اعلام موضع فراکسیون‌های سیاسی مجلس درباره انتخابات
در حالی که زمان کمی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، هنوز هیچ‌یک از فراکسیون‌های مجلس به جز فراکسیون امید که متشکل از اصلاح طلبان هستند، حمایت خود را از نامزد خاصی اعلام نکرده‌اند اما قطعا این مسئله را نمی‌توان به حضور و یا عدم برخی از نمایندگان مجلس در ستادهای انتخاباتی کاندیداها ربط داد.
کد خبر: ۴۱۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 26 April 2017

به گزارش تابناک کردستان، در حالی که کمتر از 23 روز تا انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی مانده است جریانات سیاسی اعم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در راستای حضور در انتخابات در قالب حمایت از نامزدهای مدنظر فعالیت خود را در عرصه سیاسی کشور آغاز کرده‌اند، در این میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم که یکی از ارکان تاثیرگذار در حوزه‌های انتخابیه هستند و در گرایش مردم به یک کاندیدای خاص نقش تاثیرگذاری دارند، جلسات خود را با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده‌اند.

اهمیت حمایت نمایندگان مجلس از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغ و سخنرانی به نفع آنان در حوزه‌های انتخابیه‌شان به اندازه‌ای است که از همان روز آغاز تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری تلاش خود برای جلب آراء و نظر پارلمان نشینان را آغاز کرده‌اند، طی چند روز گذشته شاهد بودیم که «سید ابراهیم رئیسی» و «محمدباقر قالیباف» به عنوان دو گزینه جریان اصولگرایی در فراکسیون‌های مجلس حضور پیدا کردند و مواضع خود را درباره موضوعات مختلف بیان داشتند.

حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در بین منتخبان ملت در مجلس بدون شک یکی از ظرفیت‌های بسیار مهمی است که نتیجه آن می‌تواند به جمع‌آوری رای برای کاندیداهای مورد حمایت نمایندگان در حوزه‌های مختلف انتخابیه از سوی 290 نماینده خانه ملت منتج شود.

در حالی که زمان کمی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، هنوز هیچ کدام از فراکسیون های مجلس به جز فراکسیون امید که متشکل از اصلاح طلبان هستند، حمایت خود را از نامزد خاصی اعلام نکرده‌اند؛ اما قطعا این مسئله را نمی‌توان به حضور و یا عدم برخی از نمایندگان مجلس در ستادهای انتخاباتی کاندیداها ربط داد.

* فراکسیون امید از روحانی حمایت می‌کند

سخنگوی فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک» درباره رویکرد فراکسیون متبوعش در انتخابات پیش رو اظهار کرد: ما با توجه به شاکله و تشکیلات خود که مختص به جریان اصلاحات و اعتدالی است، بدون شک از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهیم کرد.

بهرام پارسایی گفت: فراکسیون امید طبق تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در انتخابات عمل می‌کند و با توجه به انتخاب روحانی از سوی این شورا ما نیز از این نظر تبعیت خواهیم کرد.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: از نظر ما روحانی و دولتش دستاوردهای خوبی را برای کشور در عرصه‌های مختلف داشتند که نباید آنها را نادیده گرفت.

وی گفت: تنها کاندیدا مد نظر فراکسیون امید «حسن روحانی» است و ما از وی حمایت خواهیم کرد.

*فراکسیون مستقلین ولایی هنوز به جمع بندی نرسیده است

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی هم درباره اینکه آیا این فراکسیون از نامزد خاصی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهد کرد، به خبرنگار «تابناک» گفت: ما هنوز به جمع بندی نهایی پیرامون حمایت از یک نامزد خاص دست پیدا نکرده‌ایم.

مهرداد لاهوتی افزود: ما درحال حاضر بنا داریم جلساتی را با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار کنیم، سپس نسبت به حمایت از فرد خاصی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری اعلام نظر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته باید به این موضوع اشاره کنم که شاید ما در نهایت از فرد خاصی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نکنیم، ولی هیچ چیز هنوز درباره تصمیم فراکسیون قطعی نیست.

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی گفت: امیدوارم در انتخابات پیش رو کسی به عنوان منتخب مردم مشخص شود که در جهت حل مشکلات آنها قدم‌های خوبی بردارد.

*منتظر اعلام موضع فراکسیون ولایت باشید

موضع‌گیری دو فراکسیون امید و مستقلین ولایی در حالی است که فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم که در مجلس دهم به فراکسیون ولایت تغییر نام داده و از سوی «علی لاریجانی» نیز مورد حمایت قرار می گیرد، هنوز در خصوص انتخابات پیش رو و اینکه از چه کسی حمایت خواهد کرد و چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت، اعلام موضع نکرده است. به نظر می‌رسد اگر این فراکسیون به گزینه‌ای غیر از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برسد، یک رقابت جدی را در پارلمان بین نمایندگان عضو فراکسیون ولایت با نمایندگان عضو فراکسیون امید نیز شاهد باشیم.

اگرچه تاکنون اعضای فراکسیون ولایت پذیرای «سید ابراهیم رئیسی» و «محمدباقر قالیباف» بوده‌اند و برنامه‌های آنان را با حضور خودشان برای آینده کشور بررسی کرده‌اند، اما هنوز نظر نهایی خود را در مورد چگونگی حضور در انتخابات و همچنین اینکه طرفدار کدامیک از کاندیداها خواهند بود، اعلام نکرده است.

البته فراکسیون‌های اعتدال و مناطق ترک نشین هم هنوز در خصوص تصمیم خودشان برای انتخابات پیش رو اعلام موضع نکرده‌اند ولی از آن جهت که بیشترین نمایندگان در دو فراکسیون ولایت و امید تقسیم شده‌اند، می‌توان گفت رویکرد نهایی این دو فراکسیون نقش بسزایی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خواهد داشت. مسئله‌ای که تا 23 روز دیگر باید منتظر آن ماند.

تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار