«کالاهای قاچاقی که هیچ‌گونه نظارتی روی آنها صورت نمی‌گیرد»!
همین دو ماه پیش بود که استاندار کردستان بر جلوگیری شدید از قاچاق محصولات سلامت‌محور تأکید کرد؛ اما چند روز قبل عضو هیئت علمی انستیتو تغذیه و صنایع کشور به قاچاق «روغن پومیس» اشاره و عنوان کرده در بانه هبچ‌گونه نظارتی بر روی کالاهای قاچاق صورت نمی‌گیرد!
کد خبر: ۳۶۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰ 26 January 2017

به گزارش تابناک کردستان، اوایل مردادماه امسال، نادر جلالت عضو شورای ملی زیتون با بیان اینکه حدود ۵ هزار تن روغن زیتون به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه کنترلی روی مرزها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه وضعیت قاچاق روغن زیتون نسبت به سال‌های گذشته تغییری نکرده است، گفت: متاسفانه کنترلی روی مرزها وجود ندارد و به همین دلیل ما شاهد قاچاق چشمگیر روغن زیتون به کشور هستیم.

عضو شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه این مسئله بیشتر در نقاطی مانند بانه و مریوان قابل رؤیت است، تصریح کرد: تمام روغن‌هایی که به این مناطق می‌آیند قاچاق و از نوع پومیس(روغن تفاله زیتون) هستند.

وی با بیان اینکه در روغن‌های پومیس تنها ۲ تا ۵ درصد روغن درون تفاله‌های زیتون وجود دارد، گفت: پایین بودن قیمت روغن پومیس در کشورهای مبدا یکی از دلایلی است که در قاچاقچیان انگیزه ایجاد می‌کند اقدام به واردات غیرمجاز این محصول کنند.

انتشار خبر سخنان عضو شورای ملی زیتون تقریباً با انتشار سخنان معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان که با اشاره به تاثیر منفی اجناس تقلبی بر اقتصاد و سلامت مردم گفته بود «اجناس تقلبی در اولویت برخورد با کالاهای قاچاق باشد»، هم‌زمان بود.

استاندار کردستان هم اوایل آذرماه در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، عنوان کرده بود «با توجه به اینکه محصولات غذایی تاثیر مستقیم بر سلامت انسان دارند، لازم است برای جلوگیری از قاچاق آنها مقابله جدی صورت گیرد».

سخنان بالا‌ترین مقامات اجرایی استان در مقابله با کالای قاچاق اگر دستور قلمداد شود ـ که می‌شود ـ لابد باید به مرحله اجرا هم درآید اما متأسفانه گاهی در لابلای اخبار مطالبی به چشم می‌خورد که مخاطب را در این موضوع دچار تردید می‌کند.

دکتر عزیزالله زرگران عضو هیئت علمی انستیتو تغذیه و صنایع کشور چند روز قبل در مصاحبه‌ای به شیوه تهیه روغن زیتون به روش «پرس» اشاره و عنوان کرده که از تفاله‌های زیتون باقی مانده روغنی به نام «پومیس» تهیه می‌شود و توصیه کرده مردم به هیچ‌وجه از این روغن استفاده نکنند و بدانند روغن زیتون‌های پومیس در کشور غیرمجاز هستند و به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند.

جالب است که وی در ادامه اظهارات خود عنوان کرده «چندی پیش سفری به کردستان ـ بانه داشتم در آنجا کالاهای قاچاق بسیاری را مشاهده کردم که هیچ‌گونه نظارتی روی این قبیل کالاها صورت نمی‌گیرد».

اینکه عضو هیئت علمی انستیتو تغذیه و صنایع کشور با عبارت «هیچ‌گونه» از نظارت بر کالاهای قاچاق در بانه یاد کرده موضوعی روشن و البته قابل تأمل است اما آنچه در این باره مطرح می‌شود آنکه، بهتر نیست مدیران اجرایی استان درباره اظهارات یادشده، با وجود دستوراتی که آنها در این حوزه صادر کرده‌اند، توضیحاتی به افکار عمومی ارائه کنند؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناهید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
ای کاش با فقر مردم آنجا هم مبارزه میشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار