توسط مدیرکل امنیتی استانداری کردستان اعلام شد
مدیرکل امنیتی استانداری کردستان گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی تا کنون در این استان یک میلیون و 877 هزار و 200 قبضه مین توسط نیروهای مین روبی از زیر خاک کشف و خنثی شده است.
کد خبر: ۳۲۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 07 November 2016

به گزارش تابناک کردستان، محمد شفیعی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی تا کنون در استان کردستان یک میلیون و 877 هزار و 200 قبضه مین توسط نیروهای مین روبی از زیر خاک کشف و خنثی شده است.

وی گفت: این تعداد مین در شهرستان‌های مریوان، بانه، سروآباد و سقز کشف شده که از زمان جنگ تحمیلی در زمین کاشته شده بود و نیروهای مین روب مستقر در استان هم اکنون در حال بازنگری مناطق آلوده هستند.

مدیرکل امنیتی استانداری کردستان تصریح کرد: هرسال به طور متوسط 27 میلیارد ریال برای مین روبی هزینه می‌شود به صورتی که پاکسازی دستی هر هکتار از مناطق آلوده حدود 70 میلیون ریال و مین زدایی به صورت مکانیزه نیز حدود 110 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در حال بازنگری مناطق آلوده و پاکسازی شده استان هستیم گفت: کل مناطق با احتمال آلودگی حدود یک هزار و 250 هکتار تخمین زده می شود که همه آنها صرفا در مناطق مرزی استان است.

شفیعی افزود: برنامه های مدون برای مین روبی در مناطق آلوده استان سالیانه تنظیم و توسط مدیریت پاکسازی کردستان اقدام و در شهرستان ها نیز موضوع با نظارت فرمانداری ها در حال اجرا است.

وی خاطر نشان کرد: تعداد شهدای ناشی از عملیات مین روبی نیروهای عمل کننده، نظامی و انتظامی در استان 91 نفر و تعداد جانبازان هم 110 نفر است و 170 نفر از مردم شهرستان های آلوده به مین استان از سال 1367 تا پایان سال 94 نیز جان خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل امنیتی استانداری کردستان گفت: کمیته مین روبی استان به صورت مرتب برنامه‌های عملیاتی کشف و خنثی سازی مین و سایر مواد منفجره را در دستور کار داشته و علاوه بر آن نیز برگزاری دوره‌های آموزشی خطرهای مین، دوره تربیت مربی در روستاها و شهر، نصب علائم هشدار دهنده و نصب موانع ورود از دیگر برنامه های این کمیته است.

وی افزود: امسال هم برگزاری دوره آموزش مربیگری و ارتقا سطح مقابله با مین هم در دست اقدام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار