فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: در شش ماهه نخست امسال بیشتر آتش‌سوزی‌ها از نظر تعداد به ترتیب در استان‌های اصفهان، همدان، فارس، کردستان، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد روی داده است،
کد خبر: ۳۰۷۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷ 05 October 2016

به گزارش تابناک کردستان، سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد میزان آتش‌سوزی‌های رخ داده در جنگل‌ها و مراتع کشور در ۶ ماهه نخست سال اظهار کرد: در ۶ ماهه گذشته در جنگل‌های طبیعی کشور ۳۷ درصد کاهش حریق داشتیم، سال گذشته ۵۱۴ فقره حریق در جنگل‌ها رخ داد که امسال این عدد به ۳۲۶ فقره رسید، اما در مراتع ۳۶ درصد افزایش حریق از نظر تعداد داشتیم.

وی گفت: از نظر سطح نیز در جنگل‌ها ۱۲ درصد کاهش آتش‌سوزی و در مراتع ۳۵ درصد افزایش داشتیم، سطح دچار آتش‌سوزی در جنگل‌ها سال گذشته ۳۳۰۰ هکتار بود که امسال به ۲۹۰۰ هکتار رسید، در مراتع نیز در سال ۹۴، ۶۸۰۰ هکتار دچار آتش‌سوزی شد، اما امسال این مقدار به ۹۲۰۰ هکتار افزایش یافته است.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه بیشتر آتش‌سوزی‌ها از نظر تعداد به ترتیب در استان‌های اصفهان، همدان، فارس، کردستان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است، تصریح کرد: از نظر میزان سطح دچار حریق، استان‌های فارس، خوزستان، اصفهان و زنجان بیشترین آتش‌سوزی را داشته‌اند.

وی گفت: بیش از ۹۵ درصد این آتش سوزی‌ها به دلیل عامل انسانی بوده است که بیشتر آنها به دلیل بی‌توجهی و سهل‌انگاری و بخش کمتری به صورت عمدی رخ داده است.

سبزعلی افزود: بیشتر در استان‌های کردستان، خوزستان و استان‌های مرزی شاهد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع هستیم که ناشی از اختلافات قومی، قبیله‌ای یا اقدامات ضد انقلاب است.

وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت ترسالی که با آن مواجه بودیم، افزایش سطح پوشش گیاهی را در کشور داشتیم به همین خاطر نیز امسال حریق در مراتع بیشتر بود، در سطوح مرتعی و در پوشش گیاهی علفی خسارات غیرقابل جبران نیست، اما در جنگل‌ها جبران خسارت دشوار است و ممکن است؛ ۲۰ تا ۵۰ سال طول بکشد تا خسارات ناشی از آتش‌سوزی جبران شود.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: امسال با استفاده از تجهیزات و امکانات مانند بالگرد توانستیم؛ آتش‌سوزی در جنگل‌ها را کاهش دهیم، در ۱۴ نقطه از کشور استقرار بالگرد‌ها داشتیم و توانستیم کنترل بهتر و بیشتری را بر جنگل‌ها داشته باشیم که این اتفاق با کمک وزارت دفاع انجام شد و شرایطی پیش آمد که توانستیم به طور مستمر از تجهیزات آنها استفاده کنیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار