«کمبود»، «قاچاق» یا «نبود نظارت»، مسئله کدام است؟
در روزهای اخیر، قیمت گوشت قرمز در کل کشور افزایش یافته و کردستان هم از این مسئله متأثر شده است، از سویی تفاوت قیمت‌ها، عامل بروز نارضایتی بین مصرف‌کنندگان است و از سوی دیگر شاید در استانی که صادرکننده گوشت قرمز است، افزایش قیمت منطقی نباشد.
کد خبر: ۳۵۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹ 02 January 2017

به گزارش تابناک کردستان، کردستان از استان‌هایی است که سهمی در صادرات دام و گوشت قرمز به داخل و خارج از کشور دارد، استانی که بیش از 3 میلیون واحد دامی در واحدهای صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی دارد و همواره جزو استان‌هایی بوده که بخشی از تولید آن، مازاد بر مصرف است.

در این ایام، بحث روز در حوزه مصرف در کشور، پیرامون گوشت قرمز است، فرآورده دامی که سهم عمده‌ای در سبد غذایی شهروندان دارد، اما سیر صعودی یکباره قیمت گوشت، آشفتگی بازار مصرف و تفاوت قیمت را در پی داشته است.

این روزها اگر سری به قصابی‌های سنندج، زده شود، قیمتها از 35 تا 45 هزار تومان متفاوت است، قیمتی که دلیل افزایش آن، از زبان منابع گوناگون، متفاوت است.

کمبود دام، علت اصلی افزایش قیمت

رئیس بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، دلیل این افزایش قیمت را تأمین نکردن نیاز دام کشتارگاهی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد.

فرزاد سردارزاده با اشاره به افزایش صادرات دام سبک در کشور، گفت: به همین دلیل تقاضا برای دام سنگین افزایش یافته است.

وی با اشاره به آخرین مصوبه تنظیم بازار استان در تیرماه سال جاری، گفت: قیمت مصوب برای گوشت گوسفندی، 30 هزار تومان و برای گوشت گوساله درجه یک، 34 هزار تومان بود که با عدول کنندگان از این قیمت، برخورد تعزیراتی شده است.

رئیس بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: در چند روز اخیر که قیمت گوشت افزایش پیدا کرده، 15 فقره پرونده تخلفاتی صنف قصابان به ارزش ریالی بیش از 75 میلیون ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه موافق افزایش قیمت نیستیم، گفت: به دلیل کمبود گوشت در استان، این افزایش قیمت رخ داده و شرکت پشتیبانی دام مؤظف است این نیاز را تأمین کند.

سردارزاده در پاسخ به سئوالی مبنی بر تفاوت قیمت گوشت در بازار مصرف از 37 تا 45 هزار تومان، اظهار کرد: تفاوت‌ها بین 37 تا 40 هزار است و دلیل آن افزایش قیمت دام زنده گوسفندی از 13 تا 14 هزار تومان است.

وی گفت: حداکثر هزینه ای که هر قصاب از کشتارگاه تا قصابی خود بابت هر کیلو گوشت متحمل می شود، 3 هزار تومان است.

عدم کمبود دام برای تأمین نیاز استان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان، هم در این باره گفت: ظرفیت تولید سالانه گوشت قرمز در کردستان، 27 هزار تن است که 18 هزار تن آن در داخل استان مصرف و بقیه به خارج از استان و کشور صادر می‌شود.

خالد جعفری به رشد سراسری قیمت گوشت در کشور اشاره کرد و افزود: در کردستان، تولید این فرآورده بیش از نیاز است و در دو ماه گذشته، حدود 2 هزار رأس گوساله از این استان صادر شده است.

وی قیمت گوشت در استان و کشورمان را کمتر از بازار مصرف کشورهای همجوار اعلام کرد و افزود: در پی افزایش قیمت، نامه‌ای رسمی از سازمان جهاد کشاورزی به سازمان صنعت، معدن و تجارت، برای تشکیل جلسه تنظیم بازار، ارسال شده است.

وی بیشترین افزایش قیمت را مربوط به واحدهای قصابی دانست و افزود: این روند باید در قصابی‌ها کنترل شود.

جعفری در پاسخ به اظهارات رئیس بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در زمینه کمبود دام در استان، گفت: در استان کردستان کمبودی وجود ندارد و افزایش قیمت متأثر از روند کشوری است.

وی در درباره افزایش قیمت دام زنده هم گفت: بر اساس آمار رسمی، قیمت دام زنده در فصل بهار کیلویی 12 هزار و 500 تومان بوده که اکنون به 15 هزار و 500 تومان رسیده است.

نکته قابل تأمل در اظهارات این دو مسئول، علاوه بر تناقض در کمبود یا عدم کمبود دام، تفاوت قیمتی است که در زمینه قیمت دام زنده بیان کرده‌اند.

قاچاق و صادرات دام، عامل افزایش قیمت

رئیس اتحادیه قصابان سنندج، قاچاق و صادرات دام از کشور را دو عامل اصلی افزایش قیمت گوشت اعلام کرد.

محمد کرمی، با بیان اینکه در فصول سرد سال، همواره با کمبود و گرانی دام مواجه هستیم، افزود: افزایش قیمت در مقاطعی از سال همانند ماه‌های محرم، قربان و رمضان به دلیل افزایش تقاضا، طبیعی است.

وی افزایش قیمت ارز را نیز عامل دیگری اعلام کرد که در افزایش قیمت دام و متعاقب آن گوشت قرمز، دخیل بوده است.

وی با اشاره به عضویت 200 قصاب در اتحادیه قصابان سنندج، درباره قیمت مصوب تنظیم بازار در تیرماه امسال، گفت: این قیمت از همان ابتدا مورد اعتراض ما بود و در نهایت قیمت مصوب به ما تحمیل شد که همان مصوب سال 92 است.

کرمی، در این شرایط، منصفانه‌ترین قیمت گوشت در این شهرستان را 36 هزار تومان اعلام کرد.

سبد کشتار دام، تغییری نکرده است

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی سنندج هم قیمت دیگری از دام زنده و از نوع گوسفند ارائه کرد که با قیمت اعلامی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کردستان همخوانی دارد.

آزاد سعیدی، این قیمت را بین 15 هزار و 500 تا 16 هزار و 500 تومان در کیلو اعلام کرد و افزود: قیمت لاشه گوسفندی نیز بین 34 تا 34 هزار و 500 تومان در کیلو، برای قصابان تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه این کشتارگاه کار تأمین گوشت سه شهرستان سنندج، کامیاران و دهگلان را برعهده دارد، افزود: میانگین روزانه کشتار دام سبک در این واحد تا پیش از افزایش قیمت، 130 تا 140 رأس بود که در حال حاضر به 70 تا 80 رأس کاهش یافته است.

سعیدی از افزایش کشتار دام سنگین در پی گرانی گوشت گوسفندی خبر داد و گفت: تعداد کشتار دام سنگین از 45 رأس در روز به 50 رأس افزایش یافته که با توجه به حجم گوشت دام سنگین، هر رأس دام سنگین 10 تا 12 رأس دام سبک را پوشش می‌دهد.

وی تأکید کرد: سبد کشتار دام و تولید گوشت قرمز در استان تغییری پیدا نکرده است.

به گفته این مسئول برخی فروشگاه‌های این کشتارگاه با وجود سود حداقلی، برای جلوگیری از فشار به مصرف کننده، گوشت مخلوط گوسفندی را به قیمت 35 هزار تومان عرضه می‌کنند که با این سود، هزینه پرسنل نیز تأمین نمی‌شود.

سه فروشگاه، تعادل قیمت را عهده‌دار شدند

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کردستان، گفت: سه واحد فروشگاهی مواد پروتیینی وابسته با سازمان جهاد کشاورزی، گوشت گوسفندی شهروندان را به قیمت 35 هزار تومان عرضه می کنند.

پیمان اسکندری افزود: مردم می‌توانند از این فروشگاه‌ها، گوشت مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی به نبود متقاضی گوشت قرمز منجمد در استان هم اشاره کرد و افزود: عرضه این محصول به میزان تقاضا بستگی دارد که در حال حاضر متوسط توزیع آن 300 تا 400 کیلوگرم در روز است.

ابهام، سرنخ اصلی است

تناقض در دلایل افزایش قیمت گوشت در کردستان، نیازمند واکاوی دوباره از سوی مسئولین امر است تا علاوه بر رسیدن به سرنخهای اصلی، سیاستی یکسان در این زمینه به کار گرفته شود تا علاوه بر حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، واحدهای عرضه کننده این محصول نیز متضرر نشوند.

هرچند افزایش قیمت این فرآورده، مسأله‌ای سراسری است و مختص استان کردستان نیست، امّا بنابر اعلام مسئولین، این استان نه تنها کمبودی در زمینه تأمین نیاز خود ندارد، بلکه تأمین بخشی از نیاز داخل و خارج از کشور را نیز عهده‌دار است و شاید در استانی که خود صادر کننده گوشت قرمز است، افزایش قیمت منطقی نباشد.

صدا و سیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار