وزیر کشور در سنندج:
وزیر کشور با اشاره به اینکه هنوز در حوزه اشتغالزایی و تولید، هنوز دچار عقب‌افتادگی شدید هستیم گفت: رتبه تخصیص تسهیلات در کردستان پایین است و با توجه به عمق عقب افتادگی که در کردستان هست باید یک توجه ویژه به این استان صورت بگیرد.
کد خبر: ۳۲۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲ 03 November 2016

به گزارش تابناک کردستان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی ظهر امروز در نشست با شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران کردستان در سنندج با اشاره به اینکه دهیاران و اعضای شوراها نقش اساسی در روستاها ایفا می‌کنند اظهار کرد: شوراها جزو حوزه مردمی بوده و دولتی محسوب نمی‌شوند و یکی از سرمایه‌های مدیریتی کشور بعد از انقلاب را قطعاً اعضای شوراها می‌دانیم.

وی به کارهای انجام شده توسط وزارت کشور در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در امور مربوط به شوراها و دهیاری‌ها در این سه سال تلاش کردیم که بتوانیم ضعف‌هایی را که در قانون در این حوزه وجود دارد و یا ضعف‌های که در حوزه تخصیص منابع با آن مواجه بودیم را جبران کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: اصلاح قوانین دهیاری‌ها و شوراها هم‌اکنون در دولت مطرح است که لوایح آن باید به مجلس رفته و به تصویب نمایندگان برسد تا تلاش‌های بیشتری برای تقویت مدیریت روستایی صورت گیرد.

تحقق توسعه در روستاها یک ضرورت است

وی تحقق توسعه در روستاها را یک ضرورت دانست و گفت: کشور ما هم از نظر منابع طبیعی و هم از نظر سرمایه‌های انسانی سرزمینی غنی است و این غنا در روستاها هم وجود دارد و اگر به وضعیت مناطق روستایی کشور رسیدگی نشود باید با چندین برابر هزینه، فشار وارده به شهرها ناشی از مهاجرت روستائیان را مدیریت کرد.

رحمانی‌فضلی افزود: خلأهای ظرفیتی که در روستاها مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد عامل آسیب می‌شود و باید به دلایل انسانی، قانونی، اقتصادی، اجتماعی و امنیت از ظرفیت روستاها بهره گرفت.

وی خاطر نشان کرد: محور اصلی امنیت پایدار مرزهای ما مردم ساکن در نقاط مرزی و روستائیان هستند و به همین دلیل دولت تلاش کرده به روستاها رسیدگی شود ولی فاصله با مطلوب زیاد است.

وزیر کشور گفت: دولت توانسته است در سطح قابل قبولی در توزیع خدمات، در مقایسه با دیگر نقاط منطقه و جهان پیشرفت داشته باشد.

هنوز در حوزه اشتغالزایی و تولید دچار عقب‌افتادگی شدید هستیم

وی با اذعان به اینکه هنوز در حوزه اشتغالزایی و تولید دچار عقب‌افتادگی شدید هستیم افزود: تقریباً در همه روستاهای کشور سطح دسترسی به آموزش و بهداشت بالاست اما آنچه هنوز جبران نشده مسائل اشتغالزایی و تولید است.

رحمانی‌فضلی تأکید کرد: بخشی از این مشکل به عقب‌افتادگی تاریخی، نظام برنامه‌ریزی، نظام بودجه‌ریزی، سیاست‌های پولی بانکی و بخشی هم به سیاست‌های اداری برمی‌گردد اما اگر در مناطق روستایی انگیزه لازم، رویکرد مناسب و همت و تلاش مدنظر قرار گیرد می‌توانیم بر همه مشکلات مستولی شویم.

کردستان باید در سرلوحه پیشرفت واقع شود

وی گفت: کردستان از نظر بنده و دولت یک منطقه بسیار مهم، استراتژیک و مرزی با منابع خوب باید در سرلوحه پیشرفت واقع شود اما با توجه به دلایل مختلف این منطقه یک عقب‌افتادگی دارد که این وضعیت تنها به کردستان مختص نیست و در مناطق دیگری چون سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان هم با این موضوع مواجه شویم.

وزیر کشور گفت: با توجه به عمق عقب افتادگی که در کردستان هست باید یک توجه ویژه به این استان صورت بگیرد و در قالب برنامه ششم این مناطق مورد توجه قرار گرفته‌اند..

وی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و ایشان حتی در بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی هم معتقدند باید امکانات و توان مناطق روستایی را تقویت کنیم.

رحمانی‌فضلی افزود: باید به گونه‌ای عمل شود که مهاجرت روستایی معکوس شود و سرمایه‌گذاری در روستا این امر را محقق می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: همه استان‌های کشور در بحث اقتصاد مقاومتی وزیر معین دارند و محور اصلی مطرح در اقتصاد مقاومتی مشارکت مردم است و استاندار کردستان و مدیران استان باید تلاش کنند اقتصاد مقاومتی با مشارکت واقعی مردم پیگیری شود.

رتبه تخصیص تسهیلات در کردستان پایین است

وزیر کشور با اشاره به گزارش ارائه شده به وی در خصوص تخصیص تسهیلات در کردستان گفت: رتبه تخصیص تسهیلات در کردستان پایین است و این برای ما جای سؤال بود و بنا شد موضوع پیگیری شود که استاندار کردستان عنوان کرد اینجا تقاضا برای سرمایه‌گذاری پایین است.

وی با اشاره به بازدید از پتروشیمی کردستان و ذکر این امر که تعداد کارکنان شرکت پتروشیمی کردستان حدوداً 600 نفر خواهد بود افزود: مدیران شرکت عنوان کردند که بیش از 90 درصد کارکنان اهل کردستان هستند.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: پروژه پتروشیمی در کنار شهرک صنعتی دیده شده و برای صنایع پایین دستی می‌تواند برای 5 هزار نفر اشتغال ایجاد کند به شرطی که سرمایه‌گذاران کردستانی وارد حوزه سرمایه‌گذاری شوند و ما هم در حوزه تسهیلات کمک می‌کنیم.

وی گفت: کردستان سرزمین حماسه، شکوه، مجد، عظمت و تلاش است و باید مردم را به «تاخت و تاز» و «شکستن حصارها»، «تقویت مشارکت»، «تزریق امید» و «ایجاد تلاش» دعوت کنیم.

باید در کردستان «امید» آفرید

وزیر کشور افزود: کردستان سرشار از ثروت و امکانات مناسب است و مردم اهل علم، درایت و سیاست هستند و باید در اینجا امید آفرید.

وی به وضعیت منطقه و جنگ‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: در جنگ‌هایی که در منطقه جریان دارد مسلمانان کشته می‌شوند و شهرهایشان ویران می‌شود و کسانی که از این جنگ‌ها سود می‌برند رژیم صهیونیستی، آمریکا و فروشندگان اسلحه هستند.

رحمانی‌فضلی گفت: باید در کردستان وحدت و انسجام سرلوحه کارمان باشد و هر کس باید از هر شرایط و موقعیتی برای پیشرفت استان استفاده کند و هیچ اختلافی در این استان نباشد، کسانی که به اختلاف در کردستان دامن می‌زنند مخالف کردستان هستند.

رئیس جمهور سلام مخصوص رساندند

وی افزود: مسئله وحدت و توسعه آنقدر برایمان آنقدر مسئله مهمی است که باید از منافع شخصی، گروهی، فرقه‌ای و سیاسی خودمان عبور کنیم چون کردستان باید جهش پیدا کند و ما پیگیری می‌کنیم.

وزیر کشور با اشاره به مطرح کردن سفر خود به کردستان با رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور سلام مخصوص رساندند و گفتند بگوئید ما حتماً به دقت پیگیر کارها و برنامه‌ها هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار