استاندار کردستان خبر داد
استاندار کردستان با اشاره به بحرانی بودن وضعیت منابع آب در کشور و دشت‌های شرقی کردستان گفت: وضعیت آب‌های زیرزمینی و کاهش یا افزایش سطح آن در دشت‌های شرقی استان باید به صورت فنی بررسی شود تا بتوان از بحرانی‌تر شدن وضعیت آنها جلوگیری کرد.
کد خبر: ۲۴۹۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 22 June 2016

به گزارش تابناک کردستان، عبدالمحمد زاهدی امروز در نخستین جلسه شورای حفاظت منابع آب در سال 95 که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد با اشاره به بحرانی بودن وضعیت منابع آب در کشور و دشت‌های شرقی کردستان اظهار داشت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه آب‌های زیرزمینی و کاهش میزان تخصیص آب به کشاورزان، هنوز در دشت‌های شرقی استان کردستان سطح آبهای زیرزمینی افزایش پیدا نکرده و به طور قطع مشکلی وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر رفع شود.

وی گفت: وضعیت آب‌های زیرزمینی و کاهش یا افزایش سطح آن در دشت‌های شرقی استان باید به صورت فنی بررسی شود تا بتوان از بحرانی‌تر شدن وضعیت آنها جلوگیری کرد.

استاندار کردستان با تاکید بر اینکه کشاورزان باید از درآمد برخوردار باشند تصریح کرد: اگرچه باید به درآمد کشاورزان توجه کرد اما در جایی که کمبود آب وجود دارد باید الگوی کشت را تغییر داد و از کشت محصولاتی نیاز به آب فراوان دارند، جلوگیری کرد.

وی درباره انسداد چاه‌های غیرمجاز گفت: چاه‌هایی که در حال حاضر کشت سبز دارند باید تا پایان کشت، آب در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران غیرمجاز آنها قرار داده شود اما جریمه و خسارت وارده به سفره آب زیرزمینی از آنها اخذ شود و بلافاصله پس از اتمام آن، از برداشت آب جلوگیری به عمل آید و این شرایط به هیچ وجه برای سال آینده تکرار نمی‌شود و اجازه کشت به چاه‌های غیرمجاز داده نمی‌شود.

زاهدی با تاکید بر اینکه ایران کشوری است که در حال تبدیل شدن به کویر است افزود: باید تلاش شود مصرف آب را بر اساس الگوی کشت کاهش داد نه اینکه مصرف آب را با نوع کشت خود حتی اگر محصولات پرمصرف باشد تطبیق داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه 124 هزار بهره بردار در استان کردستان وجود دارد خاطر‌نشان کرد: اگر اعمال نظر و مدیریت در کشاورزی بسیار کار سختی است اما می‌توان با تاکید بر اجرای سیستم‌های آبیاری و کشت گلخانه‌ای از هدر رفت آب جلوگیری کرد.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
کشاورزان در سه سال اخیر بیشترین مشکلات را تحمل کرده اند و هزینه های گزافی که دولت یازدهم بر آنها تحمیل کرده است موجب نگرانی شده است .جهت نصب کنتور هوشمند بر روی چاه در منطقه دهگلان زمان نیاز شدید محصولات به آب ، برق را قطع نمودند و مجبور شدیم با پرداخت قریب 5 میلیون تومان کنتور هوشمند نصب کنیم تا بتوانیم ادامه کار دهیم در صورتی که می بایستی هزینه این کار را دولت بپردازد .متاسفانه کشاورزی کردسنتان را تا سرحد نابودی پیش برده اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار