کد خبر: ۲۵۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 13 July 2016

عملکرد عبدالمحمد زاهدی در مقام استاندار کردستان با انتقادهای فراوانی روبروست و همین کافی است تا وی بخواهد به هر وسیله‌ای اذهان مردم استان را از این موضوع و شیوه عمل خود و منصوبانش در کردستان منحرف کند و یکی از گزینه‌های مورد استفاده این سیاست‌مدار باتجربه برای نیل به مقصود، بازی دو سر برد با موضوع ایجاد منطقه آزاد بانه‌مریوان است.

به گزارش تابناک کردستان، مستنداتی که اخیراً توسط محمد محمدرضایی نماینده ادوار کردستان در فضای مجازی منتشر شده گویای آن است که ایده ایجاد «منطقه آزاد یا منطقه ویژه تجاری» را مرحوم بهاالدین ادب نماینده فقید کردستان در مجلس پنجم مطرح کرد که نه در آن زمان و نه تاکنون این ایده به نتیجه نرسیده است.

اثبات وجود امنیت پایدار در استان کردستان، تلاش دولت برای خارج کردن استان از وضعیت نامطلوب کنونی و همراهی نمایندگان مردم در مجلس برای بهبود وضعیت معیشتی مردم از فاکتورهای اولیه‌ای بود که سبب شد نخستین قدم برای تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری صنعتی برداشته شود.

اینکه تلاش‌های هم‌سو از طرف نیروهای تأمین کننده امنیت استان، دولت و نمایندگان مردم در مجلس سبب برداشته شدن قدم نخست برای جامه عمل پوشاندن به یکی از خواسته‌های برحق مردم کردستان شده غیرقابل کتمان است ولی اینکه منصوبان دولت در کردستان بخواهند از یک سو همه این تلاش‌ها را مصادره به مطلوب کرده و از سوی دیگر، در صورت عدم تصویب نهایی لایحه، از موضوع بهره‌برداری کرده و همه ضعف‌های عملکردی خود را به این موضع خاص گره بزنند، قابل تأمل است.

پس از تصویب لایحه تبدیل بانه و مریوان به منطقه آزاد تجاری صنعتی در شورای عالی مناطق آزاد، روابط عمومی استانداری کردستان، خبرگزاری دولت و طیف سیاسی هم‌سو با آنها در اقدامی هماهنگ که شبهه یک فعالیت انتخاباتی را در اذهان تداعی می‌کرد به تمجید گسترده از این اقدام پرداختند.

یکی از کارهای انجام شده در این راستا برگزاری جلسه‌ای در استانداری کردستان بود که از آن با عنوان «تقدیر مردم شهرستان بانه از استاندار» یاد شده که واکنش‌هایی را در جامعه به دنبال داشت.

آش به اندازه‌ای شور شد که نماینده وقت مریوان و سروآباد را به واکنش واداشت و وی با انتقاد از برخی حرکت‌ها از جمله راه‌اندازی کاروان و امضای طومار در شهرستان‌ها برای قدردانی از استاندار کردستان، اظهار کرد: مجریان دولت و نمایندگان مجلس در تصویب این طرح با هم همکاری داشته و لازم و ملزوم یکدیگر بوده‌اند، اما راه‌اندازی کاروان از شهرستانی برای قدردانی از نماینده عالی دولت در استان زیبنده نیست.

استاندار کردستان اما مجرب‌تر از آن بود که نداند کلیات لایحه ارائه شده توسط دولت برای ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه‌مریوان به دلیل مخالف بودن آن با برنامه پنجم توسعه، بر اساس ماده 117 آیین نامه داخلی مجلس، باید با دو سوم آرا به تصویب برسد و با توجه به ترکیب مجلس این امر بعید است وانگهی اگر این ناممکن، ممکن هم می‌شد مصوبه نیاز به تأیید شورای نگهبان داشت و سرنوشت موضوع روشن بود.

با این تفاصیل، لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی بالاخره در جلسه علنی روز 29 آذر در صحن علنی مطرح شد و نمایندگان با ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی جدید مخالفت کردند.

اما این لایحه جنجالی اوایل بهمن‌ماه 94 بار دیگر با تلاش برخی نمایندگان مجلس و پس از تصویب در کمیسیون اقتصادی در صحن علنی مطرح شد ولی این بار هم نتوانست رأی موافق نمایندگان را برای تصویب کسب کند.

همان زمان استاندار کردستان با مناسب دیدن زمینه و با لحنی غیرمعمول به نمایندگان مجلس حمله کرد و البته در نهایت اعلام کرد: «تنها می‌توانم بگویم متأسفم».

تا اینجا به زعم دولتمردان در کردستان اوضاع همانطور که آنها می‌خواستند پیش رفته بود؛ دولت تمام تلاش خود را به کار گرفته بود تا کردستان را «آبادتر» کند ولی با سنگ‌اندازی مجلس مواجه شده بود و همین می‌توانست حربه‌ای در دست منصوبان دولت در کردستان برای سرپوش گذاشتن بر ضعف عملکردشان شود.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اگرچه نگرانی‌های عمیقی درباره شیوه مدیریت منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه‌مریوان در صورت تصویب در مجلس وجود دارد اما به هر حال تصویب این لایحه انتظار به حق مردم استان محروم کردستان و مناطق دیگر با شرایط مشابه است که باید مدنظر مجلس قرار گیرد.

اما 14 تیرماه جاری رئیس جمهور لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه‌مریوان و چند منطقه دیگر را بار دیگر و با طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس کرد و چند روز بعد نماینده عالی دولت در کردستان وارد عمل شد و بازی برد برد خود با این لایحه را وارد یک فاز جدید کرد.

یکی از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی استانداری کردستان 19 تیرماه با انتشار عکسی از «زاهدی» در کنار «عارف» مدعی «همراهی فراکسیون امید مجلس برای تصویب لایحه منطقه آزاد بانه و مریوان» شد و به این ترتیب استاندار کردستان و برخی وابستگان به دولت آماده بهره‌برداری از تصویب احتمالی لایحه مذکور در مجلس دهم شدند.

از نکات قابل تأمل که در این خبر نقل شده آن است که گویا «زاهدی» از مجمع نمایندگان استان خواسته دولت را در اقناع سایر نمایندگان یاری کنند! یعنی موضوع به گونه‌ای طرح شده که بار اصلی رایزنی برای تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد بانه‌مریوان بر دوش استاندار است و نمایندگان کردستان هم اگر کاری می‌کنند به درخواست دولت است! داستانی که طرح آن مضحک و باورش سخت است.

پرده آخر نمایش رسانه‌ای دولت هم این است که استاندار کردستان در لفافه به رایزنی خود با لاریجانی و عارف اشاره کرده و با معطوف کردن توجه اذهان به این رایزنی عنوان کرده «امیدواری بالایی برای تصویب لایحه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مجلس دهم وجود دارد».

یک سناریوی کامل برای اثبات مهربان‌تر بودن دایه از مادر! بازی برد برد عبدالمحمد زاهدی و دوستان با لایحه منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه‌مریوان؛ لایحه اگر تصویب شود، دولت آن را ارائه کرده، استاندار زحمت رایزنی برای تصویب آن را کشیده، «زاهدی» مجمع نمایندگان را به یاری رساندن برای تصویب آن دعوت کرده و اگر لایحه به هر دلیل تصویب نشود و یا پس از تصویب در شورای نگهبان رد شود دولت زحمت خود را کشید، برای «آبادتر» کردن کردستان برنامه‌ریزی کرد اما برخی اجازه ندادند و اگر کردستان «آبادتر» نشده قصوری متوجه نماینده عالی دولت در کردستان نیست و همه چیز تقصیر دیگران بوده است!

اما انگار اتاق فکر تهیه سناریو مصادره به مطلوب موضوع منطقه آزاد بانه‌مریوان به نفع دولت، یک نکته مهم را فراموش کرده‌اند! آیا بهتر نبود شعور بالای مردم کردستان و میزان درک آنها از آنچه در استان از زمان روی کار آمدن عبدالمحمد زاهدی روی داده و در حال رخ دادن است در تهیه این سناریو لحاظ می‌شد؟


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
استاندار غیر بومی یعنی مرگ مردمان غیور کردستان
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
زاهدی تمام توان فکری خودرا صرف پیشبرد اهداف سیاسی جناح متبوعش می کند ودر سن وسالی نیست که مایه ای برای عمران وابادی استان بگذارد واصولا از نظر جسمانی توان این کار را ندارد نزدیک به ده سال از زمان باز نشستگی او می گذرد انتظار تلاش وتکاپو وتحرک در این سن وسال ازاوانتظاری درست نیست ایشان منتخب کابینه سالخوردگان است رکود اموراجرایی در کردستان هم از تبعات رفتاری کهولت سنی مدیر ارشد اجرایی استان می باشدنی بومی یا غیر بومی بودناستاندار تکیه بر بومی یا غیر بومی بودن مدیران اجرایی برای اثبات یا نفی عملکرد انها استناد درستی نمی باشد ضمنا نباید این نکته را هم فراموش کرد که زاهدی در پیشبرد ارا ونظرات خود قاطع است وانچه را خود صلاح بداند انجام می دهد وباکی هم از کسی ندارد عملکرد اخیر ایشان در انتصاب مدیران اجرایی هم شاهد بر این مدعاست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار