سعید جلیلی در دانشگاه کردستان:
عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه نباید به خاطر رضایت عده‌ای خاص، زیاده‌خواه و افزون‌طلب رضایت عموم مردم از دست برود گفت: حصار بیکاری زمانی برداشته می‌شود که انحصارهای غلطی که ویژه‌خواران برای خود شکل داده‌اند شکسته شود.
کد خبر: ۳۲۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵ 14 November 2016

به گزارش تابناک کردستان، سعید جلیلی عصر امروز در نشست «گفتمان انقلاب اسلامی» و جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان در دانشگاه کردستان با اشاره به سؤالی مطرح در دنیا با این مضمون که «در ایران چه خبر است؟» اظهار کرد: در دنیا بیش از یک‌صد واحد سیاسی وجود دارد و در این حال نام ایران به فراوانی مطرح می‌شود که نمونه آن تکرار نام «ایران» در اخبار جهانی است که این امر سبب به وجود آمدن سؤالی شده که در مطلع کلام به آن اشاره شد.

وی با اشاره به صرف 18 روز وقت توسط 6 قدرت جهانی برای انجام یک دوره مذاکرات با ایران گفت: اگر بحث، تنها در حوزه مسائل هسته‌ای باشد در همین همسایگی ما پاکستان و آن‌سوتر هند و همچنین رژیم صهیونیستی در منطقه سلاح هسته‌ای دارند ولی کشوری در کانون توجه قرار می‌گیرد که عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و NPT را هم پذیرفته و از اینها مهم‌تر آنکه سلاح هسته‌ای را نامشروع می‌داند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در جهانی زندگی می‌کنیم که بیش از 70 سال است رویه‌ای در آن شکل گرفته و عده‌ای قائل به این هستند که باید امتیازات ویژه داشته باشند که از جمله آن حق وتو در سازمان ملل و نیز حق داشتن سلاح هسته‌ای است و اگر کسی شکایتی علیه این قدرت‌ها داشته باشد باید آن را در شورای امنیت مطرح کند تا خود آن کشورها به آن رسیدگی کنند.

منطق استکباری یک منطق قدیمی است

وی با بیان اینکه منطق استکباری یک منطق قدیمی است گفت: چنین منطقی، تنها در بیان محدود نمی‌شود و در عمل هم شکل می‌گیرد و در مثال برای تبیین موضوع می‌توان گفت چنین منطقی می‌گوید اگر کسی بگوید 11سپتامبر، همه باید بدانند موضوع چیست ولی اگر گفته شود جنایت در سردشت و حلبچه کسی از آنها خبر نداشته باشد.

جلیلی با اشاره به دوگانگی رفتار مستکبران در قبال مسائل مشابه افزود: همه، موضع مستکبران در ارتباط با مسائل مربوط به خودشان را می‌دانند و در عین حال برای نمونه به فضاحت قطعنامه‌ای که بعد از بمباران حلبچه صادر می‌کنند واقف هستند.

وی با اشاره به سند استراتژی آمریکا که در سال 2015 به امضای اوباما رسیده خاطر نشان کرد: اوباما پس از امضای سند یادشده گفت نظمی که 70 سال است ساخته‌ایم باید به گونه‌ای پیش رود که تا یک قرن دیگر رهبر جهان باشیم و برای نیل به این امر اگر لازم باشد از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کنیم و طنز روزگار آنکه اوباما به کسی که قرار است بعد از او رئیس جمهور آمریکا شود گفته حتی صلاحیت رئیس جمهوری را ندارد چه برسد به رهبری دنیا و این همان تأکید خود آنها بر عدم صلاحیت‌شان است.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه مستکبران در چنین شرایطی با پدیده‌ای مواجه شده‌اند که می‌گوید اجازه نمی‌دهم برایم تعیین تکلیف کنید گفت: اگر چه ممکن است کسان دیگری هم به ایستادن اقدام کنند ولی مهم آن است که کسی بایستد و موفق شود.

وی با اشاره به توان مصرف شده برای مقابله با این الگو و موفقیت حاصل شده افزود: حزب‌الله شیعه در جنگ 33 روزه پیروز می‌شود و حماس سنی هم در جنگ 22 روزه پیروزی به دست می‌آورد در حالی که هر دو از یک الگو پیروی می‌کنند و نتیجه کار هم برگشتن ورق شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی است.

تحریم‌ها را آنهایی اعمال کردند که بدترین تسلیحات را به صدام دادند

جلیلی با اشاره به شکل گرفتن قدرتی که می‌تواند ایستادگی کرده، مقاومت کند و پیروز شود و انگیزه مستکبران برای مقابله با این قدرت اظهار کرد: تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را همان‌هایی اعمال کردند که بدترین سلاح‌ها را در زمان جنگ به صدام دادند.

وی گفت: بیشترین فشار تحریم‌ها در حوزه امکانات دفاعی کشور بود و حالا خود تحریم‌کنندگان اذعان می‌کنند که بیشترین پیشرفت‌های کشور در همان حوزه اتفاق افتاده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با طرح این سؤال که «قدرت انقلاب اسلامی از چیست؟» افزود: اسلام ناب محمدی که الهام بخش است فقط مقاومت ندارد بلکه در درون خود پیشرفت هم دارد و در حکومت ایران، اسلام متکی به قدرت مردم است که این قدرت مردم همان جمهوریت نظام است.

قدرت توسط توده‌های ملت در عرصه‌های مختلف ایجاد می‌شود

وی با اشاره به مذاکراتی که در زمان مسئولیت وی و «سولانا» بین ایران و قدرت‌های جهانی انجام شد تصریح کرد: موضوعی که آن زمان به طرف‌های مذاکره منتقل شد این بود که شما قبول دارید که ایران سلاح اتمی ندارد و جنگ‌افزارهای شما هم بیشتر است اما هر زمان تقابلی بین شما و اراده ملت ایران پیش می‌آید پیروزی با ایران است که دلیل این امر آن است که قدرت، توسط توده‌های ملت در عرصه‌های مختلف ایجاد می‌شود.

جلیلی به مباحثی اشاره کرد که به چگونگی حفظ این قدرت و مؤلفه‌های تولید آن اشاره دارد و گفت: وقتی می‌توان این قدرت را حفظ کرد که اولویت ما حقیقت، عدالت و حفظ توده‌های مردم باشد.

نباید به خاطر رضایت عده‌ای افزون‌طلب رضایت عموم مردم از دست برود

وی افزود: اگر به مؤلفه اصلی قدرت توجه نشود دچار اشکال خواهیم شد بنابراین نباید به خاطر رضایت عده‌ای خاص، زیاده‌خواه و افزون‌طلب رضایت عموم مردم از دست برود و نظامی قدرتمند است که بتواند رضایتمندی عمومی را حفظ کند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اهمیت حفظ جمهوریت نظام در عرصه اقتصاد خاطر نشان کرد: تصمیمات اقتصادی یک کشور باید در چارچوب منافع جمهور و اراده‌های داخل کشور شکل گیرد یعنی تدوین سازوکاری که در آن امکان مشارکت همگان باشد و به بیگانگان اجازه مداخله ندهد.

اگر گرانیگاه اقتصاد کشور توده‌های مردم باشند...

وی گفت: اگر گرانیگاه اقتصادی کشور همین توده‌های مردم و ظرفیت‌های بزرگ مردمی باشند همان حماسه‌هایی که در عرصه سیاسی در انقلاب و در عرصه نظامی در دفاع مقدس به وجود آوردیم در عرصه اقتصادی هم می‌توانیم به آن دست یابیم.

جلیلی در پاسخ به سؤالی درباره برجام به اهمیت این موضوع برای ملت ایران به دلیل ایرادات وارده بر برجام اشاره کرد و افزود: قرار بود برجام با 28 ملاحظه مورد عمل قرار گیرد و نظام با لحاظ این 28 مورد برجام را پذیرفت.

تجربه برجام از خود برجام مهم‌تر است

وی با تأکید بر اینکه تجربه برجام از خود برجام مهم‌تر است تصریح کرد: نزدیک به یک سال از اجرای برجام گذشته و بهتر است دستاوردهای این سند در مراکزی چون دانشگاه‌ها مورد مطالعه قرار گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: یکی از مواردی که به یک توافق توازن می‌دهد این است که طرفین تعهداتی را عهده‌دار می‌شوند و مهم آن است که ببینیم آن توازنی که اگر در این سند وجود داشته چه اندازه پیش رفته است.

وی افزود: از 26 مهرماه سال گذشته که برجام پذیرفته شد قرار شد ظرف سه ماه طرفین به برخی تعهدات عمل کنند؛ قرار شد ما در رآکتور اراک که 15 سال برای آن کار انجام شده بود و کار آن 90 درصد پیشرفت داشت، بتون بریزیم و این کار انجام شد؛ قرار بود که از 19 هزار سانتریفیوژ 15 هزار عدد جمع‌آوری شود که این کار هم انجام شد؛ قرار شد مواد غنی شده هسته‌ای که حدود 10هزار کیلوگرم بود به خارج منتقل شده و فقط 300 کیلوگرم از آن باقی بماند و این کار هم انجام شد؛ قرار شد ذخیره آب سنگین به خارج منتقل شود که این کار هم انجام شد و حالا طرف‌های ما و حتی خود آمریکایی‌ها هم بیان می‌کنند که ایران به همه تعهداتش عمل کرده است.

تعهدات برجام بعد از 13 ماه انجام نشده و حتی زیاده‌خواهی هم می‌کنند

جلیلی با اشاره به تعهدات طرف مقابل تأکید کرد: قرار بود آمریکا ظرف 3 ماه یعنی از 26 مهرماه تا 26 دی ماه چند بخشنامه صادر کند و مثلاً فروش هواپیما بلامانع شود و مانعی سر راه اقتصاد ما قرار ندهند و حالا می‌بینیم بعد از 13 ماه هنوز تعهدات‌شان را انجام نداده‌اند و حتی زیاده‌خواهی هم می‌کنند و بدتر از دوران قبل از برجام عمل می‌کنند که نمونه‌ای از آن مانع تراشی بر سر راه سفر به ایران است.

وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا با این مضمون که «برجام در کنار رفتار ایران است» گفت: این تجربه برجام است و همان چیزی است که اهمیت پیدا می‌کند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه باید از تجربه برجام استفاده کرد و مشخص کرد آیا دشمن قابل اعتماد هست یا خیر، افزود: دشمن امروز به منابع قدرت کشور چشم دوخته چرا که میداند به همان اندازه که این منابع قدرت در اختیار کشور باشد عرصه بر دشمن به همان میزان تنگ خواهد شد.

اشاره جلیلی به تعریف دشمن از معامله برد ـ برد

وی به اهمیت مفهوم برد ـ برد اشاره و اظهار کرد: تعریف دشمن از معامله برد ـ برد این است که باید شما به بردهایی فکر کنید که ملازم ضرر کدخدا نباشد، باید به بردهایی فکر کنید که منافع او را به خطر نیاندازد، باید به بردهایی فکر کنید که او می‌خواهد و برایش ضرر ندارد.

جلیلی در پاسخ سؤالی دیگر درباره حضور روحانیون در ساختار قدرت کشور گفت: بعد از انقلاب مردم در یک رفراندوم اسلام را انتخاب کردند و لزوماً اینگونه نیست که در ساختار کشور مثلاً رئیس جمهور یک روحانی باشد؛ ادعای همه این است می‌خواهیم بر اساس اسلام کشور را اداره کنیم و اگر نارسایی باشد انتظار این است که رفع شود.

یکی از نخستین فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اصلاحات به روایت جلیلی

وی با اشاره به مقطع زمانی که بحث اصلاحات در کشور مطرح شد افزود: یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری در همان زمان این بود که «ما از اصلاحاتی که منجر به رفع فقر، فساد و تبعیض بشود حتماً استقبال می‌کنیم».

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه برای رفع نارسایی‌ها همه آحاد ملت باید احساس مسئولیت کنند تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های اندیشه اسلامی با تفکر لیبرالی این است که مطابق اندیشه اسلامی همان مسئولیت را که برای مسئولین تعریف کنیم همان را برای مردم هم تعریف کنیم.

وی به سخنان مسئولان ارشد کشور درباره فساد اشاره کرد و گفت: طبق گفته‌های معاون اول رئیس جمهور یک‌صد هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در دست عده‌ای ویژه‌خوار است و 11 هزار میلیارد تومان از این معوقات هم دست 23 نفر است و این در حالی است که یارانه‌ای که در طول یک ماه به کل کشور پرداخت می‌شود 3 هزار میلیارد تومان است!

حصار بیکاری زمانی برداشته می‌شود که انحصارهای ویژه‌خواران شکسته شود

جلیلی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات این است که موضوعات فرعی جای موضوعات اصلی را بگیرد به موضوع بیکاری گریزی زد و افزود: اگر امروز بیکاری یک موضوع جدی قلمداد می‌شود، حصار بیکاری زمانی برداشته می‌شود که انحصارهای غلطی که ویژه‌خواران برای خود شکل داده‌اند شکسته شود.

وی با اشاره به اخذ تسهیلاتی عمده توسط یک فرد و گذشتن 18 ماه از آخرین سررسید تسهیلات و عدم بازپرداخت آن خاطر نشان کرد: حالا کسی بگوید این که اختلاس نیست، معوقه بانکی است، نیازی بر سر بحث درباره اسم این کار نیست، ما می‌گوییم این خلاف جمهوریت جمهوری اسلامی که کسانی بتوانند به این میزان برای خود ویژه‌خواری کنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: چنین کاری خلاف اسلام و خلاف جمهوریت است و اگر کسی حتی قائل به اسلام هم نباشد و خود را به جمهوریت پایبند بداند نباید به چنین کاری دست بزند.

طرف‌های غربی پس از تعلیق به دنبال تعطیلی فعالیت هسته‌ای و تخریب بودند

وی به مذاکرات هسته‌ای در زمان مسئولیتش اشاره کرد و افزود: سال 84 مذاکرات جدید هسته‌ای شکل گرفت و در سال 82 توافق شده بود که تعلیق داوطلبانه انجام شود ولی طرف‌های ما به دنبال این بودند که تعلیق به تعطیلی فعالیت‌ها و تخریب تبدیل شود.

جلیلی تأکید کرد: در اواخر دوره مسئولیت لاریجانی 6 مسئله از سوی طرف‌های غربی طرح شده بود و همان وقت اعلام شده بود که حاضریم به هر 6 مسئله پاسخ دهیم و این موارد در دوران مسئولیت ما حل شد.

وی گفت: در روزی که رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل 6 مسئله طرح شده را اعلام می‌کند شورای امنیت قطعنامه صادر می‌کند و این کار عملکرد شورای امنیت در زمان آغاز جنگ را تداعی می‌کند و عملکرد دوگانه این شورا در مواجه با مسائل مختلف را به تصویر می‌کشد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی به حضور وزرای خارجه ترکیه و برزیل در تهران و مذاکرات انجام شده در آن زمان که به صدور بیانیه تهران منجر شد اشاره کرد و افزود: بعد از انتشار بیانیه تهران آمریکا قطعنامه بعدی را به تعبیری روی میز گذاشت و این همان قطعنامه سوم بود.

اولین دور مذاکرات با 6 قدرت جهانی سال 87 بود نه 92

وی با اشاره به اینکه آمریکا رسماً اعلام کرد که ما قطعنامه‌هایی صادر کرده‌ایم و تا زمانی که ایران به آنها عمل نکند حاضر به گفت‌وگو نیستیم تصریح کرد: اولین دور گفت‌وگو با 6 قدرت جهانی سال 92 نبود بلکه این کار در سال 87 انجام شد.

جلیلی گفت: همان‌هایی که سال 82 می‌گفتند نباید یک سانتریفیوژ داشته باشید در سال 87 می‌گفتند شما 3 هزار سانتریفیوز را حفظ کنید و سال 92 که آخرین دور گفت‌وگوها را در آلماتی 2 داشتیم درباره غنی‌سازی 20 درصد با ما گفت‌وگو می‌کردند.

سخن جلیلی با کسانی که تعامل را بده بستان تعبیر می‌کنند

وی با اشاره به سخن کسانی که تعامل را بده بستان تعبیر می‌کردند افزود: آنچه در مقوله از دست دادن بود، به خوبی صرف شد حال آنکه در چیزهایی که باید به دست بیاوریم دچار لکنت شدیم؛ سرمایه یک ملت را هزینه کردن بخشی از کار است، هزینه زمانی باید انجام شود که سود بیشتر کسب شود نه اینکه بعد از یک سال عنوان شود چرا بانک‌ها با ما معامله نمی‌کنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی به تعبیر امام(ره) از اسلام ناب و اسلام آمریکایی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: اسلام آمریکایی اسلامی است که یک چهره تحجر مانند داعش دارد و یک چهره لیبرال که ظاهراً مانند دو لبه قیچی هستند اما یک هدف را خواهند برید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سفرهای شما اهداف تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری 96 دارد گفت: بعد از سال 92 و انتخابات همیشه از این دست سفرها را داشته‌ایم و فرصت مغتنمی برای مباحثه بوده و مربوط به اکنون نیست و در ایام باز بودن دانشگاه‌ها انجام شده و این سفر هم در همان چارچوب است.

تفکری که بگوید کسی که رأی نیاورده باید حرف نزند، دیکتاتوری است

جلیلی افزود: این جلسات باید باشد البته در جمهوری اسلامی ملت هستند که انتخاب می‌کنند اما این تفکر که گفته شود کسی که رأی نیاورده باید حرف نزند، این دیکتاتوری است.

وی اظهار کرد: اینکه در جمهوری اسلامی مردم هستند که انتخاب می‌کنند یک افتخار است و با توجه به اینکه امروز دو نگاه وجود دارد مهم است که بتوانیم از گفتمانی که به آن اعتقاد داریم دفاع کنیم و باید در مردم نسبت به حقانیت گفتمان خود اقناع ایجاد کنیم چون در نهایت مردم هستند که انتخاب می‌کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی به انتخابات آمریکا اشاره کرد و گفت: واقعیت جامعه آمریکا که برای برخی آرمانی بود به خوبی روشن گردید و نتیجه شعار اوباما که «تغییر» بود این شد که کسی به قدرت رسید که گفته بود به کاخ سفید می‌روم و فلان را می‌کشم!

انتقال نقطه اتکاء سیاست خارجی از داخل به خارج، خسارت است

وی با اشاره به سؤالی درباره روابط ایران و آمریکا با توجه به انتخاب ترامپ افزود: خسارت برای کشور این نیست که آب سنگین یا مواد هسته‌ای به خارج منتقل شود بلکه خسارت این است که نقطه اتکاء سیاست خارجی از داخل به خارج منتقل شود و به جای اینکه اتکاء به ظرفیت داخلی و مردم باشد به این امر اتکاء شود که بخواهد در خارج چه اتفاقی بیافتد.

جلیلی به مذاکرات هسته‌ای در دوره مسئولیت خود اشاره و اظهار کرد: دفاع ما در مذاکرات تنها دفاع از حقوق هسته‌ای نبود بلکه دفاع از همه حقوق ملت را دنبال می‌کردیم؛ ما در دفاع مقدس هزینه دادیم ولی دشمن فهمید ملت ما در دفاع از مرزهای کشور جدی است و تا الان هم کسی جرأت نزدیک شدن به این مرزها را نداشته است.

به توافق رسیدن مهم نیست، مهم نتیجه توافق است

وی با اشاره به اینکه نگاه ما این بود که این توافق نمی‌تواند به نفع ملت ایران باشد گفت: به توافق رسیدن مهم نیست، مهم نتیجه توافق است.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سؤالی درباره نتایج اقتصادی برجام افزود: در سال 84 وقتی دولت نهم سر کار آمد حجم نقدینگی 70 هزار میلیارد تومان بود و در سال 92 حجم نقدینگی به 470 هزار میلیارد تومان رسید یعنی نقدینگی سالی 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی تصریح کرد: حجم نقدینگی کشور در مرداد ماه 95 یعنی سه سال پس از آغاز به کار دولت یازدهم به 1120 میلیارد تومان رسید که این افزایش قابل توجه است.

مقایسه درآمد و هزینه دولت قبل با دولت یازدهم توسط جلیلی

جلیلی گفت: متوسط قیمت نفت در دوره 8 ساله دولت قبل 70 دلار بود و متوسط قیمت نفت در دولت یازدهم شصت و چند دلار بوده با این حال هزینه‌های دولت قبل در سال 91 در حدود 89 هزار میلیارد تومان بود و هزینه‌های این دولت در شش ماهه نخست سال 94 هزار میلیارد تومان بوده که تا پایان سال و با احتساب هزینه‌های اسفندماه به 220 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی افزود: از هزینه‌های امسال دولت تنها 6 هزار میلیارد تومان عمرانی بوده و سایر هزینه‌ها هزینه جاری بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار