نیمه تعطیل بودن واحدهای تولیدی و بیم از دست رفتن مشاغل
اشتغال ناقص نوعی اشتغال است که فرد امکان فعالیت ۴۴ ساعت در هفته (میزان استاندارد) را ندارد و به دلیل شرایط بنگاه و بازار این نوع اشتغال با درآمد کامل همراه نیست و گفته شده که در کردستان 10 درصد مشاغل موجود ناقص بوده و افراد از طریق این نوع اشتغال امکان کسب درآمد کافی برای تامین مخارج زندگی را ندارند.
کد خبر: ۲۵۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ 29 June 2016

به گزارش تابناک کردستان، طبق آنچه در بخش شاخص‌های عمده نیروی کار در جمعیت 15 ساله و بیشتر گزارش اخیر مرکز ملی آمار آمده نرخ بیکاری افراد 15 تا 24 ساله (مرد و زن) در کشور 28.6 درصد و در کردستان 50.1 درصد یعنی 21.5 درصد بالاتر از میانگین کشوری و نرخ بیکاری افراد 15 تا 29 سال در کشور 24.8 درصد و در کردستان 43.3 درصد یعنی 18.5 درصد بالاتر از میانگین کشوری است!

این آمارها گویای آن است که وضعیت اشتغال در استان کردستان در شرایط نامطلوبی قرار دارد و برون رفت از این وضعیت نیازمند یک برنامه‌ریزی منسجم و البته با پشتوانه اجرایی است.

اعداد و ارقام حوزه اشتغال کردستان با استناد به داده‌های مرکز آمار ایران در حالی اخیراً در این رسانه تحلیل و منتشر شد که «مهر» هم در گزارشی آورده است: بررسی لایه‌های مختلف بازار کار کشور نشان می دهد که علاوه بر بیکاران مطلق، بخشی از بازار نیز در خطر بیکاری قرار دارد، به بیان دیگر، به دلیل رکود، فعالیت واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت، ورشکستگی و مشکلات مربوط به نقدینگی و ... سبب می‌شود تا همواره بخشی از بازار کار کشور به حالت نیمه فعال درآید.

هر چقدر شدت مشکلات اقتصادی و مسائل بنگاه ها بیشتر باشد، خطر ریزش نیروی کار نیز با تعداد بالاتر محتمل است. با وجود اینکه مرکز آمار ایران تعداد فعلی بیکاران کشور را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌داند، اما ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در شرایطی به کار اشتغال دارند که نه درآمد آنها برای گذران زندگی کافی است و نه می‌توان آنها را بیکار مطلق دانست.

نیمه تعطیل بودن بسیاری از واحدهای کوچک و بزرگ اقتصادی سبب شده تا هر لحظه بیم از دست رفتن هزاران شغل برود و حداقل درآمد بخشی از شاغلان نیمه بیکار کشور هم قطع شود. مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا در اینباره هشدار داده و به عقیده این مرکز، افراد دارای اشتغال ناقص در واقع نوع دیگری از بیکاران هستند که درآمد اندکی هم کسب می‌کنند.

نگاهی به جدیدترین تغییرات آماری در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که دستکم ۳.۴ تا ۲۱.۷ درصد اشتغال در استان‌های کشور در خطر نابودی قرار دارند.

کافی است اندکی بی توجهی و یا فشار مضاعف به واحدهای دچار بحران وارد شود تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به تعداد بیکاران کشور افزوده شوند، در حال حاضر نیز اگر دولت نتواند از طریق اعمال سیاست‌هایی، شرایط بهبود وضعیت واحدهای دارای مشکل را فراهم کند، خطر ورشکستگی و افزایش آمار بیکاری وجود دارد.

آمارها نشان می دهند شرایط بازار کار کشور در تمام استان ها یکسان نیست و در حالی که برخی مناطق کشور از وضعیت مناسب تری در بازار کار برخوردار هستند، در نقاط دیگر اوضاع نامناسب تر بوده و مشاغل از پایداری کمتری برخوردارند.

ممکن است این وضعیت در نتیجه توزیع نامناسب امکانات و سرمایه‌گذاری‌ها در کشور، وضعیت برخورداری استان‌ها از مواهب طبیعی مانند معادن، نفت و گاز، موقعیت استراتژیک، دوری و نزدیکی به مرکز و مواردی مانند این مرتبط باشد.

اشتغال ناقص طبق تعریف کارشناسان نوعی از اشتغال است که فرد امکان فعالیت به میزان ۴۴ ساعت در هفته (میزان استاندارد) را ندارد و به دلیل شرایط بنگاه و بازار و ...، این نوع اشتغال با درآمد کامل همراه نیست و شاغلان امکان تامین مخارج خود را در اشتغال ناقص نخواهند داشت، حال در شرایطی که افراد با ساعات کار کامل، دارای مشکلات و مسائل متعدد معیشتی هستند، افراد دارای اشتغال ناقص و درآمد پایین قطعاً توان تامین مخارج خود را ندارند.

طبق گزارش‌های منتشره، 10 درصد مشاغل موجود در استان کردستان ناقص بوده و افراد از طریق این نوع اشتغال امکان کسب درآمد کافی برای تامین مخارج زندگی را ندارند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار