چرا «بهرام نصراللهی‌زاده» درباره اظهارات استاندار کرمانشاه سکوت کرده است؟
کد خبر: ۳۵۵۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 07 January 2017

استاندار کرمانشاه مدعی کاهش 28درصدی اعتبارات بخش آب‌ کردستان شده و گفته دغدغه رئیس‌ جمهور به ثمر رسیدن طرح انتقال 900میلیون متر مکعب آب‌ کردستان به کرمانشاه است؛ ادعاهایی که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کردستان واکنش مشخصی به آن نشان نداده است!

به گزارش تابناک کردستان، «اسدالله رازانی»، استاندار کرمانشاه، 8 دی‌ماه جاری، یعنی یک روز بعد از ملاقات خود با رئیس جمهور، در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌های جمعی استان کرمانشاه، اظهاراتی مرتبط با حوزه آب کردستان داشته که محل تأمل است.

وی در بخشی از سخنان خود مدعی شده که در بودجه 96 در حالی که اعتبارات بخش آب کرمانشاه تنها 12درصد کاهش داشته، اعتبارات استان کردستان در همین بخش، 28درصد کاهش پیدا کرده است.

اما اظهارات استاندار کرمانشاه در ارتباط با حوزه آب کردستان در همان جلسه، به مورد اخیر محدود نشده و وی با اشاره به دیدار روز 7 دی‌ماه خود با حجت‌الاسلام روحانی، به آنچه «دغدغه رئیس‌جمهور در خصوص روند اجرای طرح گرمسیری و به ثمر رسیدن آن» عنوان نموده، اشاره و اعلام کرده، طرح گرمسیری که قرار است در قالب آن 900 میلیون متر‌مکعب آب کردستان به دشت‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب، در استان کرمانشاه و سپس مهران و دهلران، در استان ایلام، منتقل شود» تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌‌رسد.

اطلاعات مذکور درباره وضعیت بودجه استان کردستان در یک بخش خاص و نیز یکی از طرح‌هایی که گویا شخص رئیس جمهور دغدغه به ثمر نشستن آن را دارد، در حالی از سوی استاندار یک استان دیگر مطرح شد که علی‌القاعده انتظار آن است که این اطلاعات همراه با ادله اتخاذ چنین تصمیماتی توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان به جامعه ارائه می‌شد.

جالب آنکه در همان روزی که «اسدالله رازانی» اطلاعات مورد اشاره را رسانه‌ای کرده، «بهرام نصراللهی‌زاده» در نشست اقتصاد مقاومتی استانداری کردستان حضور داشته ولی مطابق خبر منتشره در خبرگزاری دولت، تنها به ارائه برخی اظهارات شعارگونه در حوزه آب بسنده کرده است!

اما روز پنجشنبه هفته گذشته، جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور و نماینده معین دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کردستان، به همراه «رحیم میدانی»، معاون وزیر نیرو، سفری به استان کردستان داشت که «عبدالمحمد زاهدی» دلیل آن را «بررسی سهم آب کردستان» اعلام کرد، اما بررسی اخبار منتشره درباره این سفر نشان می‌دهد در جلسات برگزار شده با حضور این دو مقام ارشد در کردستان هم، اشاره‌ای به آنچه استاندار کرمانشاه اطلاع‌رسانی کرد، نشده است و همین موضوع و دلایلی از این دست، شائبه تشریفاتی بودن این سفر را پررنگ می‌کند.

درباره موضوع سهم آب کردستان و چرایی انتقال بخشی از آب استان به استان‌های همجوار به بهانه‌های مختلف و با وجود فراهم بودن زمینه‌های رونق کشاورزی در استان و استفاده از این ظرفیت برای کاستن از آمار بالای بیکاری کردستان سوالات فراوانی با استناد به گفته‌های یکی از مدیران دولتی در ذهن مردم شکل گرفته که به اختصار به چند مورد اشاره می‌شود و بهتر بود مدیران استان به جای شعارگویی به این سؤالات به صورت شفاف پاسخ می‌دادند.

* دلیل کاهش فاحش سطح مصوب شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی استان در طرح رودخانه‌های مرزی کشور از 45 هزار و 657 هکتار به 2 هزار و 930 هکتار چیست؟

* سد مخزنی گاوشان در فاصله 38 کیلومتری سنندج است با این وجود سهم استان کردستان از پایاب سد گاوشان 5 هزار هکتار و سهم استان کرمانشاه 20 هزار هکتار است؛ دلیل این امر چیست؟

* چرا در حالی که استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی باید نقش مهم‌تری در احیای دریاچه ارومیه داشته باشند منابع آبی خود را صرف کشاورزی کرده و اراضی آبی خود را توسعه داده‌اند اما سهم بیشتری در احیای دریاچه ارومیه برای کردستان در نظر گرفته شده است؟

* در سد شهید کاظمی سقز با وجود زیر آب رفتن سطح قابل توجهی از بهترین اراضی آبی شهرستان، سهم استان کردستان از 762 میلیون متر مکعب آب سد، تنها حدود 10 میلیون متر مکعب است علت این امر چیست و چرا در حالی که زمین‌های کردستان تشنه این آب هستند باید 55 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی با آب این سد آبیاری شوند؟

* گفته می‌شود در ابتدا قرار بوده سهم زمین‌های اطراف سد تلوار بیجار از آب این سد 15 هزار هکتار باشد که این مقدار به 8 هزار هکتار و هم اکنون به 4 هزار هکتار کاهش یافته است، آیا این موضوع صحت دارد و اگر چنین است دلیل آن چیست؟

اینها تنها بخش بسیار کوچکی از سؤالات مرتبط با حوزه آب است که در ذهن شهروندان کردستان وجود دارد و تاکنون توسط مدیران دولت در استان و نیز مدیران ارشد کشور بویژه وزارت نیرو پاسخ روشنی به آن داده نشده است.

و اما، پس از روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» و تقسیم پست‌های مدیریتی کردستان بین اعضای شاخص ستاد انتخاباتی روحانی در استان، «بهرام نصراللهی‌زاده»، با دریافت لقب پرطمطراق «استراتژیست واقعی توسعه» از سوی استاندار کردستان، رئیس سازمان برنامه و بودجه شد و انتظار آن است که وی در زمینه بودجه استان به جامعه اطلاع‌رسانی کند ولی معلوم نیست این مدیر ارشد دولت در کردستان به چه اموری سرگرم است که مردم مجبور هستند اطلاعات درباره بودجه این استان را از زبان مقام عالی دولت در استان همسایه بشنوند!

لازم به یادآوی است در روزهای اخیر اخباری درباره سرانه اعتبارات استانی در بودجه 96 هم منتشر شده که نشان می‌دهد جایگاه کردستان در سرانه اعتبارات تملک، 14 و در سرانه مصارف عمومی استان، 13 است در حالی که در بخش اخیر ایلام که از نظر محرومیت شرایطی تقریباً مشابه کردستان را دارد با رقم بودجه‌ای تقریباً دو برابر کردستان در رتبه نخست است و «نصراللهی‌زاده» درباره این اخبار هم، روزه سکوت گرفته و فعلاً به ارائه اظهار نظرهایی مشغول است که مردم، خیلی وقت است از شنیدن‌شان خسته شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
نامدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
چكار كرده بنده خدا دكتري علوم سياسي رو چه به برنامه و بودجه .
چه توقعاتي داري تابي جون.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
مدرک لیسانش رو هم اشاره فرمایید
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
جالبتر اینکه فرمایشات معاون عمرانی استانداری را هم بررسی فرمایید که همواره به عدد و رقم های میلیاردی اشاره می فرمودن
زانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
بارها در کامنت ها گفته اند: استاد زاهدى مى داند چه کسى را کجا بگذارد تا............
این هم مثل اوناى دیگه؟!!!!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار