رخصت خبث نداد ار نه حکایت‌ها بود
رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان در جلسه معارفه خود خطی روشن و البته قرمز برای فرصت‌طلبان ترسیم کرد که مبادا برخی اشخاص، از مدیر سابق بدگویی کنند؛ ای کاش همه مدیران جدید اینگونه در قدم نخست، تکلیف خود را با این جماعت کاسب روشن می‌کردند.
کد خبر: ۳۵۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 04 January 2017

به گزارش تابناک کردستان، خباثت، بخش لاینفکی از وجود فرصت‌طلبان است و این جماعت برای رسیدن به مقصود، از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند حتی اگر این وسیله، «بدگویی» از ولی‌نعمتان سابق باشد. 

حضور همیشگی فرصت‌طلبان در صحنه، محدود به حوزه خاصی نیست، از اجتماع و سیاست گرفته تا فرهنگ و رسانه، کم نیستند کسانی که کمترین فرصت را وسیله قرار می‌دهند تا به منفعت بیشتر دست یابند، نه از قضاوت منفی عموم ابایی دارند و نه از شرمساری در پیشگاه الهی. بماند... 

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی کردستان دوشنبه هفته جاری پس از 122 ماه فعالیت در این سمت جای خود را به یکی از همکارانش داد؛ 10 سال و 2 ماه و یک هفته مدیریت «طیب قدیمی» در دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم به سر آمد و حتماً آیندگان و کسانی که در حوزه سلامت صاحب‌نظر هستند درباره عملکرد یک دهه‌ای این مدیر، قضاوت خواهند کرد. 

اما سخنان رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان در جلسه معارفه‌اش ـ فارغ از اینکه اراده لازم برای عمل به آن را داشته باشد یا خیر ـ بسیار قابل تأمل و صد البته پندآموز بود؛ هم برای کسانی که در آینده قرار است در این استان مدیر شوند و هم برای فرصت‌طلبانی که این چند سال از تظاهر به بودن در کنار «قدیمی» بهره‌ها بردند و حالا که دوره وی به سر رسیده، آماده هستند تا با مجیزگویی «واحدی» به سوداگری ادامه دهند. 

مروری بر سخنان «سیامک واحدی» در جلسه 13 دی‌ماه تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی کردستان نکات مثبت فراوان دارد که به اختصار برخی از این نکات را ـ که بعضاً هم از دید رسانه‌های استان پنهان ماند ـ مرور می‌کنیم. 

«واحدی» آنچه بر زبان آورد را رئوس کارهایش عنوان کرد و در بخشی از سخنانش با یادآوری اهمیت آموزش در حوزه سلامت اظهار کرد: در دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه به معاون درمان عرض کردم تمام مشکلات شما در معاونت آموزش خلاصه و حل خواهد شد؛ اگر آموزش ما صحیح باشد، درمان ما در آینده بسیار درست پیش خواهد رفت. 

وی برخلاف برخی مدیران بی‌هنر دولت یازدهم در کردستان در جایی که می‌توانست، نخواست درباره یکی از خدمات دولت سابق در کردستان، جانب انصاف را فراموش کند و این فرصت همانجایی بود که بحث بیمارستان کوثر سنندج را مطرح کرد و خدمات دولت‌های قبل را نه تنها نادیده نگرفت بلکه با صراحت به آن اشاره کرد.

رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان پروژه کوثر را نگین درخشان سفر مقام معظم رهبری به کردستان و خدمات دولت‌های قبلی عنوان کرد و وعده داد کارهای پروژه را با سرعت و قدرت پیش ببرد و قویاً تأکید کرد پروژه را قبل از برنامه زمانبندی اعلام شده، آماده کرده و تحویل مردم می‌دهد. 

وی در جایی دیگر به نواقص حوزه درمان کردستان هم اذعان کرد و در مورد مذکور هم وعده داد با همراهی همکارانش برای تقویت این حوزه تلاش کند. 

«واحدی» با برجسته کردن اهمیت اخلاق‌مداری برای فعالان حوزه سلامت، به اهمیت تربیت نیروی انسانی اشاره و رشته پزشکی را مثال زد و گفت: هر کسی می‌تواند با هر اندیشه و فکری بیاید و دوره 7 ساله دانشکده پزشکی را طی کرده و نامش «دکتر» شود اما آنچه اهمیت دارد این است که این دکتر چقدر انسان باشد و چه اندازه به خصایص انسانی احترام بگذارد لذا می‌طلبد آموزش ما در «اخلاق پزشکی» بسیار برجسته باشد. 

وی شیوه برخورد مورد پسند خود با کارمندانی را هم که احیاناً مرتکب تخلف می‌شوند تبیین کرد و افزود: به تمام اعضای هیئت رئیسه دانشگاه سفارش کرده‌ام هرگز از روش‌های مالی برای برخورد با هیچ کارمندی استفاده نکنند؛ با کسانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند با روش‌های مختلف می‌توان برخورد کرد اما حقوقی که نظام مقدس اسلامی به یک کارمند پرداخت می‌کند متعلق به خانواده اوست و تا جایی که امکان داشته باشد نباید در آن دست برد. 

رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان گریزی هم به موضوع برخوردهای احتمالی با دانشجویان زد و با تقبیح تعدی به حوزه شخصیتی دانشجو، به همکارانش توصیه کرد به دانشجو توهین نکرده و شادابی و لبخند را از لبان یک دانشجو دور نکنند. 

میل به داشتن ارتباط با رسانه و تعامل با فعالان این حوزه هم در سخنرانی «واحدی» جایگاه خود را داشت و وی با اشاره به اینکه هیچ انسانی و هیچ دستگاه اجرایی خالی از عیب و اشکال نیست گفت: رسانه‌ها ایرادهای احتمالی را به مسئولان دانشگاه انتقال دهند و در عین حال از بزرگ‌نمایی اشکالات احتمالی و سیاه‌نمایی پرهیز کنند و خدمات انجام شده را هم برای افزایش امیدواری به جامعه منعکس کنند. 

«من همیشه در دسترس هستم»، یکی از جالب‌ترین بخش‌های سخنرانی واحدی بود؛ جالب از آن نظر که کم نیستند آن دسته از مدیران، که همواره باید آماده پاسخگویی باشند و با کمال تأسف هیچگاه در دسترس نیستند! 

رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه این بخش از گفته‌هایش تصریح کرد: مطبم را نبسته‌ام نه به اندیشه مالی بلکه با این هدف که به تمام طبقات مختلف اجتماع دسترسی داشته باشم تا برخی اخبار مورد نیاز را از آنها دریافت کنم؛ به اخبار نیروی انسانی نیازی ندارم، به بنده اخبار فضاهای فیزیکی و امکانات را منتقل کنید و بگویید فلان بیمارستان یا فلان واحد درمانی به چه امکاناتی نیاز دارد تا امکانات را با استفاده از منابع در اختیار تأمین کنیم. 

اما شاه‌بیت سخنان این مدیر تازه دولت یازدهم در کردستان، از نظر نگارنده آنجا بود که ذهن برخی در کمین نشستگان برای نزدیکی به وی، آن هم با سلاح بدگویی به مدیر سابق دانشگاه را آشفته کرد. 

واحدی با اشاره به ارادت و علاقه خود به رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: خط قرمز من «دکتر قدیمی» است و از این لحظه که وی عازم می‌شود تا مسئولیت جدید خود را بر عهده بگیرد، قدم کسانی را که خدمات خوب وی را برشماری کنند بر چشمانم خواهم گذاشت و اگر خدای ناخواسته «احدی» کلامی پشت سر وی بگوید باید انتظار هر برخوردی را داشته باشد؛ اگر کسی در میان جمع هست که ناراحتی از «دکتر قدیمی» دارد یا فکر می‌کند از وی طلبی دارد همین جا و همین حالا یا بیرون از فضای این جلسه به او بگوید؛ پس از رفتن وی کسی در موردشان کلامی صحبت نکند چرا که این کار خط قرمز ماست؛ شهامت داشته باشیم اگر موردی هست حالا بگوییم؛ 122 ماه خدمت، شوخی نیست. 

«هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود»؛ آنچه «سیامک واحدی» گفت از خیلی جهات در کردستان و حتی در سطح کشور تازگی داشت؛ «واحدی» خوب سخنرانی کرد؛ به آنچه گفت عمل کند یا نکند موضوع دیگری است و گذشت زمان، نخستین فاکتور لازم برای قضاوت درباره آن است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
فعلا باید افرین گفت به این تفکر//ولی باید منتظر ماند تاچه شود//خدا یارت درکنارت// دوست عزیز
سید پیمان روانشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
سلام و درود فراوان بر این مدیر خوشفکر که مطمئناً نگاه وعملکرد ایشان می تواند الگویی برای سایر مدیران استان باشد و سپاس از نگارنده محترم که با پوشش رسانه ایی درست وظیفه حوزه رسانه را بخوبی بجا آورده است...
محمد
|
Canada
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
صد حیف که او رفت و صد شکرکه این امد دست هرد دو بزرگوار درد نکند امید موفقیت و سربلندی برایشان داریم ان شاالله
کردستانی
|
United Kingdom
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
واقعیت این است که قدیمی در دوران مدیریت خود هیچ کار ارزنده ای در حوزه یهداشت و درمان کردستان انجام نداد. مدیریت وی بسیار ضعیف بود و کارنامه 10 ساله اش خود گویای این موضوع است که وی خواسته یا ناخواسته کردستان را در حوزه امکانات بهداشتی و درمانی به قعر جدول فرو برد. بسیار جالب است که یک استان یک و نیم میلیون نفری حتی یکعدد دستگاه یا مرکز سنگ شکن کلیه ندارد. آنچه در گوشه ای از بیمارستان توحید وجود دارد خصوصی است و سوال اینجاست که یک مرکز خصوصی در داخل یک بیمارستان دولتی چه می کند؟ این استان با وجود کوهستانی بودن و وجود نقاط صعب العبور فراوان، فاقد امداد هوایی می باشد. امکانات درمانی هم در مرکز استان و هم در تک تک شهرستان های استان ضعیف است و جوابگو نیست. بسیاری از ساختمان های مربوط به مراکز بهداشتی و درمانی و نیز بیمارستان ها فرسوده و بی ریخت هستند که بیمارستان توحید سنندج نمونه شاخص آنهاست. ای کاش رییس جدید بجای خط و نشان کشیدن، به ضعف های حوزه بهداشت و درمان کردستان و برنامه های خود برای بهبود اوضاع سخن می گفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار