رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با اشاره به اینکه برخی چهره‌های اقتصادی طرح تله‌کابین آبیدر را «معقول» نمی‌دانند و حساسیت‌های زیست محیطی درباره آن وجود دارد گفت: طرح مطالعاتی تله‌کابین آبیدر به صورت آماده در اختیار شهرداری سنندج است و در ارتباط با این طرح هیچ موضوع محرمانه‌ای نداریم.
کد خبر: ۳۰۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸ 28 September 2016

به گزارش تابناک کردستان، جلال شریعتی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این سؤال که طرح تله‌کابین آبیدر که نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران از تهیه آن خبر داده بود در اختیار چه کسی است اظهار داشت: کار مطالعاتی طرح تله‌کابین از سال 82 و با عنوان فاز صفر انجام شد که البته از نظر ما یک کار سطحی بود.

وی گفت: شهرداری این طرح را به عنوان طرح پیشنهادی و احتمالاً به منظور تامین اعتبار به سازمان شهرداری‌های وزارت کشور فرستاد ولی در آن زمان هیچ تامین اعتباری انجام نشد و این طرح در سازمان شهرداری و دفتر امور شهری و استانداری مطرح شده بود و نهایتاً تصمیم بر اجرای طرح گرفته شد.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج تصریح کرد: در شورای دور دوم کسانی به عنوان واسطه برای اجرای این طرح وارد کار شدند که نهایتاً از میان کسانی که طرح جاهای دیگر را مطالعه کرده بودند یکی نفر به عنوان رابط، سفری به فرانسه برای بعضی از عوامل شهرداری و چند نفر از اعضا شورای شهر ترتیب می‌دهد.

وی گفت: این افراد به کشور فرانسه سفر می‌کنند و به شرکت «پما» فرانسه که سازنده تجهیزات تله‌کابین است مراجعه کرده و توافقاتی صورت می‌گیرد و بعد با توجه به اینکه در آن زمان بحث تحریم اقتصادی بر نحوه معاملات سایه انداخته بود شهرداری ناچاراً قرارداد را با رابط و نماینده شرکت در تهران تنظیم نموده و در این راستا اقداماتی هم انجام شده است.

شریعتی افزود: در آن زمان شهرداری شروع به فعالیت اجرایی می‌کند که مقداری از کار را هم انجام می‌دهد و کار به مرحله‌ای رسید که پایه دکل را سفارش بدهند که این امر با آغاز به کار شورای دور سوم مصادف می‌شود و بحث پایه دکل که در این شورا مطرح شد در شرکت هپکو اراک با توجه به نقشه و مشخصات، پایه دکل سفارش داده شد و این پایه‌ها تهیه شده است.

وی خاطر نشان کرد: در همان زمان از طریق سازمان میراث فرهنگی هم مقداری اعتبار که فکر می‌کنم در حدود 350 میلیون تومان بود به آن اختصاص داده شد و نهایتاً کار تا آنجا پیش رفته که پایه دکل‌ها ساخته شده و دو مرحله، تجهیزات آن از فرانسه وارد شده و بعد عملیات آن متاسفانه متوقف شد و در این ایام چند نفر سرمایه‌گذار به استان آمده‌اند که حضور این سرمایه‌گذاران تاکنون منجر به عقد قرارداد جدیدی نشده است.

رئیس شورای شهر سنندج گفت: طرح مطالعاتی به صورت آماده موجود است و در حال حاضر در اختیار معاونت فنی و معاونت سرمایه‌گذاری شهرداری قرار دارد.

وی افزود: اخیراً سرمایه‌گذار آلمانی با پیگیری‌های سیدمهدی فرشادان، نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس، به استان آمده و با شهرداری و شورا جلسه برگزار کردند و تفاهم‌نامه اولیه انجام شده و به امضا رسید.

شریعتی افزود: محتوای تفاهم‌نامه این بود که شرکت سرمایه‌گذار آلمانی، مطالعات به اصطلاح فاز صفر که موجود است را مجدداً بررسی و شرایط سرمایه‌گذاری را به شهرداری اعلام کند و قرار بر این بود که در مدت 3 هفته این کار انجام شود که متاسفانه کار تاکنون طول کشیده و طبق آخرین اطلاعاتی که بنده دارم هنوز در این رابطه اتفاق جدیدی روی نداده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون درباره طرحی که در اختیار شهرداری است اطلاع رسانی نشده است، تصریح کرد: طرح محرمانه نیست و هرکس بخواهد می‌تواند آن را تحویل گرفته و مطالعه کند البته مستحضر هستید در حوزه زیست محیطی آن، حساسیت‌هایی وجود دارد و حتی بعضی چهره‌های اقتصادی طرح را طرحی «معقول» و بویژه اقتصادی نمی‌دانند که دیدگاه برخی اعضای شورا و همکاران شهرداری هم آن است که این طرح اقتصادی نیست اما می‌تواند طرحی باشد که مقداری جاذبه گردشگری ایجاد کند و گرنه خود طرح از نظر ما طرحی نیست که مستقیماً بتواند درآمدزایی کرده و برای شهرداری تاثیرگذار باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج گفت: هر سرمایه‌گذاری که تمایل به سرمایه‌گذاری داشته باشد می‌تواند مراجعه کند تا اطلاعات لازم در اختیارش قرار گیرد.

وی در پاسخ به بعضی شبهات ایجاد شده درباره سرمایه‌گذاران آلمانی گفت: یکی از افراد که با هیئت آلمانی به سنندج آمده بود فردی ایرانی الاصل بود و خود این فرد نیز در اتاق بازرگانی آلمان پست و جایگاه دارد.

شریعتی افزود: وقتی این افراد با نماینده مجلس مراجعه می‌کنند باید مورد اعتماد ما باشند و از این گذشته سرمایه‌گذاران یادشده یک مرحله آمدند و برگشتند و در مرحله دوم سرمایه‌گذارانی ترکیه‌ای را هم با خود همراه کرده بودند که یکی از آنها کُرد بود.

وی خاطرنشان کرد: بالاخره این یک طرح برای اجرا مدنظر است و هر کسی برای اجرای آن اعلام آمادگی کند ما استقبال می‌کنیم و البته نظارتی قوی بر اجرای طرح هم در نظر گرفته می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج در پاسخ به امضای پیش‌قرارداد و حواشی پیرامون آن گفت: پیش‌قرارداد فعلاً این اختیار را به آنها می‌دهد که درباره طرح مطالعه کرده و کارهایی مانند نقشه‌برداری از محل را انجام دهند و یا مطالعات میدانی انجام داده و اطلاعات ورود و خروج میهمان و یا نظرسنجی عمومی داشته باشند ولی اجازه هیچگونه فعالیت عمرانی به آنها داده نشده است.

وی افزود: تفاهم‌نامه این اجازه را به آنها می‌دهد که اطلاعات لازم را به دست بیاورند و فقط در آن حد است و اگر طرح به مرحله اجرا برسد باید آنها پیشنهاد خود و شرایط اجرای طرح را ارائه کنند و ما هم جوانب پیشنهاد آنها را بررسی کرده و در نهایت نظر خود را اعلام کنیم و بایستی مصوبه هم داشته باشیم و چون مبلغ ریالی آن بالاست، لازم است فرماندار، استاندار و احتمالاً خود وزارت کشور آن را تایید کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که شورای شهر یا شهرداری چه زمانی درباره طرح مذکور اطلاع‌رسانی جامعی انجام خواهد داد گفت: اصحاب رسانه می‌توانند هر اطلاعاتی که لازم می‌دانند به عموم مردم شریف استان منتقل کنند از اینجانب و سایر همکاران کسب کرده و نیز همکاران زحمتکش در شهرداری هم درباره این طرح آماده پاسخگویی به رسانه‌ها هستند و تأکید می‌کنیم درباره این طرح هیچ موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
در روزهای تعطیل در پارک کودک مشکل ازدحام و ترافیک وجود دارد وای به روزی که تله کابین هم در این مکان احداث شود! 10 سال دیگر وضعیت به چه صورت خواهد بود؟ لطفا کمی آینده نگر باشید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار