مدیرکل میراث فرهنگی کردستان خبر داد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از ثبت ۱۴ اثر تاریخی منقول کردستان در فهرست آثار ملی خبر داد.
کد خبر: ۳۷۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ 07 February 2017

به گزارش تابناک کردستان، سیدمحسن علوی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: تعداد ۱۴ پرونده در حوزه آثار منقول از سوی اداره کل میراث فرهنگی کردستان به شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور ارائه شد که هر ۱۴ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی گفت: این آثار ثبت شده شامل قرآن‌های تاریخی و نفیس روستاهای هفت تاش، نجنه علیا و روستای شوی در شهرستان بانه، روستای سلین در شهرستان سروآباد، روستای کاشتر در شهرستان کامیاران، ۵ مجموعه ی قرآن‌های حسینه بیجار، ۳ تخته فرش نفیس حسینه بیجار و سند ازدواج طوبی سلطان خانم با قدمت بیش از ۱۸۰ سال بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان تصریح کرد: آثار مذکور توسط داوران و کارشناسان در جلسه شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی کشور تایید و سپس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

وی گفت: ثبت آثار ارزشمند تاریخی در فهرست آثار ملی به منظور حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و با ارزش استان صورت گرفته و می‌گیرد.

علوی افزود: قرآن‌های سلین، کاشتر، هفت تاش، نجنه و شوی قبلاً توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان مرمت و با حضور مسئولین استانی جانمایی شدند.

وی با اشاره به اینکه قرآن ها و فرش های نفیس حسینه بیجار هم در حال مرمت هستند، اظهار کرد: امیدواریم در آینده هم بتوانیم سایر آثار با ارزش استان را فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسانیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار