کردستان، استانی که در المپیک 2016 ریو ورزشکار ندارد!
نام کردستان در میان استان‌هایی است که ورزشکاری در المپیک 2016 ریو ندارند که این موضوع با توجه به وجود استعدادهای ورزشی درخشان در این استان مایه تأسف شده است اما سؤالی که در این زمینه وجود دارد آنکه آیا مدیرکل ورزش و جوانان کردستان حاضر است بخشی از مسئولیت این ناکامی را بر عهده بگیرد یا بنا دارد با «فرافکنی» از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند؟
کد خبر: ۲۶۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 01 August 2016

به گزارش تابناک کردستان، المپیک بزرگترین فستیوال ورزشی جهان است که هر 4 سال یک‌بار به میزبانی یک شهر در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود و کشورمان از مجموع 30 دوره برگزاری این مسابقات در 15 دوره آن شرکت کرده و ورزشکاران ایران در مجموع 60 مدال را از این آوردگاه ورزش جهان کسب کرده‌اند که البته با توجه به استعدادهای ناب ورزشی آمار ضعیفی محسوب می‌شود.

اما استان کردستان از همین سهم اندک کشور از افتخارات المپیک هم به نسبت استعدادهای درخشانی که جوانان غیرتمند کُرد دارند بهره چندانی نداشته است.

ورزش کردستان قصه پر غصه‌ای دارد و این دیار پراستعداد تاکنون در بزرگترین فستیوال ورزشی جهان سهم بسیار اندکی داشته به گونه‌ای که ورزشکاران کُرد یا به نزدیکی دروازه‌های المپیک نرسیده و یا اگر هم موفق به حضور شده‌اند توفیق چندانی کسب نکرده‌اند.

در المپیک ریو 2016 کاروان ایران با 63 ورزشکار حاضر می‌شود که این 63 ورزشکار نماینده 19 استان هستند و شوربختانه نام کردستان در میان استان‌هایی است که ورزشکاری در المپیک ریو ندارند.

مروری به آمار حضور ورزشکاران و مربیان کردستانی در المپیک نشان می‌دهد تا سال 2012 از کردستان تنها 3 ورزشکار و یک مربی و در سال 2016 هم تنها یک مربی موفق به حضور در این رویداد ورزشی شده‌اند.

عبدالله چمن‌گلی ورزشکار سقزی کشتی فرنگی در المپیک 1992 بارسلون اسپانیا شرکت کرد و به مقام ششم رسید؛ سامان طهماسبی هم در کشتی فرنگی المپیک 2008 پکن حضور داشت که با یک برد در برابر اوکراین و یک شکست مقابل ترکیه از دور مسابقات حذف شد و حامد سهراب‌نژاد در ترکیب تیم بسکتبال ایران در گروه 6 تیمی با متحمل شدن 5 شکست در مجموع در رتبه یازدهم در میان 12 تیم شرکت کننده ایستاد.

جمشید خیرآبادی در المپیک 2012 به عنوان مربی تیم ملی کشتی فرنگی کشور در افتخارآمیز ترین حضور ایران در این رقابت‌ها شرکت کرد و کشتی فرنگی ایران با کسب 3 نشان طلا عنوان قهرمانی این رشته ورزشی را به دست آورد.

و آخرین نماینده کردستان در المپیک جمیل لطف‌الله نسبی است که به عنوان سرمربی تیم ملی 2 نفره تنیس روی میز مردان کشورمان در المپیک 2016 ریو شرکت می‌کند.

داستان از این قرار است که کردستان برای کسب سهمیه المپیک 2016 در مجموع 4 ورزشکار را به مسابقات اعزام کرد، شاهو نصرتی همراه با تیم ملی هندبال با کسب عنوان نایب قهرمانی آسیا جدال را به تیم قطر واگذار کرد و در نهایت هم از راهیابی به المپیک بازماند، آرمین امجدیان و سیددانا اسماعیل‌زاده مشت‌زنان کردستان در نخستین مرحله مسابقات انتخابی در همان دیدار اول بازی را واگذار کردند و دیگر به اردوی تیم ملی دعوت نشدند، میدیا لطف‌الله نسبی نیز در یک ‌دوره مسابقات انتخابی شرکت کرد و با شکست برابر هم‌وطن خود از رسیدن با المپیک بازماند و میلاد سیار هم نتوانست سهمیه ورودی را کسب کند و از سوی فدراسیون به مسابقات معتبر کسب سهمیه اعزام نشد.

پرافتخارترین ورزشکار کردستانی حاضر در المپیک بدون شک سامان طهماسبی است که سومین حضور خود در این رقابت‌ها را تجربه می‌کند اما این ورزشکار پس از پایان المپیک 2008 جلای وطن کرد و تابعیت کشور جمهوری آذربایجان را پذیرفت و در المپیک 2012 برای این کشور به میدان رفت که با پذیرش یک شکست برابر ورزشکار گرجستان از دور مسابقات کنار رفت و در المپیک 2016 نیز بار دیگر سهمیه ورودی شرکت در این رقابت‌ها را به دست آورده است.

صباح شریعتی کشتی‌گیر کردستانی در وزن 125 کیلوگرم است که این ورزشکار هم برای جمهوری آذربایجان به میدان می‌رود و در کادر فنی هم سرمربی جمشید خیرآبادی و مربیان ایوب آزموده، فواد سیدرحمانی و فرید عدنانی این تیم را همراهی می‌کنند.

«ورزش در کردستان حامی مالی ندارد» و «ناکافی بودن اعتبارات ورزشی کردستان» همواره از مسئولان ورزشی کردستان به عنوان دلایل عمده رشد نامطلوب ورزش در استان کردستان مطرح شده است در حالی که بسیاری از کارشناسان این عرصه معتقدند ضعف مدیریت هم باید به دلایل اشاره شده اضافه شود.

«حامد جولایی» مدیرکل فعلی ورزش و جوانان کردستان، دی‌ماه 92 و پس از علنی شدن اختلافات مدیرکل سابق با برخی نمایندگان وقت مردم در مجلس و موضع‌گیری چند تن از آنها بویژه نماینده قروه و دهگلان در مقابل «تیشه‌گران» مدیریت این حوزه مهم را عهده‌دار شد و اکنون حدود 31 ماه است که جولایی در این حوزه فعالیت می‌کند.

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان اگر هم نپذیرد که وقت کافی برای ساماندهی اوضاع ورزش استان در اختیار داشته، ناچار است قبول کند وقت لازم برای رسیدگی به وضعیت قهرمانانی که احتمال حضور آنها در بازی‌های المپیک بالا بوده را در اختیار داشته و مسئولیت بخشی از ناکامی حوزه ورزش کردستان و عدم حضور ورزشکاری از این استان در المپیک 2016 ریو بر عهده شخص «جولایی» است و وی باید به دور از فرافکنی این مسئولیت را بپذیرد.

نباید از نظر دور داشت که برخی هیئت‌های ورزشی در کردستان هم نتوانسته‌اند انتظارات ورزشکاران را برآورده کرده و توان خود را برای حمایت از آنها به کار گیرند اما مگر بخشی از مسئولیت نظارت بر کار هیئت‌های ورزشی بر عهده اداره کل ورزش و جوانان کردستان نیست؟ مدیرکل ورزش و جوانان کردستان چه میزان از زمان 31 ماه‌ای را که در اختیار داشته به ساماندهی وضعیت هیئت‌های ورزشی اختصاص داده است؟ و اگر در این کار موفق نبوده دلایل امر چه بوده است؟

پشت «حامد جولایی» به هر کجا هم گرم باشد لازم است این مدیر، به دور از هیاهو و فرافکنی به ضعف‌های عملکردی خود در حوزه ورزش و صد البته حوزه جوانان استان کردستان ـ که این رسانه در زمان مناسب به آن خواهد پرداخت ـ پاسخ دهد و گرنه بعید است سرنوشتی بهتر از «مهران تیشه‌گران» در انتظارش باشد.



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رحمتي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
درد دل زوربه ي هاوشاريه كانتان نووسيگه
هه ر بژي
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار