دوخت مانتو مدارس و ابهام در واریز 5 هزار تومان به حساب سازمان‌ دانش‌آموزی کردستان
دوخت مانتو مدارس سنندج چند روزی است آغاز شده اما فارغ از اینکه واقعاً همان نرخ‌هایی که اتحادیه دوزندگان اعلام کرده از مردم دریافت می‌شود یا خیر، واریز 5هزار تومان به حساب سازمان دانش‌آموزی به ازای هر دانش‌آموز ابهاماتی را در جامعه به وجود آورد که لازم است از سوی مسئولان امر پیگیری شده و در این مورد برای مردم روشنگری شود.
کد خبر: ۲۶۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶ 29 July 2016

به گزارش تابناک کردستان، دوخت مانتو مدارس به روال سال‌های گذشته چند روزی است که در استان کردستان آغاز شده اما امسال ظاهراً تغییراتی در روند کار داده شده است.

طبق اعلام تعدادی از اولیای دانش‌آموزان و نیز برخی دوزندگان سطح شهر سنندج، سال‌های گذشته روال این بوده که مدارس پس از انتخاب رنگ و طرح با دوزنده توافق کرده و دانش‌آموزان را به خیاطی مورد نظر هدایت کرده‌اند که البته در این پروسه مواردی چون پیدا کردن دوزنده‌ای که حاضر باشد با هزینه کمتر کار مورد نظر را انجام دهد و نیز دوخت تعدادی مشخص مانتو برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت، بدون اخذ هزینه، مد نظر قرار گرفته است.

تغییری که امسال در روند کار داده شده از این قرار است که سازمان ‌دانش‌آموزی استان کردستان وارد این پروسه شده و اتحادیه هم نرخی مشخص برای تهیه مانتو مقاطع مختلف به دوزندگان اعلام کرده است که البته این نرخ‌ها نتوانسته تأمین کننده خواست برخی دوزندگان باشد چرا که آنها معتقدند با هزینه اعلام شده یا هیچ مبلغی دستگیر آنها نمی‌شود یا این مبلغ بسیار ناچیز است.

اما موضوع دیگری که در این میان مطرح است آنکه اتحادیه دوزندگان نامه‌ای هشت بندی به اعضای خود نوشته که در بند 8 آن آمده است: «مبلغ 5 هزار تومان جهت ساماندهی، سازماندهی و نظارت به شماره حساب 1114071362 بانک تجارت شعبه کشاورز به نام سازمان دانش‌آموزی استان کردستان واریز و تحویل فیش واریزی آن بعد از گرفتن بیعانه از مشتری».

مانتو مدارس و احتمال تحمیل هزینه اضافی بر دوش مردم در سنندج+سند

بعد از ابلاغ این موضوع، جمعی از دوزندگان سطح شهر سنندج با تنظیم شکوائیه‌ای خطاب به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان به موضع واریز مبلغ 5هزار تومان به حساب سازمان دانش‌آموزی به ازای هر مانتو و شلواری که دوخت می‌شود معترض شده‌اند و این شکایت از قرار معلوم در دست رسیدگی است.

حال موضوعی که در اینجا مطرح است آنکه از طرفی طبیعتاً اولیای دانش‌آموزان برای تهیه مانتو مدارس فرزندان خود باید تنها مبلغی را پرداخت کنند که توسط اتحادیه اعلام شده و از طرف دیگر با توجه به اینکه دوزندگان به همان مبالغ اعلام شده هم معترض هستند این احتمال وجود دارد که وجه مورد نظر به مبلغ مصوب اتحادیه اضافه شده و از اولیا دانش‌آموزان اخذ شود.

یک دوزنده مانتو در گفت‌وگو با تابناک کردستان با تشریح نرخ‌های اعلام شده توسط اتحادیه دوزندگان اظهار کرد: برای نمونه نرخ 65 هزار تومان برای تهیه مانتو و شلوار راهنمایی با پارچه بروجرد درجه یک اعلام شده که تهیه آن نیاز به 3 متر پارچه با هزینه 36هزار تومان دارد و هزینه 12000هزار تومان اجرت چرخ‌کار، 2000هزار تومان هزینه دکمه، و 5000هزار تومان هزینه لایی و نخ هم به قیمت پارچه اضافه می‌شود و اگر قرار باشد دوزنده به ازای هر دست مانتو و شلوار 5000هزار تومان هم به حساب سازمان دانش‌آموزی واریز کند مبلغی که برای وی باقی می‌ماند آنقدر ناچیز است که انگیزه انجام کار مطلوب را از دوزنده می‌گیرد.

مانتو مدارس و احتمال تحمیل هزینه اضافی بر دوش مردم در سنندج+سند

با این تفاصیل، آنچه مورد نظر این مقال است رسیدگی به چرایی الزام دوزندگان به واریز 5 هزار تومان به حساب سازمان دانش‌آموزی کردستان به ازای هر دانش‌آموز است چرا که بعید نیست این وجه توسط دوزندگان، به مبالغ مصوب توسط اتحادیه برای تهیه مانتو و شلوار مقاطع مختلف تحصیلی اضافه شده و از اولیا دانش‌آموزان اخذ گردد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار