استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تشکیل سنگ‌های ادراری در برخی از استان‌ها شیوع بیشتری دارد گفت: تشکیل سنگ کلیه در استان‌های کرمانشاه و کردستان شیوع بالاتری دارد.
کد خبر: ۴۲۹۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹ 23 May 2017

به گزارش تابناک کردستان، دکتر سید امیرحسین ضیایی در حاشیه بیستمین کنگره انجمن اورولوژی ایران در سالن همایش دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تشکیل سنگ‌های ادراری در برخی از استان‌ها شیوع بیشتری دارد اظهار کرد: تشکیل سنگ کلیه در استان‌های کرمانشاه و کردستان شیوع بالاتری دارد.

وی گفت: کسانی که در محیط های باز و حرارت بالا کار می‌کنند شانس بیشتری برای تشکیل سنگ کلیه دارند البته ژنتیک نیز در این افراد موثر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه نوع آب آشامیدنی هیچ تاثیری در تشکیل سنگ‌های ادراری ندارد، تصریح کرد: باوری وجود دارد که آب‌های با املاح بالا سبب تشکیل سنگ‌های ادراری می‌شود که اشتباه بوده و در هیچ مطالعه‌ای اثبات نشده است.

وی با بیان اینکه نمک تشکیل سنگ‌های کلیه را تسریع می‌کند، از مردم خواست از مصرف بی رویه نمک خودداری کنند.

ضیایی با اشاره به اینکه ایران روی کمربند تشکیل سنگ کلیه قرار دارد، افزود: ایران در منطقه‌ای واقع شده که سنگ‌های ادراری شایع است.

وی تعداد مبتلایان را کمتر از 2 تا 3 در هزار نفر اعلام و خاطر نشان کرد: این تعداد در جمعیت حدود 80 میلیونی عدد بالایی است و تعداد زیادی درگیر این بیماری هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بسیاری از این سنگ‌ها نیازی به جراحی باز ندارد و با روش‌های غیرجراحی درمان می‌شوند.

وی به پیشرفت کشور در این زمینه اشاره کرد و افزود: ایران خوشبختانه در روش جراحی پیشرفته سنگ‌های ادراری به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است.

ضیایی تصریح کرد: معمولًا در ایران سنگ‌های ادراری با کلسیم اگزالات هستند ولی این لزوماً به این معنی نیست که کلسیم سبب تشکیل این سنگ‌ها می‌شود.

وی گفت: به کسانی که این سنگ را دارند توصیه نمی‌کنیم مصرف کلسیم روزانه‌شان را کاهش دهند بلکه به آنها توصیه می‌کنیم که مصرف آب آشامیدنی را بالاتر ببرند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه مصرف پروتئین‌ها و گوشت قرمز در این بیماران باید محدود شود، افزود: گاهی اوقات مصرف قرص‌های کلسیم و ویتامین D را نیز باید در برخی از این بیماران محدود کنیم.

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار