کد خبر: ۴۲۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱ 15 May 2017

قلم‌به‌دستانی که ایستادن در سمت مردم و هزینه‌های مترتب براین رویکرد را بر عافیت‌طلبی و فروختن حقیقت به یک رانت‌اعطایی از سوی صاحبان‌قدرت، همواره ترجیح داده‌اند خوب می‌دانند که انتقاد ولو بجا، برای خبرنگار غالباً هزینه‌بردار است، اما قرار نیست همیشه اینگونه باشد؛ می‌شود انتقاد کرد و لذت هم برد؛ نمونه‌اش انتقاد از شرکت آبفا کردستان!

به گزارش تابناک کردستان، اصحاب قلم و رسانه‌هایی که به طور مرتب در حال تولید محتوا هستند ممکن است گاهی در مطالب خود موجبات رنجش افراد را فراهم کنند، چه این رنجش به حق باشد و چه ناحق؛ پاسخی که دریافت می‌شود آنقدر متفاوت است که گاهی انسان را مجبور می‌کند در چارچوب‌های ذهنی خود دست به تغییر بزند.

20 ماه از فعالیت تابناک در کردستان می‌گذرد و این رسانه با رویکردی منتقدانه تلاش کرده کاستی‌ها را متذکر شده و گاهی هم به تندی در برابر برخی رویکردها، که آنها را ناصواب تشخیص داده، موضع‌گیری کند، ولی پاسخ صاحب‌منصبان به این رویکرد یکسان نبوده است!

بنا بر تطویل این مختصر ندارم؛ بعد از ظهر روز جمعه 22 اردیبهشت آب لوله‌کشی چند محله شهر سنندج قطع می‌شود؛ از آنجا که مشکل تا فردای آن روز هم لاینحل باقی مانده بود به واسطه مختصر آشنایی که با مدیر روابط عمومی آبفا کردستان داشتم موضوع را پیگیری کردم و معلوم شد مشکل پیش آمده جدی بوده و رفع آن زمان‌بر است.

5 هزار مشترک شهر سنندج که در روز یادشده درگیر مشکل قطع آب شده بودند بهتر از هر کسی می‌دانند تحمل 20 ساعت قطعی آب، آن هم بدون اطلاع قبلی چه اندازه دشوار است؛ مخصوصاً اگر برای مثال قرار باشد به کودکان پرسشگر هم فهماند که فعلاً چاره‌ای نیست و باید تحمل کند! سخت‌تر از همه اینها آنکه، رسانه‌های وابسته به دولت، وسط میدان آمده باشند و بدون آنکه آبی به دست مردم رسیده باشد، اعلام کنند مشکل حل شده و ... بماند.

در انتقاد از آنچه پیش آمده بود چند خطی منتشر کردیم؛ ساعت 10 شب بود که مدیر روابط عمومی آبفا کردستان تماس گرفت و با اشاره به مطلب منتشره در تابناک، دعوت کرد که از محل بازدید کنیم تا ابعاد اتفاق روی داده را برای ما روشن کند؛ با کمال میل دعوت را پذیرفتم؛ اما تازه این اول ماجرا بود؛ برداشتم این بود که کار، حداکثر نیم ساعت طول بکشد، اما ... بخوانید.

قبل از هر کاری، سری به شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان زدیم؛ نزدیک به نیمه‌های شب بود و مدیرعامل شرکت هنوز در دفتر کارش بود؛ مایه خرسندی است که کردستان مدیرانی هم دارد که می‌دانند معنای مسئولیت فقط استفاده از امکانات در اختیار و امر و نهی به زیردستان نیست؛ مسئول یعنی کسی که در حیطه مسئولیتش مورد سؤال قرار می‌گیرد و لابد انتظار سائل هم دریافت پاسخ است؛ مدیرعامل آبفا کردستان بعد از رسانه‌ای شدن مشکل پیش آمده برای برخی شهروندان سنندجی در روز جمعه هفته گذشته، بسیار فراتر از آنچه وظیفه داشت، احساس مسئولیت کرد، حین گفت‌وگو با مدیر یادشده هیچگاه احساس نکردم وی به دنبال اثبات کارآمدی فردی است؛ مدام یادآوری می‌کرد همه زحمت مجموعه را زیردستان می‌کشند؛ همان شب و حین بازدید از قسمت‌های مختلف تصفیه خانه شهر هم، درباره تمام مراحل رسیدن آب به دست مصرف کننده از سد قشلاق سنندج تا تصفیه‌خانه واقع در روستای ننله و از آنجا تا مخازن داخل شهر و سرانجام خانه‌های مردم توضیحات مبسوطی ارائه کرد.

گلایه‌ای از سامانه پاسخگویی آبفا هم در گزارش روز شنبه داشتیم؛ پرسنلی که گویا به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مشترکان هستند؛ مدیرعامل آبفا کردستان درباره میزان تماس‌های پاسخ داده شده در روز جمعه از مسئول سامانه 122 سؤال کرد؛ اگر درست در خاطرم مانده باشد پاسخ وی از این قرار بود: «از ساعت 16 عصر روز جمعه 22 اردیبهشت تا ساعت 7 بامداد شنبه 23 اردیبهشت، 5474 تماس پاسخ داده شده است»؛ تصور کنید پرسنلی تا صبح بیدار باشند و این حجم تماس را پاسخ دهند و آنگاه مورد بی‌مهری قرار گیرند؛ اعتراف می‌کنم عین بی‌انصافی است!

مدیرعامل آبفا کردستان قبل از حضور در محلی که جمعه گذشته شکستگی لوله در آنجا اتفاق افتاده بود آدرس یکی از محل‌هایی که واحد اتفاقات آب در آنجا حضور داشت و اکیپ این واحد مشغول رفع مشکل یکی از مشترکین بودند را از مسئول سامانه 122گرفت؛ خیابان ادب؛ دو نفر از کارگران زحمتکشی که از ساعت 14 روز جمعه تا ساعت 11 صبح روز شنبه در محل شکستگی لوله در شهرک سعدی بدون وقفه کار کرده بودند، آنجا هم انجام وظیفه می‌کردند، به فاصله کمتر از یک شبانه روز کار طاقت‌فرسا؛ کسب روزی حلال به معنی واقعی کلمه. همین.

دو محل شکستگی لوله در شهرک سعدی را هم بازدید کردیم؛ «معتصم بهنام‌فر»، مدیر آب و فاضلاب شهری سنندج هم حضور داشت؛ کار در نقطه اول به نسبت آسان‌تر ولی در نقطه دوم واقعاً مشکل بود؛ صعب‌العبور بودن محل شکستگی دوم، بزرگی ابعاد اتفاق روی داده، در اختیار نداشتن بیل مکانیکی زنجیری و از دست رفتن زمان تا تأمین وسیله مورد نیاز و نیز تاریکی هوا از جمله عواملی بود که سبب شده بود رفع مشکل قطعی آب 5 هزار مشترک سنندجی در روزهای جمعه و شنبه، اندکی بیش از زمان مورد انتظار مسئولان آبفا طول بکشد و متأسفانه همه اینها سبب شد زحمات پرسنل آبفا، آنطور که باید دیده نشود.

ساعت 2 بامداد یکشنبه، 24 اردیبهشت، بالاخره به نظر رسید مدیر عامل آبفا کردستان قانع شده که توانسته گوشه‌ای از زحمات همکارانش را برای یک رسانه که روز قبل از مجموعه تحت مدیریت وی انتقاد کرده بود روشن کند؛ اما ماجرا تمام نشده بود!

اعلام آمادگی کردم جوابیه شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان در خصوص گزارش «قطعی 20 ساعته آب در برخی محلات شهر سنندج» را هر زمانی که توسط روابط عمومی شرکت ارسال شود منتشر کنم؛ «محمدحسین محمدی»، مدیر عامل آبفا کردستان، عنوان کرد «نیازی نیست»! هدف ما فقط روشنگری بود، درباره بضاعت‌مان و آنچه می‌توانیم برای جلب رضایت مردم انجام دهیم؛ دیدم این مدیر در عین آنکه دقیق است اهل حساب و کتاب هم نیست! از زحمتی که آن شب متقبل شدند نه عکس و گزارش تهیه کردند و نه انتظاری جز همراهی بیشتر با آبفا مطرح کردند، پیشتر هم، ادریس شریفی، مدیر روابط عمومی شرکت به خاطر اتفاق روز جمعه در چند مرحله از مردم عذرخواهی کرده بود و همه اینها را می‌شد از نکات مثبت کار یک مجموعه اجرایی به شمار آورد.

القصه؛ قلم ما بیشتر از این در توان نداشت، برای نوشتن درسی که شاید بعدها مورد استفاده من و همکارانم باشد و نیز درسی باشد برای مدیرانی که مدیریت را در ریا، درشت‌گویی و امثال این، خلاصه کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
United States
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
درود بر منطق و انصاف دست مریزاد به بزرگواران آبفا و نگارنده آفرین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار