکبر صالحی و مجید انصاری که 66 و 61 ساله هستند، سه معاون کهنسال روحانی به شمار می‌روند که باید دید رئیس‌جمهور آنها را هم برای جوانگرایی در دولت بعد کنار خواهد گذاشت یا خیر؟ شنیده شده است که احتمال ایجاد تغییراتی در سازمان انرژی اتمی برای دولت دوازدهم وجود دارد.

اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد فرهادی وزیر علوم، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمود واعظی وزیر ارتباطات و ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی جزو مسن‌های کابینه یازدهم هستند و بعید نیست قرعه به نامشان بیفتد و جزو تغییرات کابینه دوازدهم و دولت دوم حسن روحانی باشند.

بازار گمانه زنی‌ها درباره ترکیب کابینه دوازدهم تا اعلام خبر رسمی در این باره در رسانه‌ها داغ خواهد بود، هرچه به زمان معرفی کابینه به مجلس نزدیک شویم نیز این احتمالات قوت و قدرت می‌گیرد، به هر روی باید منتظر ماند و دید که روحانی برای کابینه دومش چه استراتژی اتخاذ کرده است.

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار