معاون جهاد کشاورزی کردستان خبر داد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از توزیع ۱۷ هزار تن بذر گندم در میان کشاورزان استان خبر داد و گفت: از این میزان ۳ هزار و ۵۰۰ تن آن از سایر استان های کشور و مابقی توسط استان تامین شده است.
کد خبر: ۳۲۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷ 06 November 2016

به گزارش تابناک کردستان، کمال‌الدین رشادت در گفت‌وگو با مهر به میزان سطح زیرکشت گندم آبی و دیم در سال زراعی امسال اشاره و اظهار کرد: حدود ۳۳ هزار هکتار از اراضی زراعی استان امسال به کشت گندم آبی و ۵۲۰ هزار هکتار هم به کشت دیم اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۵ تا ۱۰ درصد سطح زیرکشت گندم آبی دراستان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از دلایل افزایش سطح زیرکشت گندم آبی را نامناسب بودن قیمت سیب زمینی و یونجه در سال جاری و مصرف زیاد آب توسط این محصولات ذکر و تصریح کرد: یکی از سیاست های سازمان جهادکشاورزی استان جایگزین کردن محصولاتی که نیاز آبی کمتر دارند است لذا در این راستا تلاش شده سطح زیرکشت محصولاتی چون گندم، کلزا و جو در استان افزایش پیدا کند.

وی از توزیع ۱۷ هزار تن بذر گندم در میان کشاورزان استان خبر داد و گفت: از این میزان ۳ هزار و ۵۰۰ تن آن از سایر استان های کشور و مابقی توسط استان تامین شده است.

رشادت افزود: از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیرپوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تاکنون شاهد بارش موثر بارندگی در استان نبوده ایم و ممکن است این مسئله منجر به ایجاد خساراتی به کشاورزان شود لذا می طلبد نسبت به بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان میزان بارندگی موثر را بیش از ۲۰ میلی متر اعلام کرد و گفت: سال گذشته به دلیل بارندگی موثر و به موقع شاهد سطح سبز محصول گندم بیشتری بودیم و همین امر هم تاثیر فراوانی در افزایش عملکرد این محصول در استان داشت.

وی بیشترین ارقام کشت شده گندم در استان را سرداری و آذر ۲ ذکر کرد و افزود: امسال برای نخستین بار ارقامی مانند باران و ریژاو هم در استان کشت شده است.

رشادت با بیان اینکه ریژاو رقم مناسب مناطق معتدل استان هم چون کامیاران است، اظهار کرد: یکی از نقاط قوت این رقم این است که ۱۲ روز زودتر از سایر ارقام برداشت آن امکان پذیر است.

وی رقم باران را هم مناسب کشت در تمامی مناطق سرد استان دانست و گفت: این رقم در آزمایشات مزرعه‌ای نسبت به ارقام دیم دیگر عملکرد بیشتری داشته‌ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار