نماینده کشاورزان کردستان در شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی، زندگی اجتماعی و خانوادگی کشاورزان را نیز تحت تاثیر قرار داده گفت: متاسفانه دولت‌مردان فقط به شعار دادن اکتفا می‌کنند و همین مسئله باعث به وجود آمدن شرایط فعلی برای کشاورزان شده است.
کد خبر: ۲۷۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 10 August 2016

به گزارش تابناک کردستان، حسن محمدی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به شرایط اقتصادی نامناسب کشاورزان اظهار کرد: نهادهای خصوصی که باید حامی کشاورزان باشند فقط به دنبال سوءاستفاده‌های اقتصادی و سیاسی از قدرت خود هستند.

وی با بیان اینکه برداشت سیب زمینی در استان‌های اردبیل، همدان و کرمانشاه آغاز شده و در نقاطی مانند گرگان و قصرشیرین به پایان رسیده است، گفت: تولید این محصول شرایط خوبی دارد اما وضعیت قیمت و بازار آن برای تولیدکنندگان بسیار نامناسب است.

رئیس اتحادیه سیب ‌زمینی‌کاران با اشاره به اینکه کشاورزان در شرایط فعلی، زیان‌های مالی بسیاری می‌بینند، تصریح کرد: از حدود ۴ سال گذشته تاکنون قیمت تمام شده تولید سیب زمینی نزدیک به ۱۰۰۰ تومان است.

وی گفت: نرخ خرید این محصول از کشاورزان بین ۳۵۰ تا ۵۵۰ تومان است و تولیدکنندگان در هر کیلوگرم از تولید خود زیان زیادی می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه سیب زمینی‌کاران با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند که آنها را به دردسر انداخته است، افزود: مشکلات اقتصادی، زندگی اجتماعی و خانوادگی کشاورزان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی با انتقاد شدید از اقدامات و سیاست‌گذاری‌های دولت در این زمینه، تصریح کرد: متاسفانه دولت‌مردان فقط به شعار دادن اکتفا می‌کنند و همین مسئله باعث به وجود آمدن شرایط فعلی برای کشاورزان شده است.

نماینده کشاورزان کردستان در شورای مرکزی خانه کشاورز با بیان اینکه تولیدکنندگان سیب زمینی در دولت جدید دچار ضرر و زیان شدند، گفت: زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد قیمت سیب زمینی در بازار افزایش یافته بود بنابراین مسئولان مربوطه تمرکزشان را بر روی این موضوع قرار دادند که شرایط بازار را متعادل کنند، بعدها قیمت این محصول به قدری افت کرد که تولیدکنندگان متضرر شدند که این نشان دهنده سیاست‌گذاری‌های اشتباه مسئولان در این زمینه است.

وی نحوه حمایت دولت و برخی نهادهای خصوصی از تشکل‌ها را مورد انتقاد قرار داد و افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی وظیفه هدایت، حمایت، نظارت و کنترل تشکل‌های بخش خصوصی را بر عهده دارد اما این سازمان به هیچ کدام از وظایف فوق عمل نکرده و تنها به دخالت و کارشکنی در این حوزه اقدام می‌کند.

این تولیدکننده سیب زمینی همچنین عملکرد خانه کشاورز و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی را نادرست خواند و اظهار کرد: این نهادها به جای اینکه از تولیدکننده و کشاورز حمایت کنند در مقابل او قرار دارند.

محمدی با اشاره به اینکه برخی نهادها به جای حمایت از کشاورزی، درحال نابود کردن آن هستند، گفت: آنها هیچگونه حمایتی از کشاورزان و تولیدکنندگان نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی نهادها به اسم حمایت از کشاورزان، به دنبال سوءاستفاده‌های اقتصادی و گاهی سیاسی از قدرت خود هستند، افزود: اینها به جای آنکه از منافع کشاورزان در برابر دولت حمایت کنند؛ دولتمردان را مورد حمایت خود قرار می‌دهند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار