یادداشت دکتر فرشادان خطاب به متولی حفاظت از محیط زیست کشور:
دکتر سیدمهدی فرشادان در یادداشتی خطاب به معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: مردم کردستان در سه ماهه نخست امسال، به تعداد انگشتان دست هوای پاک استنشاق کردند؛ خانم ابتکار وقت «اقدام و عمل» است.
کد خبر: ۲۴۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ 18 June 2016

نماینده مردم سنندج در مجلس با تاکید بر اینکه رفع مشکل ریزگردها نیازمند اخذ تصمیمات کلان و در سطح ملی و بین‌المللی است، گفت: سازمان محیط زیست اقدام و عمل در راستای مبارزه با ریزگردها را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش تابناک کردستان، سید مهدی فرشادان نماینده مردم سنندج در مجلس دهم در یادداشتی با تاکید بر پیگیری و چاره اندیشی دولتمردان برای حل بحران ریزگردها، گفت: خواست به حق مردم در خصوص حل بحران ریزگردها را مطالبه و تا حصول نتیجه نهایی پیگیری جدی می کنیم.

متن یادداشت نماینده مردم سنندج به این شرح ذیل است:

نزدیک به یک دهه است که ورود میهمان ناخوانده‌ای به نام گرد و غبار یا ریزگرد، مناطق غربی کشور از شمال غربی تا منتهی‌الیه جنوب غربی و از جمله استان کردستان را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

هرچند مقابله با این پدیده، بارها و بارها از سوی مسئولان دولتی در ده سال اخیر وعده داده شد، اما قدر مسلم آن است که کنترل و برطرف کردن آن متاسفانه راه به جایی نبرده و شاهد این مُدعا وقوع هر از چند گاه این پدیده نامبارک است که دیگر اکنون به یک بحران تبدیل شده است.

جای تاسف است که براساس آمار اعلامی مردم کردستان در سه ماهه نخست امسال، تنها روزهایی به اندازه تعداد انگشتان دست‌شان، هوای پاک استنشاق کردند و با این وجود، شاهد هیچگونه حرکت ملموسی از سوی دولت که مدعی شده محیط زیست از اولویت‌های آن است، نیستیم.

هرچند مردم این مناطق از یک سو بر اساس همان شاخصه نجابت و فهم بالا، نیازمند بودن رفع این مشکل به اخذ تصمیمات کلان و در سطح ملی و بین‌المللی را درک کرده و انتظار رفع یک باره معضل را ندارند و از سوی دیگر منکر اقدامات دولت در این راستا هم نیستند، اما سوال این است که آیا سه سال زمان برای دولتی که شعار حمایت از محیط زیست را سر داده کافی نیست که حداقل کارها در حوزه برخورد با این معضل را انجام دهد؟

روی سخن ما اکنون با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور است، سرکار خانم دکتر ابتکار، هنگامه اقدام و عمل است.

شما بهتر از ما می‌دانید این نظر کارشناسی که وضعیت استاندارد در ذرات زیر 10 میکرون 150 میکروگرم بر متر مکعب است اما در روز جمعه میزان ذرات گرد و غبار موجود در هوای سنندج به 823 میکروگرم بر متر مکعب رسیده است به چه معنی است!

آلودگی هوا نزدیک به شش برابر وضعیت استاندارد اگر به معنای بحران نیست چه معنایی دارد؟!

این وضعیت تنها مختص کردستان نیست و چندین استان دیگر کشور درگیر این بحران هستند و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی که به حق خادم ملت‌اند کوچکترین وظیفه خدمتگزاری برای مردمی که هشت سال جنگ تحمیلی را تحمل کرده و اکنون نیز مورد هجمه ریزگردها قرار دارند را رساندن صدای آنان به گوش مسئولانی چون سرکار عالی می‌دانند.

وی در این پیام خطاب به رییس سازمان محیط زیست گفت که نمایندگان مردم مناطق درگیر هجمه ریزگردها سال‌هاست که وقتی مورد سوال از سوی موکلان خود قرار می‌گیرند، جوابی برای اقناع آنان ندارند؛ استدلال‌های ما برای مردم مناطق و استان‌هایی که وظیفه خطیر نمایندگی آنان در مجلس را برعهده داریم دیگر قانع کننده نیست و ما خود نیز بر این مهم واقف و آگاه هستیم.

کوتاه سخن اینکه در جایگاه نمایندگی ملت ایران و مردم استان کردستان ضمن درخواست از مسئولان کشور بویژه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی مقابله با پدیده ریزگردها برای چاره‌اندیشی و «اقدام و عمل» در راستای مبارزه، کنترل و در نهایت حذف این پدیده شوم، با مردم عهد می‌بندم که تمام توان خود را به کار بسته تا در همکاری و همفکری با دیگر نمایندگان محترم مجلس و دست اندرکاران اجرایی کشور خواست به حق آنان را مطالبه و پیگیری جدی نمایم.

خانه ملت



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار