افراد محوری ستاد انتخاباتی رئیس جمهور چه کسانی هستند؟
آنگونه که خبر می‌رسد ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» با تغییرات عمده‌ای نسبت به سال 92، آغاز به فعالیت کرده و در نخستین گام جلساتی با حضور نمایندگان فراکسیون امید مجلس و چهره‌های اصلی ستاد انتخاباتی رئیس جمهور تشکیل داده است.
کد خبر: ۳۴۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 18 December 2016

به گزارش تابناک کردستان، آنگونه که خبر می‌رسد ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» با تغییرات عمده‌ای نسبت به سال 92، شروع به فعالیت کرده است.

«اکبر ترکان» که در انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، قائم مقامی ستاد انتخاباتی روحانی را برعهده داشت، در دور دوم حضور او، انگار دست از فعالیت‌های انتخاباتی کشیده است، ترکان در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک»، درباره آخرین خبرها از فعالیت ستاد انتخاباتی رئیس جمهور اظهار کرد: از فعالیت‌های انتخاباتی دولت بی‌خبر است.

وی گفت: «من در این حوزه نیستم. برای اطلاع از آخرین اخبار در خصوص انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، به آقای نوبخت و مرتضی بانک مراجعه کنید چون این دو نفر بیشتر در جریان امور قرار دارند».

مشاور ویژه رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری جلسه «محمدعلی نجفی» و «مرتضی بانک» با نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس هم خاطر نشان کرد: «من در هیچ جلسه‌ای تاکنون شرکت نکرده و خبری از برگزاری آن ندارم».

نخستین تغییر در ستاد انتخاباتی روحانی برای انتخابات دوازدهم

اکبر ترکان با تاکید بر اینکه «به دنبال کارهای عقب مانده خود هستم»، در واقع بیرون از گود ماندن خود از هسته انتخاباتی «حسن روحانی» را تایید کرد تا ستادی که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به ریاست «محمدرضا نعمت زاده» و قائم مقامی «اکبر ترکان» و عضویت «محمدباقر نوبخت»، «علی یونسی» و «محمد سلطانی فر» شکل گرفت تنها بعد از یک دوره، دچار تحولات عمده‌ای شود.

اما آنچه که مشاور رئیس جمهور و دبیر مرکز رسیدگی به امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دلایل عدم فعالیت انتخاباتی خود از آن یاد می‌کند، مسئولیت‌های عمده‌ای است که بر عهده او در دولت گذاشته شده است. این مسئولیت‌ها در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم آنقدر زیاد بود که از ترکان به عنوان ابوالمشاغل دولت یاد می‌شد.

البته او کم کم مسئولیت‌هایی که بر عهده‌اش گذاشته شد را یکی‌یکی تحویل داد، اما هنوز هم دولت هرجا گیر می‌کند گویا «اکبر ترکان» تنها کسی است که می تواند آن مشکل را برطرف کند مثل آنچه طی هفته‌های گذشته بر عهده او گذاشته شد و معاون اول رئیس جمهور ریاست کمیته پیگیری حادثه قطار سمنان را بر عهده وی گذاشت. شاید همین موضوعات و مسائل از مهم‌ترین دلایلی باشد که ترکان فرصت چندانی برای فعالیت در امور انتخاباتی روحانی نداشته و اینچنین از عرصه تبلیغات انتخاباتی دور شود.

فعالیت انتخاباتی با دو چهره حزب اعتدال و توسعه

اما انتخاب «مرتضی بانک» که هم اکنون معاونت کل سرپرستی نهاد ریاست جمهوری را برعهده دارد و «محمدباقر نوبخت» که سخنگوی دولت است، نشان می‌دهد که فعالیت انتخاباتی «حسن روحانی» حول محور اعتدال برخواسته از اصلی‌ترین حزب حامی‌اش؛ یعنی اعتدال و توسعه می‌چرخد. نوبخت دبیر کل و بانک رئیس هیئت اجرایی و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه هستند؛ حزبی که از نزدیک‌ترین احزاب ایران به شخص رئیس دولت یازدهم به حساب می آیند، لذا شاید بهترین انتخاب روحانی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باشند.

این افراد هم به نوعی دارای مشی اعتدالی خوانده می‌شوند و هم می‌توانند ارتباط نزدیکی را با اصلاح‌طلبان حامی دولت برقرار کنند. شاید آنها بتوانند به نتایج خوبی در معرفی تک کاندیدای انتخابات پیش رو با مشورت با سایر گروه‌های سیاسی برسند. مخصوصاً حال که اصلاح طلبان به دلایل مختلفی تلاش دارند تا یک کاندیدا را در کنار روحانی مطرح کنند، تا اگر به هر دلیلی زمینه حضور وی در انتخابات فراهم نشد، از یک آلترناتیو مطمئن برخوردار باشند.

محمدعلی نجفی فعال پشت پرده دولت

در این میان نام «محمدعلی نجفی» را هم نباید از یاد برد؛ او که همواره هرگونه فعالیت‌های انتخاباتی برای «حسن روحانی» را تا این لحظه تکذیب کرده، اما یکی از عوامل پشت صحنه ستاد وی محسوب می‌شود.

نجفی که یکی از چهره‌های اصلاح طلب مورد اطمینان رئیس جمهور است از آغاز به کار دولت یازدهم ابتدا به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و پس از اختلاف رأیی اندک (یک رأی) که مانع حضور او در رأس وزارتخانه مذکور شد، از سوی روحانی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزیده شد.

او پس از مدتی کوتاه از مسئولیت مذکور استعفا داد، اما روحانی به انتصاب او به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی نشان داد که بر حضور نجفی در دولت تاکید داشته و او را مهره قابل اتکا و قابل اطمینانی می‌داند.

البته این آخرین مسئولیت نجفی در دولت نبود؛ چراکه پس از استیضاح «رضا فرجی دانا» او به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزیده شد. اخیراً هم در جریان کنار گذاشتن 3 تن از وزیران کابینه و معرفی افراد جدید برای تصدی عنوان وزارت، بازهم نام نجفی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه آموزش و پرورش مطرح شد اما در آخرین لحظات گویا او توانسته بود نظر رئیس جمهور برای عدم معرفی او به مجلس را جلب کند تا در نهایت «فخرالدین دانش آشتیانی» بر صندلی وزارت آموزش و پرورش تکیه بزند.

آنگونه که در خبرها آمده است، اخیراً «محمد علی نجفی» و «مرتضی بانک» جلسه‌ای را با اعضای فراکسیون امید مجلس برگزار کرده‌اند که برخی محتوای آن را مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای سال آینده قلمداد می‌کنند.

اگر نجفی را یکی از اعضای احتمالی و اصلی ستاد انتخاباتی رئیس جمهور و دولت بدانیم می‌توان گفت اتفاق مثبت و خوبی برای این جریان خواهد بود و اینجاست که دلیل اصرار روحانی بر ماندن نجفی در دولت بیشتر نمایان می‌شود.

نجفی به دلیل عضویت در حزب کارگزاران سازندگی و نفوذی که در میان جریان اصلاحات دارد به خوبی از وظایف هماهنگی ستاد انتخاباتی رئیس جمهور با جریان سیاسی اصلاح‌طلب برخواهد آمد؛ به خصوص که اکنون برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بر معرفی یک کاندیدا در کنار رئیس دولت یازدهم برای انتخابات ریاست جمهوری آینده تاکید دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار