رئیسی در جمع مردم سنندج:
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری گفت: به موجب قانون اساسی و قبل از آن به موجب امری خدادادی، مردم حق دارند در نگارش، در گویش و در مراودات اجتماعی بر اساس سنت، رسوم، فرهنگ و مدنیت خویش عمل کنند و این امری اعطایی نیست و کسی نداده که منت بر سر مردم بگذارد.
کد خبر: ۴۱۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹ 02 May 2017

به گزارش تابناک کردستان، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی عصر امروز در جمع مردم سنندج در ورزشگاه آزادی این شهر با اشاره به جایگاه ویژه کردستان در کشور اظهار کرد: کردستان یک مرکز فرهنگی و یک استان تمدن‌ساز است؛ مدنیت و فرهنگ غنی کُردی مربوط به امروز و دیروز نیست و همه مورخین و فرهیختگان از این ویژگی کردستان مطلع هستند.

آثار هنری خلق شده در کردستان آمیخته با حکمت است

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های فرهنگی مردم کردستان که در شعر و ادبیات کُردی تجلی پیدا کرده، گفت: بسیاری از آثار هنری خلق شده در کردستان آمیخته با حکمت است و کارهای هنری ظریفی هم که به دست هنرمندان این دیار خلق می‌شود اگرچه هنرمندانه است اما با حکمت آمیخته شده است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اینکه مجاهدت‌های مردم کردستان هیچگاه از خاطره‌ها پاک نخواهد شد تصریح کرد: مردان و زنان با همت این دیار اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کردستان در اختیار دشمن قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر قدم از خاکش یادآور شهادت، شهامت، از خودگذشتگی، ایثار، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است گفت: هیچ کس نباید این همه رشادت و ایستادگی را از یاد ببرد و یادآوری این نعمت ما را در خدمتگزاری این مردم راسخ‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: کردستان علاوه بر نیروی انسانی کارآمد و مجاهد یک طبیعت ارزشمند و مواهبی چون خاک، آب و هوای سالم دارد که این نعمات خدادادی زمینه مناسبی برای انجام کارهای کشاورزی و صنعتی در استان فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه در این خطه سرمایه و ثروت بالقوه کم نداریم خاطر نشان کرد: آنچه به عنوان حقوق این مردم از آن یاد می‌شود، کسی به این مردم نداده است؛ عطای الهی بوده و قانون اساسی به این مردم داده و دولت باید از این حقوق پاسداری و صیانت کند.

حق زبان و رسم‌الخط را کسی به مردم کردستان نداده که منت بر سرشان بگذارد

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری با اشاره به اینکه حق زبان و حق رسم‌الخط را کسی به مردم کردستان نداده است، گفت: به موجب قانون اساسی و قبل از آن به موجب امری خدادادی، مردم حق دارند در نگارش، در گویش و در مراودات اجتماعی بر اساس سنت، رسوم، فرهنگ و مدنیت خویش عمل کنند و این امری اعطایی نیست و کسی نداده که منت بر سر مردم بگذارد.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: سؤالی که درباره کردستان مطرح است اینکه آیا با این همه مواهب الهی و نیروی انسانی کارآمد، حق مردم و جوانان برومند و تحصیل کرده این خطه، بیکار ماندن است یا از حقوق اولیه شهروندی، ایجاد زمینه اشتغال برای نیروهای آماده به کار است؟

وی با اشاره به اینکه جوان کردستانی می‌خواهد هم کار داشته باشد هم کرامت، اظهار کرد: آیا قاچاق کالا که مورد نهی قانون است کولبری است یا کانتینر‌های بزرگی که موجب شده میلیاردرها فضای اقتصادی کشور را آلوده به قاچاق کنند؟

کار کولبران نیازمند قاچاق است یا آنهایی که فرار مالیاتی می‌کنند؟

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه اگر زمینه کار در کردستان فراهم باشد کسی روی به کولبری نخواهد آورد گفت: کاری که کولبران نیازمند کردستانی انجام می‌دهند خلاف قانون است یا کار آنهایی که دست به فرار مالیاتی زده و یک ریال هم مالیات پرداخت نمی‌کنند؟

وی افزود: از یک طرف کارمندان و کارکنان دولت قبل از دریافت حقوق مکلف به پرداخت مالیات هستند و از آن طرف میلیاردرهایی که کار قاچاق را انجام می‌دهند یک ریال مالیات پرداخت نمی‌کنند که برای افزایش درآمد کشور باید این وضعیت را اصلاح کرد.

آقایان که می‌گویند «نمی‌توانیم» چطور خود را دوباره در معرض رأی مردم قرار می‌دهند؟!

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه طبق قانون، باید سالی یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود خاطر نشان کرد: آقایان در دولتی که می‌گوید «نمی‌توانم»، «بودجه نیست»، «نمی‌شود» چطور خود را دوباره در معرض رأی مردم قرار می‌دهند؟!؛ ما می‌گوییم «باید بشود» و این کار را خواهیم کرد.

وی گفت: برای اینکه به قانون عمل شده باشد باید اشتغال میلیونی ایجاد کرد و ما معتقدیم با امکانات موجود کشور، امکان این کار وجود دارد و در پاسخ به کسانی که درباره چگونگی انجام کار سؤال می‌کنند می‌گوییم نیمی از نقدینگی موجود در کشور را به کار بگیریم بحران بیکاری در کشور برطرف می‌شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اینکه از نزدیک با مشکلات مردم آشنایی دارد افزود: در کودکی طعم فقر، کار و یتیمی را چشیده‌ام، دست‌فروشی کرده‌ام؛ هم می‌دانم کار چیست و هم می‌دانم مزه فقر و نداری چیست.

وی با اشاره به اینکه بیگانگان تاکنون گره‌ای از کار هیچ ملتی نگشوده‌اند تا ما دومین ملت باشیم تصریح کرد: می‌توان بدون نگاه به دست بیگانگان و با تکیه بر توان کشور مشکلات مردم را حل کرد.

چرا 4 سال مسکن مهر را معطل گذاشتند؟

حجت‌الاسلام رئیسی برای نمونه به مشکلات مردم و کسانی که منتظر ساخت و تحویل مسکن مهر خود هستند اشاره کرد و گفت: مسکن مهر اگر مشکلاتی داشت باید آن مشکلات برطرف می‌شد نه اینکه مردم را چشم انتظار حل مشکلات این پروژه نگه داشت؛ چرا 4 سال مسکن مهر را معطل گذاشتند؟ مگر نمی‌گویند مشکلات مسکن مهر تا آخر سال قابل حل است پس چرا این کار را زودتر انجام ندادند؟ ما معتقدیم مسکن مهر تا آخر سال بیشتر کار ندارد.

وی با اشاره به موضوع آب در کردستان و کشور افزود: آیا واقعاً مشکل کمبود آب است؟ ما مشکل را در مدیریت آب می‌دانیم نه کمبود آب و مشکلات این حوزه با یک مدیریت صحیح قابل حل است.

اگر ریخت‌وپاش‌ها را متوقف کنیم می‌شود کشور را به شیوه باکرامت اداره کرد

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ‌با اشاره به اینکه می‌توان در کشور، میلیونی کار و مسکن ایجاد کرد، گفت: 11 میلیون جوان آماده اشتغال داریم و سؤال این است که مسئله شغل و مسکن آنها قابل حل نیست؟ ما می‌گوییم اگر ریخت‌وپاش‌ها را در کشور متوقف کنیم می‌شود کشور را به شیوه باکرامت و باعزت اداره کرد.

وی با گرامیداشت روز معلم و کارگر افزود: گرامیداشت واقعی روز معلم و کارگر توجه به این دو قشر زحمت‌کش است و صرف گرامیداشت بخشنامه‌ای این روزها ثمری ندارد.

چرا ذخایر فرهنگیان در صندوق ذخیره توسط چند نفر به یغما برده شد؟

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به مشکلات فرهنگیان برای دریافت تسهیلات تأکید کرد: چرا ذخایر فرهنگیان در صندوق ذخیره توسط چند نفر به یغما برده شد؟

وی گفت: با شناختی که از وضعیت کشور دارم معتقدم حتماً می‌توان بحران بیکاری را از این کشور زدود و باورمان این است که این توان وجود دارد و ما بحران بیکاری را از این کشور خواهیم زدود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری با اشاره به تیترهای هر روزه رسانه‌ها درباره فساد و اختلاس در کشور افزود: این مسئله مربوط به این دولت و آن دولت نیست، فساد در کشور فراجناحی شده است؛ ما معتقدیم عزمی و اراده‌ای جدی حتماً می‌تواند فساد را در کشور ریشه‌کن کند.

نخستین مدعی فساد در کشور باید شخص رئیس دولت باشد

وی اظهار کرد: نخستین مدعی فساد در کشور باید شخص رئیس دولت باشد و همه وزرا و استانداران و مدیران در جایگاه کاری خود باید مدعی فساد باشند تا بتوان این مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کرد نه اینکه رسانه‌ای موضوعی را در این زمینه فاش کند و ما انکار کنیم؛ باید این کار را قدر بدانیم.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه انتقاد را یک اصل لازم برای اصلاح امور اداری در کشور می‌‌دانیم گفت: با راه‌اندازی یک سامانه جامع اطلاعات که متصل به بانک‌ها، بنگاه‌ها و حوزه تجارت بوده و یک وجه آن متصل به بخش‌های نظارتی و پایشی در کشور باشد می‌توان با بخشی از فساد مقابله کرد.

وی پشت ویترین قرار دادن مسائل کلان اقتصادی را ضروری دانست و افزود: پنهان‌کاری در حوزه اقتصاد از عوامل ایجاد فساد در کشور است.

راهکار رئیسی برای بهبود وضعیت اقتصادی کردستان

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری به وضعیت کردستان و کارهایی که در این استان می‌توان انجام داد اشاره و تصریح کرد: راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری برای جلوگیری از خام فروشی تولیدات استان یک راهکار برای بهبود وضعیت اقتصادی استان است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما 3 هزار کیلومتر با دریا ارتباط دارد گفت: تا 50 درصد تولید ناخالص ملی برخی کشورهای اروپایی از دریاست که به آن اقتصاد دریا اطلاق می‌شود اما سهم ما تنها 2 درصد است؛ ما می‌گوییم با کار در این زمینه می‌توان اشتغال ایجاد کرد؛ این وضعیت قابل تغییر است و ما تغییر خواهیم داد.

حجت‌الاسلام رئیسی به موضوع فساد نزدیکان دولت اشاره افزود: وقتی کسی درباره مجموعه‌ای اعلام کند پارتی بازی، قوم و خویش بازی و رشوه گرفتن در این مجموعه راه ندارد به همه پیام می‌دهد که این مجموعه مجموعه‌ای سالم خواهد بود.

خطی‌کشی بین شیعه و سنی نداریم

وی به موضوع سنی و شیعه اشاره و اظهار کرد: بحث ما با اهل سنت، «ما و اهل سنت نیست»، «همه ما هستیم و دو تا بودن مطرح نیست»؛ خط کشی نداریم، این کشور متعلق به همه ماست؛ سنی باشد، شیعه باشد، کُرد باشد، ترک باشد، بلوچ باشد، لر باشد، عرب باشد، فارس باشد؛ سهم عزیزانمان در مدیریت کشور مانند سهم در همه مواهب کشور باید وجود داشته باشد.

حقوق شهروندی اقدام و عمل است نه رونمایی کردن

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری به موضوع رونمایی از حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: حقوق شهروندی اقدام و عمل است نه رونمایی کردن؛ مشکل فعلی ما رونمایی کردن از حقوق شهروندی است یا عمل به حقوق شهروندی؟ آیا داشتن کار برای بیکاری که خجلت‌زده به خانه بر می‌گردد حق شهروندی نیست؟ آیا حق شهروندی فردی که با مراجعه به ادارات نمی‌تواند مشکل خود را حل کند ضایع نشده است؟

برای برخورد با فساد هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت

وی بار دیگر به موضوع فساد در کشور اشاره کرد و گفت: ما برای برخورد با فساد هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت.

حجت‌الاسلام رئیسی افزود: مشکلات کشور نه به دلیل نبود منابع بلکه به خاطر ضعف مدیریت است و در گام نخست باید وضعیت ضعیف مدیریت اداری و اقتصادی کشور اصلاح شود.

در این کشور شهروند درجه یک و درجه دو نداریم

وی با تأکید بر اینکه مواهب کشور باید به صورت عادلانه در اختیار همه قرار گیرد تصریح کرد: ما در این کشور شهروند درجه یک و درجه دو نداریم و مواهب و داشته‌های کشور باید در اختیار همگان باشد و ما باید امکانات را در اختیار همه مردم با هر گویش و هر گرایشی قرار دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار