اگر مقصر این وضعیت هم دولت گذشته نیست، مسئولان کردستان «تدبیر» کنند!
بسیاری از رودخانه‌های کردستان در چند ساله گذشته به پساب‌ها و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی آلوده شده و این در حالی است که همین رودخانه‌ها منبع آبیاری مزارع به ویژه سیزیجات و صیفی‌جات است.
کد خبر: ۲۶۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱ 23 July 2016

به گزارش تابناک کردستان، بسیاری از رودخانه‌های کردستان در چند ساله گذشته به پساب‌ها و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی آلوده شده و این در حالی است که همین رودخانه‌ها منبع آبیاری مزارع به ویژه سیزیجات و صیفی‌جات است.

«محمدی» کشاورز اهل روستای رشنش با ابراز تاسف از وضعیت کنونی یکی از رودخانه‌های این روستا گفت: سال‌ها پیش آب این رودخانه بسیار زلال و شفاف بود و از آن برای ماهیگیری، شنا، آبیاری سبزیجات و صیفی‌جات و سایر محصولات کشاورزی استفاده می‌کردیم.

وی افزود: متاسفانه چند سالی است به دلیل آلودگی‌های ریخته شده و بوی بدی که از این رودخانه‌ها استشمام می‌شود دیگر حتی انگیزه کنار رودخانه رفتن را هم نداریم چه برسد به اینکه بخواهیم از آن استفاده بهینه ببریم.

«احمدی» یکی دیگر از باغداران اهل روستای سو از توابع شهر سنندج هم گفت: برای آبیاری محصولات مستقیما از آب آلوده شده این رودخانه استفاده می‌کنم و به ناچار مجبوریم سبزیجات و صیفی‌جات را با همین آب آلوده آبیاری کنیم.

وی افزود: از تأثیرات این آب آلوده بر روی محصولات آگاه هستم اما چاره‌ای جز استفاده ندارم زیرا آبی دیگر در این روستا جهت آبیاری محصولات کشاورزی وجود ندارد.

در ادامه گزارش به سراغ عوامل و مسئولان برای حل این مشکل رفتیم تا ببینیم چاره کار کجاست.

متاسفانه در قدم اول مسئولین آب منطقه استان کردستان از بار مسئولیت خود شانه خالی کردند و توپ این مشکل را به زمین محیط زیستی‌ها و علوم پزشکی انداختند این در حالی است که استان کردستان 16 رودخانه دائمی و ده‌ها رودخانه فصلی دارد که متاسفانه تعدادی از این رودخانه‌ها به شدت آلوده هستند.

خزائلی کارشناس محیط زیست نبود اعتبار لازم را از عوامل رفع مشکل دانست و گفت: در صورت تأمین اعتبار شاید بتوان برای رفع این معضل کاری کرد.

جوانمردی کارشناس بهداشت و محیط هم گفت: در شهر سنندج تنها 5 هکتار و در شهرستان مریوان 20 هکتار از مزارع از آب‌های آلوده برای آبیاری محصولات استفاده می‌کنند و این در حالی است که آب‌های این منطقه آلوده است و این مستقیما بر روی سلامت افراد ساکن در این منطقه تاثیرگذار است.

باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار