40ماه تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری در کردستان و جذب تنها 4سرمایه‌گذار خارجی؟!
کد خبر: ۳۷۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 18 February 2017

استاندار کردستان اخیراً در مصاحبه‌ای به ضعف عملکرد خود اذعان کرده است؛ اگرچه این اعتراف تلخ با لحنی «تعارف‌گونه» بیان شده اما نشانه‌هایی از عدم توفیق «زاهدی» در پیشبرد یکی از مهمترین برنامه‌هایش که جذب سرمایه‌گذاری در کردستان بود، ظهور کرده است.

به گزارش تابناک کردستان، «عبدالمحمد زاهدی» از زمانی که به عنوان استاندار کردستان منصوب شد برای بهبود وضعیت اقتصادی کردستان ظاهراً یک راهبرد مدنظر داشت و آن «جذب سرمایه‌گذاری» بود؛ وی «تنها راهکار اصلی برای برون رفت از شرایط اقتصادی این استان را سرمایه‌گذاری دانسته و گفته اگر سرمایه‌گذاری صورت نگیرد تولید ثروت و ایجاد اشتغال در کردستان محقق نخواهد شد».

دولت یازدهم در ماه‌های پایانی عمرش قرار دارد و «تولید ثروت و ایجاد اشتغال» در کردستان اگر انجام شده باشد یک واقعیت است و مردم آن را لمس می‌کنند و اگر در این زمینه عملکرد قابل قبولی وجود نداشته باشد ـ که ندارد ـ بهترین کار ممکن آن است که تیم اقتصادی و در رأس آنها نماینده عالی دولت در استان، با پذیرش مسئولیت، از مردم عذرخواهی کند.

درباره اینکه آیا استاندار کردستان واقعاً به دنبال جذب سرمایه‌گذاری در کردستان بوده یا خیر هیچ‌کس نمی‌تواند با قاطعیت نظر دهد، از طرفی نشانه‌هایی از تلاش وی در این زمینه وجود دارد و از طرف دیگر انتصاب فردی غیرمتخصص و ناکارآمد به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و نیز اصرار بر تداوم همکاری با یک تیم ناموفق اقتصادی، اغلب ناظران را در باور به آنچه استاندار کردستان همواره گفته، دچار تردید کرده است.

نشانه‌های عدم توفیق «زاهدی» و تیمش در جذب سرمایه‌گذاری در کردستان پیشتر از اینها ظهور کرد و به همین دلیل وی در مقطعی تلاش کرد با طرح اظهاراتی از این دست که «اجازه سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران در کردستان داده نمی‌شود» دست به فرافکنی بزند.

این قلم در همان مقطع در مطلبی با عنوان «آقای استاندار «البینة علی المدعی»؛ بسم‌الله!» از وی دعوت کرد کسانی را که مانع سرمایه‌گذاری در کردستان هستند به مردم معرفی کند اما «زاهدی» هیچ‌گاه در این باره روشن‌گری نکرد و این شائبه تقویت شد که آنچه وی گفته، با عرض پوزش، توجیهی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت بوده است.

استاندار کردستان اما به تازگی و در گفت‌وگویی که در یکی از نشریات محلی کردستان به چاپ رسیده اظهاراتی مطرح کرده و اگرچه گفته «همه توانم را برای حل مشکلات استان گذاشتم» ولی در عین حال در لفافه و البته با لحنی تعارف‌گونه، به ضعف عملکرد خود در کردستان اذعان کرده و این شاید همان سرانجام ناخوشایند برای «عبدالمحمد زاهدی» در کردستان باشد.

پس از این اظهارات، گویا رئیس مرکز پنجره واحد سرمایه‌گذاری کردستان هم از زمین‌گیر شدن سرمایه‌گذاران آلمانی در استان خبر داده که می‌تواند نشانه‌ای دیگر از ضعف عملکرد تیم اقتصادی دولت در کردستان آن هم در حوزه‌ای باشد که «زاهدی» همواره بر اهمیت آن به عنوان یک راهبرد تأکید کرده است.

لازم به ذکر است طبق آنچه صدا و سیمای مرکز کردستان گزارش داده، یک گروه سرمایه‌گذار آلمانی 6 ماه قبل وارد استان شده تا آمادگی خود را برای ساخت تله‌کابین آبیدر سنندج، دو کارخانه قطعات بتونی در دیواندره و کامیاران و نیز ساخت یک گاوداری 3 هزار رأسی در دیواندره اعلام کند اما گویا اکنون پنجره واحد سرمایه‌گذاری خبر از زمین‌گیر شدن سرمایه‌گذاران آلمان داده است.

رئیس پنجره واحد سرمایه‌گذاری کردستان اعلام کرده درخواست ارائه شده از سوی گروه سرمایه‌گذاری آلمانی برای 10 هکتار زمین با قوانین کشور اصلاً همخوانی ندارد و این در حالی است که «در شورای عالی سرمایه‌گذاری 10 هکتار تصویب شده است، البته 10 هکتار زمین معارض‌دار!

«حاج احمد صالح» یکی دیگر از سرمایه‌داران اقلیم کردستان عراق بوده که گویا تمایل داشته در کردستان سرمایه‌گذاری کند ولی حالا وی هم عنوان کرده «من یک سال پیش برای سرمایه‌گذاری به کردستان آمدم، یکسال است رفت و آمد می‌کنم، دیگر حوصله‌ام سر رفته و حالا تصمیم دارم در عراق سرمایه‌گذاری کنم».

ناگفته نماند استاندار کردستان چندی پیش هم در برنامه‌ای که از شبکه یک سیما پخش شد اعلام کرد «در سفری که سال گذشته آقای رئیس جمهور داشتند 27 سرمایه‌گذار کُرد مقیم سایر کشورها را به سنندج آوردیم»؛ در خلال این مصاحبه اما مشخص شد که کارگزاران دولت در کردستان از میان 27 سرمایه‌گذار کُرد تنها موفق شده‌اند یک نفر را مجاب به سرمایه‌گذاری در این استان کنند!

اما صدا و سیمای مرکز کردستان 28 بهمن‌ماه گزارش داد که از میان همه گروه‌های سرمایه‌گذاری خارجی که از سال 92 تاکنون به کردستان آمده‌اند تنها 4 سرمایه‌گذار «فعلاً» در استان ماندگار شده‌اند و این یعنی جناب استاندار و برنامه‌ریزان و تیم اقتصادی استان تقریباً در طول 40 ماه حضور در کردستان تنها موفق به جذب 4 سرمایه‌گذار شده‌اند! به ازای هر 10 ماه «تلاش»، جذب یک سرمایه‌گذار!

با این تفاصیل، چرا استاندار کردستان با حفظ و حمایت از جمع ناتوان منصوبانش در رئوس دستگاه‌های اجرایی مرتبط با سرمایه‌گذاری بویژه حوزه معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری کردستان هزینه ناتوانی آنها را متقبل شده، پرسشی است که نیازمند جوابی قانع کننده در جهت اقناع افکار عمومی است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
همشهرى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
جناب زاهدى در معارفه شان فرمودند اىن سمت فرداى قىامت نىاز به پاسخگویی دارد. و به اىه اى از قران کرىم اشاره نمودند. حالا وقتش رسیده که در عملکردش نسبت به بندگان خدا و پاسخش در ان روز اندىشه کند . تابناک عزىز اگر عدرخواهى کافى بود که خدا جهنم را درست نمى کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
چرا ننوشته اید یکی از همین 4 سرمایه گذار در کارخانه سیگار سرمایه گذاری کرده!؟
اولویت در کردستان با این همه ظرفیت جذب سرمایه گذار در کارخانه سیگارسازی است؟
حوزه کشاورزی کردستان فقط کشت توتون دارد که برایش کارخانه درست کنند و بگویند هدفمان صادرات است که به زعم خودشان با این ترفند دهان منتقدان را ببندند
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
ظن غالب این است که جناب زاهدی پس از گذشت نزدیک به ده سال از زمان بازنشستگی در فرصت پیش امده برایشان به هدف جبران مافات به حوزه مسولیت اجرایی ورود پیدا کرده اند
او خود به مانند صدارت نشینان دولت از متمولین و مرفهین است غم نان نداشته و ندارد و اصلاح همه امور را در پیشبرد اهداف سیاسی مورد نظر خود و همفکرانش می داند
اگر گاهگاهی هم از معیشت مردم یا مشکل اشتغال سخنی به زبان می اورد اسقاط وظیفه است نه ایصال به مطلوب
دلش در گرو مسائل سیاسی است چینش نیروهای پیرامونیش حکایت از واقعیت امر مورد اشاره دارد
قضاوت به نظر خوانندگان حوالت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
اتفاقا استاندار موفق عملکرده ولی در دید دولت نه مردم کردستان چون انتخاب شده که همین اندازه کار انجام دهد نه بیشتر و او هم انجام داده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
یک نکته ای که رسانه ها در استان همواره به آن بی توجه هستند آن است که هیچ نشانه ای از دولت روحانی در کردستان وجود ندارد
این کارگزاران روحانی در کردستان کاری کردند که جناب آقای روحانی هم برای انتخابات ضربه ببیند
در حالی که دولت در سراسر کشور کم کار نبوده و هیچ تناسبی بین عملکرد کلیت دولت تدبیر و امید و عملکرد مجموعه ای که به نام این دولت در کردستان هستند وجود ندارد
رسانه ها باید منصفانه این موضوع را هم مد نظر قرار دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
اقاى استاندار فردی بیشتر سیاسی است تا اجرایی و این امر سبب شد کردستان در این چند سال از خدماتی که دولت دکتر روحانی در دیگر نقاط کشور ارائه کرد بی نصیب بماند
امیدوارم این وضعیت در دولت بعدی تغییر کند
بى طرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
باسلام من فکر مى کنم عملکرد کارگزاران در استان باعث سرخوردگى مردم و بى تفاوتى انان شده است.
مطلبى مهم و قابل تامل مطرح شده ولى عکس العمل ها، معدود است. که جاى نگرانى است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
توسعه در دیدگاه حاکمان استان یعنى عوام فریبی براى تامین منافع جناحى و حفظ قدرت . با شعار دهن پر کن توسعه سیاسى و تاکتیک رقیب هراسى ، سعى در اغفال نخبگان کرد و مردم این سامان دارند!! گویا فراموش کرده اند که اولین افراطیها و .... خودشان و دوستان و بزرگانشان بودند!! امروز دایه مهربانتر از مادر شده اند!...
پاسخ ها
ببینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
جناب فرمایشات یعنى چه؟ کدام توسعه ؟ بقول معروف آفتابه لگان هفت دست ، شام و نهار هیچى!!!
بیکارى ، فقر ،فحشا ، رکود ، اختلاس ، تکبر ، رانت ، امتیاز‌های خاص براى نورچشمى ها و...... دستاورد این آقایان است !!!! مثل اینکه درآمدتون خوبه!! و از فقرا و ندارى بچه هاشون بى خبر هستى
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار