استاندار کردستان در پاسخ به اتهام بی‌تفاوتی در خصوص خروج آب از استان:
استاندار کردستان در پاسخ به اتهام بی‌تفاوتی در خصوص خروج آب از استان، گفت: من در زمان خدمت در هر استانی خود را اهل آنجا می‌دانم و اولین کسی که به خروج آب از استان اعتراض کرد من بودم.
کد خبر: ۳۶۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰ 24 January 2017

به گزارش تابناک کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، عبدالمحمد زاهدی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان قروه، با اشاره به پائین بودن درآمد سرانه، وجود مشکلات اساسی در حوزه اشتغال و تولید و ضعیف بودن واحدهای صنعتی استان، اظهار کرد: این عوامل سبب شده تا کردستان، استان کمتر توسعه یافته‌ای باشد.

وی با بیان اینکه ما نباید به وضعیت موجود راضی باشیم گفت: کردستان ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در حوزه آب، زمین، معدن و نیروی انسانی دارد که باید از تمام این توان و ظرفیت‌ها برای ارتقاء رفاه و اشتغال استان بهره بگیریم.

استاندار کردستان با اذعان به اینکه در شرایط فعلی کشور، دولت امکان سرمایه‌گذاری صد در صدی را ندارد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری دولت هم به لحاظ مالی ممکن نیست و هم اینکه به مصلحت کشور نیست که دولت متولی همه بخش‌ها باشد.

وی گفت: چاره‌ای نداریم جز اینکه مدیران دولتی، نمایندگان و نخبگان زمینه را برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم نمایند چرا که اگر سرمایه‌گذاری نباشد امیدی به بهبود آینده کشور و استان نیست.

زاهدی در پاسخ به اتهام بی‌تفاوتی در خصوص خروج آب از استان، افزود: من در زمان خدمت در هر استانی خود را اهل آنجا می‌دانم و اولین کسی که به خروج آب از استان اعتراض کرد من بودم.

وی با تاکید بر به اینکه اولین معترض خروج آب‌های استان من بودم، خاطرنشان کرد: آغاز ساخت هیچ کدام از سدهای ساخته شده یا در دست ساخت استان در دولت فعلی نبوده و تخصیص آب استان نیز در این دولت نبوده است.

استاندار کردستان سد گاوشان را به عنوان نمونه مطرح کرد و گفت: این سد در زمان استاندار بومی استان ساخته و تخصیص 85 درصدی آب آن به استان کرمانشاه نیز در همان زمان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود 2900 هکتار از اراضی دیمی استان به آبی تبدیل شود که ما از محل استحصال آب‌های مرزی این میزان را به 16 هزار و 810 هکتار رساندیم افزود: البته به این میزان راضی نیستیم و باید آنرا به 60 هزار هکتار افزایش دهیم.

زاهدی خاطرنشان کرد: ما از حق استان برای بهره‌مندی از آب استان دفاع می کنیم هرچند که این مساله به مذاق برخی‌ها در کشور خوشایند نباشد.

وی با تاکید بر لزوم توزیع عادلانه آب، گفت: ما در تامین آب شرب سایر استان‌ها از آب‌های کردستان مشکلی نداریم اما در تخصیص آب مصرفی کشاورزی و بخش صنعت، باید اولویت با کردستان باشد چراکه این کار هم به لحاظ عقلانی و هم به لحاظ اقتصادی به نفع کشور است.

استاندار کردستان همچنین بر لزوم انتقال آب سدهای آزاد و ژاوه به شهرستان قروه تاکید کرد و افزود: استفاده از این آب را در بخش‌های صنعت، کشاورزی، باغداری و کشت گلخانه‌ای باید به سرعت افزایش دهیم تا کمتر از آب‌های زیرزمینی استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از این جلسه در پاسخ به گله‌مندی نسبت به عدم بازتاب خدمات دولت در کردستان، تصریح کرد: من اهل تبلیغات نیستم و نمی‌خواهم کارهای به نتیجه نرسیده را بیان کنم.

زاهدی کارهای انجام شده در کردستان را حاصل تلاش همه مدیران استان اعلام کرد و گفت: اولین هدف من زدودن فضای منفی نسبت به کردستان بود.

وی افزود: با کمک مدیران و روسای دانشگاه‌های استان همایش های زیادی در استان برگزار کردیم با این هدف که به مهمانان اطمینان بدهیم کردستان فضای امنی برای سرمایه‌گذاری دارد.

استاندار کردستان همچنین به تلاش خود برای شناساندن ظرفیت‌های ناشناخته استان در سطح ملی اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های استان برای سایر مناطق کشور ناشناخته بود که در زمینه معرفی آنها به موفقیت‌های نسبی دست پیدا کرده‌ایم.

وی با اذعان به ضعف استان در زیرساخت‌های اقتصادی گفت: ما بدترین وضعیت حمل و نقل را در کشور داریم اما توانسته‌ایم طی 3 سال گذشته مسیر سنندج همدان را دوبانده کنیم.

زاهدی در دفاع از عملکرد خود افزود: من بیشتر به مسائلی می‌پردازم که مشکلات آینده استان را رفع کند و اگر روزی که از کردستان بروم و مردم بگویند کاری انجام نداده ناراحت نمی‌شوم چون اقدامات من برای آینده استان بسیار حائز اهمیت است.

وی در تشریح این اقدامات اظهار کرد: در حوزه راه آهن مقرر شد تا هم‌زمان با مسیر همدان، ریل‌گذاری از سنندج نیز انجام شود که این کار در حوزه حمل و نقل استان اقدامی چشمگیر است.

استاندار کردستان گفت: هم اکنون بیش از 7 برابر اعتبارات موجود راه، عملیات اجرای پروژه‌ها شروع شده، در دهه فجر امسال نیز 846 میلیارد تومان پروژه افتتاح می‌شود که این میزان جدای از پروژه‌های بزرگ دیگر مانند پتروشیمی است که در فواصل دیگر به بهره‌برداری می ‌رسد.

وی عبور راه آهن از کردستان را عاملی اساسی در توسعه استان دانست و افزود: این مسیر کوتاهترین مسیر تهران به عراق و دریای مدیترانه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار