ابهامات درباره طرح دوخت مانتو و شلوار مدارس در کردستان ادامه دارد
کد خبر: ۲۹۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰ 17 September 2016

حواشی پیرامون موضوع دوخت مانتو و شلوار مدارس در استان همچنان ادامه دارد و گزارشی که هفته گذشته در خبر صدا و سیمای مرکز کردستان درباره موضوع مذکور پخش شد نه تنها نتوانست به سوالات پاسخ دهد بلکه تا حدودی به ابهامات درباره این مسئله دامن زد.

به گزارش تابناک کردستان، دوخت مانتو و شلوار مدارس، امسال در کردستان دستخوش تغییراتی شد که نتیجه یک توافق بین سازمان دانش‌آموزی کردستان و اتحادیه دوزندگان و صنوف وابسته بود.

الزام دوزندگان به واریز 5 هزار تومان به حساب سازمان دانش‌آموزی کردستان به ازای دوخت هر دست مانتو و شلوار یکی از موضوعاتی بود که حواشی بسیاری برای طرح ایجاد کرد و سبب به وجود آمدن ابهاماتی شد که تاکنون پاسخی قانع‌کننده برای آن ارائه نشده و به نظر می‌رسد تا پایان اجرای طرح نتوان همه ابعاد موضوع را روشن کرد.

«تابناک کردستان» با توجه به درخواست جمعی از اولیای دانش‌آموزان، مردادماه به بررسی ابعاد مسئله پرداخت و دو خبر با عناوین «مانتو مدارس و احتمال تحمیل هزینه ‌اضافی بر دوش ‌مردم در سنندج + سند» و « ارائه ‌سند جزئیات تعیین‌ قیمت‌ مانتو‌ شلوار دانش‌آموزان در سنندج + تصویر» درباره موضوع مذکور منتشر کرد.

اما بیستم شهریورماه جاری، اخبار صدا و سیمای مرکز کردستان، گزارشی درباره همین موضوع پخش کرد و از آنجا که در گزارش یادشده بدون ارائه مستندات کافی و صرفاً با تکیه بر سخنان کسانی که هر کدام به نوعی با اجرای طرح منتفع شده‌اند به نتیجه‌گیری پرداخت.

در این نوشتار تلاش می‌شود با ارائه مستنداتی، نادرست بودن برخی اطلاعات ارائه شده در گزارش صدا و سیما روشن شود.

دانلود

در ابتدای گزارش 2 دقیقه‌ای صدا و سیما به واریز 5 هزار تومان به حساب سازمان دانش‌آموزی اشاره می‌شود و رئیس سازمان دانش‌آموزی استان کردستان در توضیحی که در این باره ارائه می‌کند می‌گوید: «این 5 هزار تومان برای تهیه مانتو شلوار برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و بحث نظارت بر این کار است» در حالی که متأسفانه آنچه اعلام می‌شود صحت ندارد! و طبق مستنداتی که «تابناک کردستان» در گزارش نهم مردادماه خود با عنوان «ارائه‌ سند جزئیات تعیین ‌قیمت‌ مانتو ‌شلوار دانش‌آموزان در سنندج+تصویر» ارائه کرد، از 5 هزار تومان یاد شده، تنها قرار است 1500 تومان «برای تهیه مانتو شلوار برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت» هزینه شده و 500 تومان هم برای نظارت بر کار به اتحادیه دوزندگان پرداخت شود و 3 هزار تومان باقی مانده به ترتیبی که در سند زیر ملاحطه می‌شود، هزینه گردد.

شفاف‌سازی به سبک صدا و سیمای مرکز کردستان + فیلم

اما این، همه ماجرا نیست! رئیس سازمان دانش‌آموزی کردستان در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سیما به آمار شرکت‌کنندگان در طرح اشاره کرده و عنوان می‌کند: «احتمالاً تا 30 هزار و در شهر سنندج احتمالاً 8 تا 10 هزار نفر بتوانند در این طرح شرکت کنند» که متأسفانه این گفته‌ها هم در تناقض با گفته‌های پیشین این مسئول در گفت‌وگو با «تابناک کردستان» است چرا که وی در مردادماه اعلام کرده بود: «پیش‌بینی شده در کل استان حداکثر 50 هزار و در سنندج حداکثر 22 هزار نفر اقدام به دوخت مانتو و شلوار کنند».

اهمیت این موضوع از جهتی است که شمار شرکت‌کنندگان در طرح، در واقع میزان وجهی را که از محل دریافتی 5 هزار تومان از والدین دانش‌آموزان به حساب سازمان دانش‌آموزی کردستان واریز می‌شود مشخص می‌کند.

با استناد به آنچه در گزارش صدا و سیما آمده تا اینجا مشخص شد که رئیس سازمان دانش‌آموزی استان کردستان به فاصله تقریباً یک ماه دو اظهار نظر متفاوت درباره آمار شرکت‌کنندگان در طرح دوخت مانتو و شلوار مدارس در استان داشته و درباره محل هزینه 5 هزار تومانی هم که در قالب طرح از والدین دریافت می‌شود متأسفانه واقعیت را بیان نکرده است که بررسی دلیل امر از حوزه اختیارات رسانه خارج بوده و در صورت لزوم باید نهادهای مسئول موضوع را بررسی کنند.

اما موضوع اصلی این نوشتار اظهارات غیرقابل قبول گزارشگر صدا و سیما در پایان گزارش است؛ خبرنگار صدا و سیمای مرکز کردستان که گویا به توافق بین سازمان دانش آموزی کردستان و اتحادیه دوزندگان اشاره دارد می‌گوید: «حالا انگار این توافق همه چیز را شفاف کرده و نمی‌گذارد برخی‌ها از آب گل‌آلود ماهی بگیرند»!

بد نیست مدیران صدا و سیما که مجوز پخش این گزارش را صادر کرده‌اند درباره این بخش از سخنان گزارشگر خود که مدعی شفاف شدن «همه چیز» شده به چند سؤال پاسخ دهند:

سؤال نخست از صدا و سیما این است که آیا باوجود ابهامات موجود در مشروعیت و صواب بودن اخذ مبلغ 5 هزار تومان از والدین هر دانش‌آموزی که اقدام به تهیه مانتو و شلوار مدارس کند و مضافاً محل‌های هزینه آن، شفافیت موضوع، وجه و مصداقی دارد که شما مدعی آن شده‌اید؟ اگر بنا بود گزارشگر شما دست به قضاوت بزند نباید موضوع دریافت وجه( 5 هزار تومان) از اولیاء دانش‌آموزان و موارد هزینه کرد آن را هم در نظر می‌گرفت و بعد مدعی شفاف شدن «همه چیز» می‌شد؟

جای سؤال نیست که در یک گزارش تهیه شده درباره دوخت مانتو و شلوار مدارس از اولیاء هیچ دانش‌آموزی سؤال نشود و در این حال نتیجه‌گیری شده و ادعای شفاف بودن کار مطرح شود؟

اگر اتحادیه دوزندگان وظیفه دارد بر عملکرد اعضای صنف خود نظارت کند ـ که دارد ـ چرا هزینه این کار باید از جیب اولیاء دانش‌آموزان پرداخت شود؟ امکان دارد مدیران صدا و سیما دقیقاً بگویند کجای این کار شفاف است و «نمی‌گذارد برخی‌ها از آب گل‌آلود ماهی بگیرند»؟

در گزارش پخش شده از خبر صدا و سیمای کردستان آمده: «به نظر می‌رسد دعوا بر سر حلوایی است که دهان برخی را شیرین نکرده است»! که باید به عرض مدیریت صدا و سیمای کردستان رساند که این تنها بخشی از موضوع است و «بحث» و نه «دعوا»، بر سر مبلغی است که از اولیای دانش‌آموزان استانی که «درآمد سرانه آن از نصف میانگین کشوری کمتر است» دریافت شده و بهتر بود صدا و سیما به دنبال پاسخ این سؤال هم می‌رفت که آیا والدین راضی به پرداخت این وجه (5 هزار تومان) برای هزینه‌های برنامه‌ریزی شده و مورد نظر سازمان دانش‌آموزی که در جدول هزینه‌ها به تفکیک به آن اشاره شده است بوده‌اند؟ و نیز عمل برنامه‌ریزان و مجریان طرح در اخذ مبلغ مورد اشاره مشروعیت و وجاهت قانونی دارد؟

و اما بررسی عملکرد سازمان دانش‌آموزی کردستان در موضوع دوخت مانتو و شلوار مدارس از وظایف دستگاه نظارتی است و قضاوت درباره این عملکرد هم باید به زمانی موکول شود که مسئولان دستگاه نظارتی موضوع را بررسی کرده و با اطلاع‌رسانی نتیجه بررسی‌ها و اقدامات به عمل آمده، درباره ابهامات موجود روشنگری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار