«اقدام و عمل» پلیس پس از انتشار یک گزارش انتقادی
حمله به رسانه‌های منتقد توسط برخی دولتمردان کردستان امری عادی است اما قرار نیست هیچ مجموعه‌ای در استان انتقادپذیر نباشد؛ واکنش پلیس کردستان به انتشار یک گزارش، نشانه انتقادپذیری واقعی مجموعه نیروی انتظامی است؛ کردستان به چنین رویکردی نیاز مبرم دارد.
کد خبر: ۳۱۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵ 27 October 2016

به گزارش تابناک کردستان، فعالیت رسانه‌ای منتقدانه در کردستان همواره با دشواری مواجه بوده و این دشواری با رویکردی که منصوبان دولت یازدهم در کردستان در برابر رسانه‌های منتقد ـ بخوانید غیر هم‌سو ـ در پیش گرفته‌اند دو چندان شده است.

هیچ ناظر منصفی نمی‌تواند مدیران ارشد دولت یازدهم در کردستان را مسئولانی انتقادپذیر بخواند چرا که در عمل چنین امری قابل استنباط نیست و مواضعی که آنها همواره در برابر منتقدان اتخاذ کرده‌اند، شاهدی محکم بر این مدعاست.

اما خوشبختانه این شیوه برخورد با منتقد انگار در کردستان همه‌گیر نشده و مسئولانی هم در این استان هستند که گوشی برای شنیدن مشکلات جامعه دارند و در برخورد با مسائل به دنبال پاک کردن صورت مسئله نیستند.

«تابناک کردستان» 26 مهرماه در گزارشی با عنوان «فیلم 2دقیقه‌ای از بی‌اعتنایی 20راننده به تابلوی ورود ممنوع در سنندج» به انعکاس مشکلی نه چندان حاد در حوزه ترافیک شهر سنندج پرداخت که واکنش پلیس به این گزارش انتقادی در نوع خود قابل توجه است.

سرهنگ کریم مصطفی‌زاده، فرمانده پلیس راهور شهرستان سنندج در همان روز انتشار گزارش شخصاً بررسی وضعیت محل را بر عهده گرفت و با حضور در نقطه‌ای که مشکل ترافیکی آن گزارش شده بود موضوع را بررسی و وجود مشکل را تأیید کرد.

همه کسانی که این فرمانده خدوم پلیس را می‌شناسند حتماً شهادت خواهند داد که وی، شخصاً در بیشتر اوقات روز در نقاط مختلف حوزه مأموریتش بویژه در شهر سنندج حضور دارد و از نزدیک عملکرد افراد تحت امرش را رصد می‌کند.

سرهنگ مصطفی‌زاده پس از حضور در محل تهیه گزارش توسط این رسانه و تماس با خبرنگار ما اظهار کرد: سرهنگ رمضان نادری، رئیس پلیس راهور استان کردستان از وی خواسته موضوع مطرح شده در گزارش «تابناک کردستان» را پیگیری کند و این نشان می‌دهد وظیفه‌شناسی پلیس به یک شخص محدود نمی‌شود و رئیس پلیس راهور کردستان با وجود مشغله کاری فراوان از کنار مسائل به ظاهر کم اهمیت هم به آسانی عبور نکرده و پیگیری آنها را وظیفه خود می‌داند.

سرهنگ نادری در گفت‌وگو با «تابناک کردستان» در ارتباط با موضوع گزارش منتشر شده اظهار کرد: پلیس از انعکاس مشکلات توسط رسانه‌ها و شهروندان استقبال می‌کند و پذیرش انتقاد منصفانه را از عوامل مؤثر در برطرف کردن کاستی‌ها در خدمات رسانی به شهروندان می‌داند.

اما آنچه به رشته تحریر درآمد همه ماجرا نبود؛ انتشار گزارش 26 مهرماه «تابناک کردستان» را فرمانده انتظامی کردستان هم پیگیری کرده و طبق گفته رئیس پلیس راهور کردستان، سردار خرم‌نیا از وی خواسته موضوع را پیگیری کند هرچند سرهنگ نادری، قبل از دستور فرمانده انتظامی استان، خود، دستور پیگیری داده بود.

مشکل ترافیکی نقطه یادشده در شهر سنندج به طور موقت با حضور فیزیکی پلیس و بستن مسیر وقوع تخلف برطرف شده و مقدمات اصلاح هندسی مسیر هم، توسط شهرداری سنندج فراهم شده است.

اما این اقدام پلیس بهانه‌ای شد تا این رسانه به یکی از وظایف اطلاع‌رسانی خود که ماه‌ها قبل می‌بایست انجام می‌داد و نداده بود نیز عمل کند!

«سردار مسعود خرم‌نیا»، فرمانده انتظامی کردستان، اول تیرماه 93 عهده‌دار مسئولیت در استان کردستان شد، فرماندهی که در عین حسن‌خلق و نرم‌خویی به سختگیری شهره است.

نام فرمانده انتظامی کردستان در همایش معرفی برترین فرماندهان پلیس کشور که 20 اردیبهشت ماه امسال برگزار شد در کنار نام فرماندهان انتظامی سه استان دیگر کشور قرار گرفت و از وی تقدیر شد، ولی متأسفانه این مسئله در کردستان تقریباً هیچ بازتابی پیدا نکرد و غالب مردم از این موضوع بی‌خبر ماندند.

سوم آبان ماه جاری هم، «سردار محمد شرفی»، رئیس پلیس پیشگیری ناجا، که برای شرکت در همایش فرماندهان کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی استان کردستان به سنندج سفر کرده بود در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد: طبق ارزیابی‌های انجام شده، فرماندهی انتظامی کردستان، از نظر سلامت اداری، رتبه نخست را در میان همه استان‌های کشور کسب کرده است.

مجموعه فرماندهی انتظامی کردستان با حضور فرمانده جدید از سال 93 شاهد کسب موفقیت‌های بسیاری بوده که در این مقال تلاش شد به یکی از محاسن کار این مجموعه که «پاسخگویی به انتقاد یک رسانه» بود اشاره شود.

و کلام آخر اینکه، برخی فعالان عرصه رسانه در کردستان بویژه غالب کسانی که در رسانه‌های منتقد قلم می‌زنند یقین دارند رویکرد غیرمسئولانه برخی مدیران دولت در کردستان در برخورد با رسانه‌هایی که به دنبال ارائه نقدهای منصفانه با هدف اصلاح امور هستند، تغییری نخواهد کرد ولی در عین حال امیدوارند با پایان دوره خدمت ـ بخوانید زمامداری ـ مدیران ارشد فعلی استان، فضای نقد در کردستان باز شده و از فشار وارده بر فعالان رسانه‌ای منتقد کاسته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار