رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان انتقال آب از دشت‌های طلایی دیار گروس به استان‌های دیگر را ظالمانه خواند و محروم کردن دیار گروس از حق مسلم خود را ظلم دانست.
کد خبر: ۲۸۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷ 20 August 2016

به گزارش تابناک کردستان، بهرام نصراللهی‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه شهرستان بیجار در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است اظهار کرد: آب در این شهرستان با چالش مواجه است.

وی با اعلام اینکه 45درصد کل اشتغال شهرستان بیجار در بخش کشاورزی است گفت: عمده کشاورزی این شهرستان به صورت سنتی و دیم انجام می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان از وجود هشت هزار و 800 هکتار مزارع آبی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: حدود 310 هزار هکتار مزارع آن به صورت دیم است و این نسبت اصلاً تناسب خوبی نیست.

وی گفت: راندمان بهره‌وری مزارع آبی چیزی بیشتر از پنج برابر مزارع دیمی است و این در حالی است که بیجار از این مزیت کم بهره است.

نصرالهی‌زاده افزود: در سال زراعی امسال بیش از 230 هزار تن گندم در این شهرستان برداشت شده که از این حیث بیجار مقام اول استان را کسب کرده است.

وی به مصرف بیش از 90درصد آب در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: حدود 81 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌گردد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان به احصاء روش‌های مناسب و علمی مصرف آب نیز اشاره کرد و افزود: حدود 15درصد هندوانه استان کردستان در شهرستان بیجار تولید می‌شود و این درحالی است که این محصول به آب زیادی نیاز دارد.

وی تخصیص آب در کشور را عادلانه ندانست و اظهار کرد: هیچ توجهی ندارد، آب در کنار مزارع تشنه شهرستان بیجار به مناطق دیگر و استان‌های همجوار منتقل گردد.

نصرالهی‌زاده گفت: برای انتقال آب سد تلوار هزینه‌های گزافی باید صرف شود و این در حالی است با کمترین هزینه می‌توان بالاترین بهره‌وری را در دشت‌های حاصل‌خیز بیجار به دست آورد.

وی انتقال آب از دشت‌های طلایی دیار گروس به استان‌های دیگر را ظالمانه خواند و محروم کردن دیار گروس از حق مسلم خود را ظلم دانست.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار