رتبه 14 کردستان در رقم سرانه اعتبارات تملک و رتبه 13 در بودجه مصارف عمومی
کد خبر: ۳۵۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵ 01 January 2017

نگاهی به سرانه اعتبارات استانی در بودجه 96 نشان می‌دهد جایگاه کردستان در سرانه اعتبارات تملک، 14 و در سرانه مصارف عمومی استان، 13 است در حالی که در بخش اخیر ایلام که از نظر محرومیت شرایطی تقریباً مشابه کردستان را دارد با رقم بودجه‌ای تقریباً دو برابر کردستان در رتبه نخست است.

به گزارش تابناک کردستان، در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده است: مصارف در حقیقت همان بودجه پرداخت‌های دولت است، بخشی در اجرای وظایف حاکمیتی دولت به صورت اعتبارات هزینه‌ای (جاری) در جهت حفظ و نگهداری از ظرفیت‌های ایجاد شده و اعمال حاکمیت دولت هزینه می‌شوند و به هزینه‌های عمومی مرسومند و بخشی به صورت طرح‌های عمرانی در ایجاد ظرفیت‌های جدید یا توسعه ظرفیت‌های موجود به صورت سرمایه‌گذاری ثابت هزینه می‌شوند و گاهی به صورت تثبیت یا افزایش عمر ظرفیت‌ها به صورت سرمایه‌گذاری ثابت یا دارایی‌ها هزینه می‌شوند و به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مشهور هستند.

بر اساس داده‌های مندرج در لایحه بودجه سال 96، رشد متوسط اعتبارات استانی حدود 16 درصد بوده و بیشترین رشد مربوط به استان‌های قزوین و خراسان شمالی با 20 و 21 درصد بوده است.

نگاهی به لایحه بودجه 96 نشان می‌دهد متوسط رشد اعتبارات عمرانی برای استان‌ها برابر با 14 درصد بوده و بیشترین رشد در اعتبارات عمرانی مربوط به استان بوشهر با 17 درصد است.

در بررسی سرانه اعتبارات استانی در لایحه 96 جایگاه استان‌های یزد، اردبیل، لرستان، هرمزگان، گیلان، قزوین و اصفهان نسبت به قانون بودجه سال 1395 ارتقا یافته است.

طبق مستندات منتشره درباره سرانه اعتبارات استانی در لایحه بودجه 1396، بودجه سرانه مصارف عمومی کردستان که جزو استان‌های توسعه نیافته است، در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد و این در حالی است که استانی مانند ایلام که از نظر محرومیت شرایطی تقریباً مشابه کردستان دارد با رقم بودجه‌ای تقریباً دو برابر کردستان در رتبه نخست است.

در جدول منتشره درباره سرانه اعتبارات استانی در لایحه بودجه 1396، سرانه اعتبارات تملک استان‌های کشور هم درج شده که جایگاه کردستان در این بخش هم، چهاردهم کشور است.

مقایسه‌ای کلی و حتی غیرکارشناسانه بین وضعیت استان کردستان با استان‌هایی که در جدول سرانه اعتبارات استانی در لایحه بودجه 96 در جایگاهی بالاتر از کردستان قرار گرفته‌اند ثابت می‌کند ادعاهای که همواره درباره توجه ویژه دولت به کردستان مطرح شده با آنچه در این جداول مشاهده می‌شود سنخیت چندانی ندارد.

نگاهی به سرانه اعتبارات کردستان در لایحه بودجه 96+تصویر

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
با سلام واحترام، از وطایف حوزه برنامه ریزى استانداری و سازمان برنامه و بودجه هر استان ، مطالعه نیازها و اولویت بندى انها و تنطیم شاخص هاى مربوطه وانعکاس به مراکز تصمیمم گیرى ملى و سپس پیگیرى و چانه زنى استاندار و نمایندگان را مى طلبد. حال قصاوت با افکار عمومى که در استان ما مسولان به تکالیف شان.....؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار