کپی‌برداری از چند پیام تبریک و انتشار یک متن به نام «عبدالمحمد زاهدی»
کد خبر: ۳۴۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳ 22 December 2016

تیم اطلاع‌رسانی استانداری کردستان روز گذشته پیامی را به نام استاندار منتشر کرد که متن آن از روی چند پیام دیگر کپی‌برداری شده بود؛ اگرچه غیرممکن است این کار با اطلاع «زاهدی» انجام شده باشد اما بر اصل موضوع که روی دادن یک «بداخلاقی» است خدشه‌ای وارد نیست.

به گزارش تابناک کردستان، انتشار مطالب نوشته شده دیگران و یا کپی‌برداری از بخشی از مطالب دیگران بدون ذکر منبع، علاوه بر اینکه یک عمل غیراخلاقی است تقریباً در سراسر دنیا یک کار غیرقانونی محسوب می‌شود و چه بسا کسی که به چنین کاری دست زده، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

انجام این عمل مذموم محدود به یک مقطع زمانی خاص نبوده و در نقاط مختلف دنیا هم نمونه‌هایی برای آن وجود دارد که به چند مورد آن به اختصار اشاره می‌شود.

1- می‌گویند انوری شاعر از گذرگاهی می‌گذشت کسی را دید که اشعار او را با صدای بلند می‌خواند و مردم هم او را تحسین می‌کنند. جلو رفت و از خواننده اشعار پرسید: می‌دانی که این شعر از کیست؟ مرد جواب داد: بلی، از انوری است. انوری پرسید: می‌دانی که انوری کیست؟ مرد با گستاخی جواب داد: انوری خود منم! آنگاه بود که انوری زیر لب گفت: عجب! شعر دزد دیده بودم اما شاعر دزد نه!

2- «کارل تئودور سو گوتنبرگ» هنگامی که وزیر دفاع آلمان بود و از او به عنوان رقیب اصلی آنگلا مرکل برای تصدی صدراعظمی آلمان یاد می‌شد و حتی در برخی نظرسنجی‌ها از مرکل پیشی گرفته بود با کپی کردن بخش‌هایی از پایان‌نامه‌اش از منابعی که نامشان ذکر نشده بود رسوایی به‌بار آورد و با پذیرش این امر که در بخش‌هایی از پایان‌نامه‌اش اشتباهاتی داشته از پارلمان کشور عذرخواهی کرد و مجبور به استعفا از وزارت دفاع شد.

3- چند جمله از متن سخنرانی رئیس جمهور نیجریه که در تاریخ 8 سپتامبر 2016 در آغاز کمپینی برای مقابله با فساد اقتصادی ایراد شد، مشابه سخنان اوباما در زمان پیروزی انتخاباتی‌اش در سال 2008 بود؛ یک ستون‌نویس نیجریه‌ای فاش کرد که وی از اوباما سرقت ادبی کرده است؛ «محمد بوهاری» به دلیل کپی‌برداری از متن سخنرانی باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش، عذرخواهی کرد و گفت که افراد مسئول را مجازات می‌کند.

اما مقصود اصلی این مقال بررسی موضوعی مرتبط با عملکرد حوزه اطلاع‌رسانی دولت در استانداری کردستان است که اتفاقاً در این مورد بخصوص هم نتیجه عمل انجام شده تنها به اعتبار دولت در این استان خدشه وارد می‌کند.

در تیم اطلاع‌رسانی استانداری کردستان کم نیستند افرادی که بدون برگزاری آزمون ـ به عنوان راه قانونی استخدام ـ بکارگیری شده‌اند، که این کار غیرقانونی قطعاً ثمرات نامطلوب هم دارد که نمونه آن، موردی است که بدان اشاره می‌شود.

طبق آنچه پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان منتشر کرده، «عبدالمحمد زاهدی»، استاندار کردستان طی پیامی که ظهر دیروز منتشر شد، سوم دی‌ماه سالروز تاسیس ثبت احوال کشور را به کارکنان ثبت احوال استان تبریک گفته است.

اما آنچه در این متن آمده، از چند پیام دیگر منتشره در فضای مجازی توسط شخصیت‌های مختلف حقوقی «کپی‌برداری» شده است؛ اگرچه در بخش‌هایی از متن تغییراتی اندک داده شده اما بخش اصلیِ به اصطلاح پیام استاندار کردستان، دقیقاً از پیام منتشر شده توسط استاندار اردبیل در سوم دی‌ماه سال 92 کپی‌برداری شده است.

دست زدن به چنین کاری از دو صورت نمی‌تواند خارج باشد:

1- جناب آقای زاهدی، خود، دست به چنین کاری(کپی‌برداری) زده باشد که با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، سابقه مدیریتی و تجربه کاری وی، محال است استاندار کردستان به چنین کار کودکانه‌ای دست بزند.

2- اما آنچه در وقوع این امر محتمل به نظر می‌رسد اینکه، متن این پیام (چنانکه معمول است) توسط تیم اطلاع‌رسانی استانداری کردستان آماده شده باشد و «زاهدی»، بی‌خبر از فعل صورت گرفته، فقط متن را تأیید کرده باشد که در این صورت، شخص استاندار کردستان چندان مقصر نیست ولی برای احترام به افکار عمومی و جلوگیری از خدشه وارد شدن به اعتماد عمومی به نماینده عالی دولت در استان، کمترین کاری که لازم است انجام دهد اینکه، فرد یا افرادی را که مرتکب این عمل غیرقانونی و غیراخلاقی شده‌اند بازخواست کند.

بد نیست مدیر حوزه‌ای که عمل یادشده در حوزه تحت مسئولیت وی روی داده هم این نکته را در خاطر داشته باشد و حساب کند پرسنل حوزه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان که با انتشار این مطلب با آبروی کاری نماینده عالی دولت در کردستان بازی کرده‌اند چه مقدار از امکانات دولتی را در اختیار دارد و در طول یک‌ماه جمعاً چقدر از دولت مواجب دریافت می‌کند و در مقابل، اینگونه ادای وظیفه می‌کنند.

راستی؛ مردم کردستان و نخبگان می‌دانند و شاهد هستند که در استانداری کردستان چه می‌گذرد و چه کسانی در این سال‌ها عهده‌دار امور شده‌اند ولی در سایر نقاط کشور که چنین آگاهی وجود ندارد، اگر کسی که هیچ شناختی از استاندار کردستان ندارد، برای مثال، پیام تبریک وی به مناسبت سالروز تأسیس ثبت احوال را ببیند، در مورد «عبدالمحمد زاهدی» چه فکر می‌کند؟!

عمل مذموم تیم اطلاع‌رسانی استانداری کردستان+سند

عمل مذموم تیم اطلاع‌رسانی استانداری کردستان+سند

عمل مذموم تیم اطلاع‌رسانی استانداری کردستان+سند

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
گرزه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
این روش بر اساس روش آموزش در مکتب خانه های قدیمی درست و خالی از اشکال و هر گونه ایراد است قدیم که مانند امروز کتاب نبود بلکه قباله و دست نوشته های بود که مکتب خانه آنها را جمع آوری کرده و به نام طومار نوآموزان از انهآ استفاده یعنی قرائت یا هر گونه رونویسی یا به قول امروزی ها کپی برداری می کردند حتما تهیه کننده محترم این متن نواموز بوده و این کار بر اساس قوانین ماضی انجام داده شاید هم خودش نوشته و اتفاقی عین اردبیل شده باشد دیگر مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز ورنه در مجلس رندان خبری نیست که نیست
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
اشکال کار از نویسنده متن نیست بلکه تقصیر متوجه کسی است که تهیه متن یاد شده را از ایشان خواسته است زیرا تهیه کننده اصولا اینکاره نیست از سر ناچاری و بیکاری در دام این شغل دردسر ساز افتاده است و در خور شماتت نیست زیرا او هم مظلوم واقع شده است بجای گیر دادن به عناصر پایین دستی اذهان عمومی را در این مورد خاص باید متوجه کسانی کرد که حوزه توسعه نیروی انسانی استان را مدیریت می کنند و در جایگاه مدعی برمردم هم برای منصب داریشان منت می نهند به امید روزی که عملکرد ها مورد ارزیابی حقیقی براساس قانون قرار گیرند و خاطیان حتی پس از ترک مسولیت مکافات عمل پس دهند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار