بی‌حرمتی به نظم و هنجار در رفتار ترافیکی
آمار حوادث رانندگی در کردستان بالاست و در معرفی مقصر این حوادث، انگشت اتهام اغلب به سوی کیفیت راه‌ها نشانه می‌رود اما نباید نقش رانندگان در رقم خوردن حوادث رانندگی استان را نادیده گرفت؛ دیدن یک فیلم دو دقیقه‌ای از رانندگی در سنندج موضوع را کمی روشن می‌کند.
کد خبر: ۳۱۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰ 17 October 2016

به گزارش تابناک کردستان، آمار تصادفات رانندگی در استان کردستان بالاست و در معرفی مقصر این حوادث، هم مردم عادی و هم رسانه‌ها در اغلب موارد، کیفیت راه‌های استان را عامل اصلی قلمداد می‌کنند.

اینکه کیفیت راه‌های ارتباطی در کردستان چندان مطلوب نیست امری واضح است و مسئولان هم همواره به این امر اذعان کرده‌اند و دولت و متولیان امر به طور مستمر ـ هرچند کم‌شتاب و زمان‌بر ـ در حال اصلاح شبکه‌های ارتباطی استان هستند و در یک قضاوت منصفانه باید پذیرفت که دولت یازدهم در حوزه راه‌های استان عملکردی قابل قبول‌تر در مقایسه با دولت‌های قبل داشته و این امر حقیقتی است که رانندگان آن را لمس می‌کنند.

اما به نظر کارشناسان امر و صاحب‌نظران امور مربوط به حوادث رانندگی، کیفیت خودروهای ساخت داخل و نیز شیوه رانندگی مردم در معابر شهری و شبکه‌های ارتباطی بین‌شهری، عوامل دیگری هستند که در وقوع این حوادث ناگوار نقش اساسی دارند که هدف این مقال واکاوی و انعکاس موردیِ رفتار ترافیکی برخی از همشهریان سنندجی در معابر داخل شهری است.

تابلوهای راهنمایی و رانندگی که در مسیرهای بین شهری و نیز معابر شهری نصب می‌شوند اجزایی از مجموعه قراردادهای اجتماعی پذیرفته شده عمومی هستند که مانند پلیس نقش بازدارنده داشته و از مهم‌ترین ابزارهای کمک به رانندگان برای اتخاذ تصمیم درست به منظور کاستن از آمار تصادفات هم هستند، اما کم نیستند رانندگانی که با بی‌اعتنایی به این علائم، عامل وقوع یک حادثه دلخراش می‌شوند.

سنندج به عنوان مرکز استان کردستان، شهری نسبتاً کوچک است که با معضل ترافیک دست به گریبان است و کارهایی که تاکنون برای برطرف کردن این مشکل انجام شده نتوانسته رضایت شهروندان را جلب کند.

مسیر کمربندی آبیدر از میدان گاز تا تقاطع تکیه‌وچمن در دامنه تفرجگاه آبیدر سنندج یکی از مسیرهای پرترافیک سنندج بویژه در روزهای جمعه است و پلیس برای کاستن از بار ترافیک این مسیر در ساعات پایانی جمعه معمولاً مسیر یادشده را یک طرفه اعلام می‌کند که با این کار، بخشی از ترافیک به خیابانی که از محله صادق‌آباد و ضلع غربی پارک آی‌تی می‌گذرد، منتقل می‌شود، اگرچه این مسیر به هیچ وجه کشش چنین بار ترافیکی را ندارد.

اما هفته گذشته در این مسیر برخی علائم رانندگی نصب شده که یکی از آنها دسترسی رانندگان به خیابان آبیدر را سلب کرده و خودروها برای دسترسی به این خیابان باید از مسیر دیگری استفاده کنند.

فیلمی دو دقیقه‌ای که جمعه، 23 مهرماه ضبط شده، نشان می‌دهد 20 راننده یعنی همه رانندگانی که در زمان یادشده از مسیر عبور می‌کنند بدون هیچ اعتنایی به تابلوی «ورود ممنوع» نصب شده، وارد مسیری می‌شوند که از طرف مقابل تابلوی «راه یکطرفه» دارد!، البته نمی‌توان تخلف همه این رانندگان را عمدی دانست چرا که ممکن است در میان آنها افرادی هم متوجه نصب تابلو نشده باشند.

بسیار بجا خواهد بود از کسانی که عمداً مرتکب خلاف می‌شوند و با بی‌اعتنایی به قانون در حق عامه اجحاف روا می‌دارند، پرسیده شود که در تعاملات اجتماعی به چه میزان برخورد خلاف قانون در حق خود را می‌پذیرند و آیا بدان مقدار که اجحاف در حق دیگران پسند نظرشان است به همان مقدار اجحاف در حق خود را توسط دیگران می‌پسندند؟

القصه، در یک فیلم 2 دقیقه‌ای که در شهر سنندج ضبط شده 20 راننده مرتکب تخلف می‌شوند و همین کافی است تا هم دولت، هم سازمان‌های مردم‌نهاد و هم رسانه‌ها بویژه رسانه ملی به همان اندازه که برای بهبود وضعیت را‌ه‌های استان در محدوده وظایف خود تلاش می‌کنند به همان اندازه برای ارتقای فرهنگ رانندگی در استان تلاش کنند.

و نکته آخر اینکه اگرچه انتظار برای استقرار یک مأمور پلیس در کنار هر تابلوی راهنمایی و رانندگی انتظاری غیر معقول است اما بهتر نیست وقتی محدودیت ترافیکی جدیدی در نقطه‌ای از شهرهای کردستان اعمال می‌شود برای حفظ حرمت قانون هم شده، یک مأمور راهنمایی و رانندگی برای مدتی محدود در محل حاضر شود تا هم اعمال محدودیت جدید را گوشزد کند و هم در ارتباط با متخلفان به اعمال قانون مبادرت کند؟

دانلود


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
این فیلم مال سنندج و در تاریکیه شبه!!! اینجا تو تهران روز روشن از موتور و ماشین گرفته همه خیابون یکطرفه رو میان تو شیکمت تازه با چشم غره هم بهت نگاه میکنن که چرا براشون حق تقدم هم قایل نیستی!!!! پلیس هم انگار توی این شهر وجود نداره یعنی واقعا انگار این شهر صاحب نداره و کسی به کسی نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار