به گزارش تابناک کردستان و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهرام ملکی از برنامهریزی برای استانداردسازی و دوبانده کردن جاده باشماق سلیمانیه خبر داد و اظهار کرد: برای رسیدن به میانگین کشوری باید ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی در استان ساخته شود که مستلزم اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.
وی با اشاره به اینکه باشماق، سومین مرز ترانزیتی رسمی کشور است و تردد در این مرز بالاست، گفت: اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای و نیز استانداری پیگیر تامین زیرساختها و اعتبار برای استانداردسازی و دوبانده کردن جاده ترانزیتی باشماق سلیمانیه است و یکی از برنامههای ما در سال آتی پرداختن به این جاده خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با بیان اینکه سالانه دو میلیون تن کالا در جاده باشماقسلیمانیه جابجا میشود، تصریح کرد: این محور جایگاه ترانزیتی مهمی در کشور دارد و امیدواریم اعتبار مناسبی به آن اختصاص یابد.
وی همچنین با اشاره به اینکه کردستان دارای ۱۷۸ کیلومتر شبکه بزرگراهی، ۲۸۱ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ۳۶۰ کیلومتر راه فرعی است، گفت: این استان فاقد شبکه آزادراهی است و از نظر بزرگراه نسبت به میانگین کشوری در سطح بسیار پایینی قرار دارد و برای رسیدن به استاندارد کشوری باید با اختصاص ۵۴۰ میلیارد تومان ۱۸۰کیلومتر بزرگراه جدید در استان احداث شود.
ملکی اعتبار موردنیاز برای اجرای این میزان بزرگراه در سطح استان را ۵۴۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: در حال حاضر کل اعتبارات ملی موجود در استان برای اجرای پروژههای راهسازی در ۹ محور، ۵۵ میلیارد تومان است.
وی اظهار کرد: برای رسیدن به میانگین کشوری باید ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی در استان ساخته شود که مستلزم اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان گفت: از پروژههای کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان به طول کلی ۳۲۰ کیلومتر، تاکنون ۱۱۰ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده و ۷۰ کیلومتر در دست اجراست.
وی افزود: تسریع در روند احداث بزرگراه شمال جنوب و تکمیل جادههای مریوان سنندج و مریوان سقز از اولویتهای حوزه حمل و نقل استان است.