قائم مقام حزب اعتماد ملی در دانشگاه کردستان:
قائم مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی وی از عملکرد دولت، به مشکلات معیشتی و بیکاری اشاره کرد و گفت: بسیاری از مطالبات مردم از دولت بر زمین مانده و بسیاری از خواسته‌های مردم همچنان وجود دارد و خیلی از مشکلات هنوز باقی است که باید برطرف شود.
کد خبر: ۳۲۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸ 08 November 2016

به گزارش تابناک کردستان، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا عصر امروز در جمع شماری از دانشجویان دانشگاه کردستان با اشاره به اهمیت حکومت در یک جامعه اظهار کرد: در جامعه‌ای که حاکم و حکومت نباشد آن جامعه دچار هرج و مرج می‌شود و چنین جامعه‌ای نمی‌تواند انسجام داشته باشد تا در آن هرکس به حق خود دست پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از انواع حکومت، دینی است گفت: حکومت دینی بر پایه عقل و دین استوار شده است، از سویی مردم به آن رأی داده‌اند و از سویی، این حکومت با قوانین دینی انطباق دارد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه حکومت دینی با دین حکومتی متفاوت است خاطر نشان کرد: دین حکومتی دینی است که حاکمان آن را تعریف و تأیید می‌کنند و همه امور دینی، تبلیغات، تفسیر قرآن و تبیین احکام اسلام به دست حاکمان باشد و خلاصه، حکومت متولی دین است و خارج از محدوده حکومت، دینی وجود ندارد.

دین حکومتی، دین واقعی نیست

وی گفت: این دین حکومتی، دین واقعی نیست، این دینی است که چه بسا با دین حقیقی و دینی که خدای متعال بر بشریت نازل کرده به مراتب متفاوت است.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا با اشاره به اینکه حکومت دینی مقید است خود را با احکام دین منطبق کند افزود: اگر می‌گوییم حکومتی که بعد از انقلاب به وجود آمده جمهوری اسلامی است، جمهوری بودنش به معنای آن است که مردم آن را پذیرفته و به آن رأی داده‌اند و اسلامی بودنش به این معناست که همه باید در قالب و چارچوب احکام مبین اسلام حرکت کنیم.

در حکومت اسلامی صدا و سیما باید در اختیار فرهیختگان باشد

وی خاطر نشان کرد: در حکومت اسلامی دستگاه‌های تبلیغاتی، صدا و سیما و تریبون‌ها باید در اختیار فرهیختگان و کارشناسان زبده باشد، نباید رسانه ملی در اختیار معدودی افراد قرار بگیرد که اطلاعات دینی آنها یا بسیار کم و محدود باشد و یا افرادی باشند که از استقلال و شخصیت لازم برخوردار نباشند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه لازمه حکومت و قدرت، خودکامگی است گفت: از یک سو وجود حکومت یک ضرورت است و از سوی دیگر هنگامی که حکومتی تشکیل شد و افرادی بر اریکه قدرت تکیه زدند بنای خودکامگی، استبداد و زورگویی می‌گذارند.

چه در حکومت دینی و چه غیردینی هیچ‌کس نباید خود را از مدار قانون خارج بداند

وی با طرح این سؤال که چه کنیم که مدیران ما خودکامه نباشند که خود را هلاک کنند و جامعه را به هلاکت برسانند افزود: عواملی می‌توانند مانع خودکامگی باشند که اولین عامل برای کنترل حاکمان قانون‌مداری و قانون‌محوری است، قانون باید بر حاکمان و حکومت، حاکم باشد، چه در حکومت دینی و چه غیردینی هیچ‌کس نباید خود را از مدار قانون خارج بداند، قانون اگر نباشد آغاز هرج و مرج است و هرج و مرج به قول یکی از دانشمندان مادر استبداد و خودکامگی است.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا به موضوع ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: ممکن است کسی بگوید در قانون اساسی ما ولایت مطلقه فقیه آمده و ولایت مطلقه یعنی فوق قانون و قانون شکنی که همینجا باید بگوییم هر کس چنین تفکری دارد این تفکرش توهین مستقیم به قانون اساسی و قانون‌گذاران بلکه توهین به ولایت فقیه است.

وی افزود: بارها امام بزرگوار رسماً بعد از جنگ فرمودند و نوشتند که ما در زمان جنگ ممکن است کارهایی را بنا به ضرورت وضعیت بحرانی جنگ انجام داده‌ایم ولی از این به بعد، هم من و هم سایر مسئولین باید در چارچوب قانون عمل کنیم و هیچ‌کس نباید قانون‌شکنی کند.

روایت منتجب‌نیا از دیدار نمایندگان کاندیداهای معترض با رهبری

قائم مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها در صحبت‌های خود نکاتی را فرموده‌اند و بویژه بعد از سال 88 و هنگامی که ایشان دعوت کردند که نمایندگان کاندیدهای معترض خدمت‌شان برسند بنده هم از طرف دبیرکل‌ مأموریت پیدا کردم خدمت ایشان رسیدیم.

وی گفت: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری در آن جلسه مطرح کردند مسئله تعریف ولایت مطلقه فقیه است که متأسفانه داستان این ملاقات را چه در رسانه‌ها و چه در بعضی از کتب تاریخ ناقص نقل کرده‌اند.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا افزود: «یکی از بحث‌های زیبای رهبری در آن جلسه این بود که فرمودند تفسیری که برای ولایت مطلقه می‌شود را ابداً قبول ندارم و اصلاً ولایت مطلقه به معنای قانون شکنی و فراقانونی نیست و همه باید در چارچوب قانون حرکت کنند، حتی من و کسی که در این سمت باشد فقط در مورد بسیار استثنایی که قانون و دستگاه‌هایی قانونی و اجرایی نتوانند مشکل را حل کند و گره کوری برای کشور به وجود بیاید یک نفر باید این گره را باز کند، ولایت مطلقه را من اینگونه تفسیر می‌کنم و این تفاسیر که دیگران کرده‌اند را من قبول ندارم»؛ ایشان تعابیر دیگری داشتند که من نقل به مضمون کردم.

وی با اشاره به ضرورت نظارت دائمی مردم بر مسئولان و اربابان قدرت تأکید کرد: اینگونه نیست که در حکومت دینی، مردم، افرادی را انتخاب کنند و هیچ نظارتی بر آنها نباشد، ولی نظارت مستمر مردم لوازمی دارد که باید وجود داشته باشد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی به لوازم نظارت مردم بر حکومت اشاره کرد و گفت: یکی از لوازمی که نظارت مردم دارد عبارت از آزادی بیان و قلم است؛ اگر آزادی در جامعه نباشد مردم چگونه بر اربابان قدرت نظارت بکنند؟

سخنان رئیس جمهور درباره آزادی مطبوعات نباید به برخی بربخورد

وی به موضوع آزادی مطبوعات اشاره کرد و افزود: اگر رئیس جمهور کشور ما به عنوان دومین شخصیت نظام در چند روز گذشته می‌گوید قلم‌ها را نشکنید، زبان‌ها را نبرید، دهن‌ها را نبندید یا بارها می‌گوید با بگیر و ببند نمی‌شود مسائل را حل کرد یک واقعیت است و این سخنان نباید به برخی بربخورد و به آن پاسخ بگویند و پاسخ نامناسبی داشته باشند.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا گفت: اگر آزادی بیان و قلم نباشد بنده گوینده و شمای نویسنده چگونه می‌توانید حرف مردم را بیان کنید، آزادی انتقاد، نقادی و نقدپذیری؛ هیچ کس به خودش اجازه ندهد که بدون انتقاد کردن حرفی را بپذیرد و هیچکس به خودش اجازه ندهد که خود را فوق نقد و تخطئه بداند، امام بزرگوار می‌فرمود انتقاد بلکه تخطئه از مواهب الهی است.

وی افزود: لازمه دیگر نظارت مردم بر حکومت پاسخگویی همه مسئولان به مردم و عدم استثنا در میان اولیای امور است و هیچکس نباید خود را پاسخگو نداند.

در کشور جمعیت‌ها، شوراها و نهادهایی می‌گویند ما پاسخگوی هیچکس نیستیم

قائم مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد: در کشور جمعیت‌هایی، شوراهایی و نهادهایی هستند که می‌گویند ما پاسخگوی هیچکس نیستیم که این بر خلاف منطق و شرع است و مقدمه رسیدن به خودکامگی و انحراف است.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا به ضرورت وجود رسانه‌های مستقل و آزاد و نیاز به احساس امنیت گردانندگان آن رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: این افراد هم باید در موقع نوشتن و هم پس از نگارش آزادی داشته باشند.

وی ضرورت وجود احزاب قدرتمند و مستقل را هم یادآوری کرد و افزود: تشکل‌های دانشجویی نقش احزاب در دانشگاه‌ها را ایفا می‌کنند و باید بر عملکرد مسئولان دانشگاه نظارت کنند.

قوه قضائیه باید مستقل باشد

قائم مقام حزب اعتماد ملی نیاز به استقلال قوه قضائیه را هم یادآور شد و اظهار کرد: قوه قضائیه باید مستقل باشد و برخورد قانونی، قاطع و علی‌السویه نسبت به مجرمان و متخلفان داشته باشد و اینطور نباشد که در یک کشوری یک آفتابه دزد را محاکمه کنند اما کسی متعرض یک دزد چند هزار میلیاردی نشود چرا که این امر با استقلال قوه قضائیه منافات دارد و بی عدالتی است، اگر جرم جرم است از هر کسی باشد باید آن فرد تعقیب شود.

وی یکی دیگر از عوامل کنترل حکومت از خودکامگی و استبداد را تداول قدرت عنوان کرد و گفت: چرخش قدرت یک ضرورت است و دوام ریاست و عدم چرخش قدرت فساد آفرین است.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا به ضرورت اصلاحات برای جلوگیری از خودکامگی اشاره کرد و افزود: اصلاح به معنی زدودن انحرافات، لغزش‌ها، بدی‌ها، فساد و جلو لغزش را گرفتن است؛ همه باید به دنبال اصلاح باشیم و اصلاح نکردن به معنی افساد یا راضی بودن به شرایط موجود است.

نباید اجازه دهیم هیچ مسئولی فعال‌مایشاء و مطلق‌العنان باشد

وی با اشاره به اینکه اگر حکومتی به نام دین و غیردین تشکیل دهیم و نظارت در آن نباشد خودکامگی بروز می‌کند خاطر نشان کرد: نباید اجازه دهیم هیچ مسئولی فعال‌مایشاء و مطلق‌العنان باشد و اگر مسئول هستیم به خود اجازه ندهیم فراتر از قانون و تخطئه باشیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه در حکومت دینی شهروندان باید به صورت مساوی مورد توجه قرار گیرند گفت: شیعه و سنی و کرد و لر و فارس و ترک همه یکسان هستند و قانون اساسی همه را یکسان می‌بیند.

نباید نگران تقویت قومیت‌ها باشیم

وی با اشاره به اینکه نباید نگران تقویت قومیت‌ها باشیم گفت: همه مردم ایران جزو یک ملت هستند و به نظام تعلق خاطر دارند و مسئولان باید این هراس تصنعی را از بین ببرند،فراگیری در طبیعت نظام جمهوری اسلامی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان به گذشت 7 سال از وقایع سال 88 اشاره کرد و افزود: قضیه تلخی برای همه بود، حادثه‌ای اتفاق افتاد و این امر یا باید به صورت ریشه‌ای بررسی شود و آنهایی که عامل این بحران بودند یکی پس از دیگری مورد بازخواست قرار گیرند یا از آن بگذریم و وحدت و انسجام را جایگزین کنیم.

شواهدی در حال ظاهر شدن است که درباره حصر تصمیم مبارکی گرفته شود

وی با اشاره به اینکه بارها گفته‌ایم که موضوع حصر باید هرچه زودتر حل شود تصریح کرد: این مشکل جز هزینه پرداختن و جز تاوان و خسارت پرداختن هیچ سودی برای نظام و ملت ندارد هرچه زودتر باید حل شود که البته شواهد و قرائنی در حال ظاهر شدن است که ان‌شاءالله در آینده تصمیم مبارکی گرفته شود که این مشکل حل شود و ما امیدواریم به زودی حل شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با اشاره به انتخابات 96 گفت: اصلاح‌طلبان مشغول آماده شدن برای حضور با قدرت در انتخابات ریاست جمهوری و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند و ائتلاف‌ها در حال شکل‌گیری است و قوی‌تر از گذشته در صحنه حاضر خواهند بود.

وی به نقاط ضعف و قوت دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: هر دولتی نقاط قوت و ضعف دارد و اینطور نیست که بتوان گفت همه نقاط قوت مربوط به یک دولت و همه نقاط ضعف مربوط به یک دولت دیگر است.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا با اشاره به اینکه به شدت منتقد دولت قبل بوده افزود: می‌دیدیم هر مشکلی پیش می‌آمد می‌گفتند به خاطر دولت یا ریاست جمهوری فلانی است که بنده در مقطعی و در یک مصاحبه دفاع کردم و گفتم درست نیست هر گناهی را به گردن آن بیاندازیم و این راه انصاف نیست که همه چیز را منفی ببینیم.

بسیاری از مطالبات مردم بر زمین مانده است

وی تصریح کرد: دولت روحانی در برخی زمینه‌ها کارهای بزرگی انجام داده و گام‌های بلندی برداشته ولی بسیاری از مطالبات مردم بر زمین مانده و بسیاری از خواسته‌های مردم همچنان وجود دارد و خیلی از مشکلات هنوز باقی است که باید برطرف شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی به مشکلات معیشتی و بیکاری اشاره کرد و گفت: نیاز است دولت تجدیدنظری در یاران و همراهانش داشته باشد و کار ترمیم کابینه هم کار بسیار بجایی بود.

سخنان رئیس قوه قضائیه خطاب به رئیس جمهور در شأن لاریجانی نبود

وی در پاسخ به سؤالی درباره سخنان رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سخنان رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات افزود: سخنان اصلاً در شأن وی نبود، مگر رئیس جمهور چه گفته بود؟ روحانی گفته بود قلم‌ها را نشکنیم زبان‌ها را نبندید و بگذارید آزادی باشد؛ آیا جواب این سخنان آن است که شما فلان جا از رهبری خواستید که روزنامه بسته شود.

کسی می‌پذیرد رئیس جمهور خواسته باشد که روزنامه شرق، اعتماد یا آرمان بسته شود؟

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا گفت: آیا کسی می‌پذیرد رئیس جمهور خدمت مقام معظم رهبری رسیده و خواسته باشد که مثلاً روزنامه شرق، اعتماد یا آرمان بسته شود؟ اگر واقعیت داشته باشد که خیلی بعید است حتماً در مورد روزنامه‌هایی است که به همه تهمت می‌زنند و جرائم مطبوعاتی مرتکب می‌شوند و تا به حال هم نشده یک مرتبه آنها را محکوم کنند؛ بویژه روزنامه‌هایی که از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند و غیرمستقیم زیر نظر مقام معظم رهبری هستند.

برخی روزنامه‌ها تهمت‌نامه، افترانامه و هتاکی‌نامه است

وی افزود: برخی وقت‌ها اینها را نمی‌توان روزنامه نامید، تهمت‌نامه، افترانامه و هتاکی‌نامه است و اگر درخواستی بوده باشد در رابطه با این روزنامه‌ است نه در رابطه با روزنامه‌های مستقل و لذا واقعاً در شأن آقای لاریجانی نبود با رئیس جمهور یک ملت اینگونه برخورد کند.

امام بارها و بارها فرمودند که برای نظامیان حرام مسلم است در مسائل سیاسی شرکت کنند

قائم مقام حزب اعتماد ملی به حضور خود در مجلس و کمیسیون دفاع و نیز مسئولیتش در قرارگاه خاتم‌الانبیاء اشاره و خاطر نشان کرد: هر وقت نظامی شدیم نباید در کارهای حزبی وارد شویم قطعاً امام بارها و بارها فرمودند که برای نظامیان حرام مسلم است که در مسائل سیاسی، باندی و حزبی شرکت کنند.

وی گفت: امام بارها خصوصی و هنگامی که اساسنامه سپاه و بسیج را تصویب کردیم با حساسیت فوق‌ا‌لعاده فرمودند حتماً در این اساسنامه‌ها بگنجانید که هیچکدام از نیروهای مسلح حق ندارند در مسائل سیاسی، باندی و حزبی شرکت کنند حتی در حزب جمهوری اسلامی که در راس آن آقای خامنه‌ای و آقای هاشمی هستند و فرمودند چون این امر فساد می‌آفریند اینها نباید وارد این قضایا شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار