کمبود شدید تخت ICU و EN ICU در کردستان
نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه در شهرستان دیواندره در بخش نوزادان EN ICU وجود ندارد و تخت بستری هم حتی به تعداد کافی نیست و معمولاً مردم باید به تبریز، ارومیه و سقز بروند گفت: در بخش ICU در دیواندره نیز تنها دو تخت وجود دارد که این شهرستان‌ نسبت به بیجار و مریوان به مرکز استان نزدیک‌تر است و اگر این دو تا تخت پر شود مردم معلوم نیست که چه باید بکنند.
کد خبر: ۲۴۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹ 15 June 2016

به گزارش تابناک کردستان، احمد چوپانی نماینده دیواندره استان کردستان در شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: از نظر سلامت و بهداشت در استان کردستان مثل سایر استان‌های کشور کمبودها و نواقصی وجود دارد و اگرچه در سال‌های اخیر اصلاحاتی انجام شده است، ولی کماکان مسائل و مشکلات وجود دارد.

وی گفت: مشکل مهم مردم کردستان کمبود پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی در سطح استان است که واقعاً جوابگوی نیازهای مردم استان نیست و به دلیل اینکه فاصله مناطق روستایی تا شهرها زیاد است، مشکلات عدیده‌ای از نظر مراکز فویت‌های پزشکی وجود دارد و این مشکلات در دیوان دره، تکاب و سایر بخش‌ها کاملاً محسوس است.

فوریت‌های پزشکی جوابگوی سوانح راه‌ها نیستند

نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: کردستان به دلیل کوهستانی بودن بسیار تصادف‌خیز است و به دلیل اینکه جاده‌ها بهسازی نشده‌اند؛ تصادفات در این منطقه زیاد است و فوریت‌های پزشکی استان معمولا نمی‌توانند؛ جوابگوی سوانح راه‌ها باشند.

وی کمبود آمبولانس را از دیگر مشکلات مردم کردستان برشمرد و گفت: نه تنها تعداد آمبولانس در استان کافی نیست، بلکه همین آمبولانس‌های موجود نیز جوابگوی نیازهای استان نیست، چرا که منطقه کردستان کوهستانی و برف‌گیر است و آمبولاس‌های تک دیفرانسیلی جواب نمی‌دهد و لازم است که وزارت بهداشت برای این استان آمبولانس‌هایی دو دیفرانسیلی بفرستد که در برف و یخ و جاده‌های کوهستانی جوابگو باشد.

شهرها امکانات درمانی خوبی ندارند

چوپانی افزود: استان کردستان از استان‌های محروم است و به غیر از سنندج که مرکز استان و سقز که از نظر جمعیتی و وسعتی دومین شهر استان است؛ بقیه شهرها از مرکز استان فاصله دوری دارند و واقعاً از نظر امکانات درمانی و فوریت‌های پزشکی محروم و در مضیقه هستند.

وی خاطر نشان کرد: مواردی بوده است که برای انتقال زن باردار، آمبولانس به دلیل برف‌گیر بودن جاده امکان تردد نداشته است و هلی‌کوپتر هم برای انتقال نبوده و با مشکلات فراوان امکان انتقال فراهم شده است. حتی وزیر بهداشت نیز در سفری که به استان ما داشتند در جاده تصادف کردند و دو نفر نیز در تصادف جان باختند. بنابراین خود ایشان وضعیت جاده‌های ما را می‌دانند و خود ما هم گفته‌ایم و مطلع هستند که استان ما چه نیازهایی دارد.

مردم به دلیل کمبود پزشک به استان‌های هم‌جوار می‌روند

نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه استان کردستان از نظر نبود نیروهای متخصص و فوق تخصص واقعاً در مضیقه است، گفت: در مناطقی مثل دیوان دره، کامیاران، دهکلان و شهرستان‌های دیگر واقعاً مشکلات فراوانی وجود دارد به طوریکه در شهرستان دیوان دره چشم پزشک وجود ندارد و متخصص قلب بسیار کم هست و فوق تخصص اصلا نیست و به همین دلیل مردم باید به سمت تبریز،‌ ارومیه، تهران و کرمانشاه بروند که این مساله را بارها به وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس اطلاع داده‌ایم، ولی این معضل هنوز حل نشده است.

وی شلوغی درمانگاه‌ها را از دیگر مشکلات درمانی مردم کردستان دانست و افزود: به دلیل کمبود متخصص درمانگاه‌های استان بسیار شلوغ هستند و ساختمان‌هایی که برای درمانگاه‌ها هستند از نظر فیزیکی مناسب نیستند.

کمبود شدید تخت ICU و EN ICU در کردستان

چوپانی با اشاره به اینکه در شهرستان دیواندره در بخش نوزادان EN ICU وجود ندارد و تخت بستری هم حتی به تعداد کافی نیست و معمولاً مردم باید به تبریز، ارومیه و سقز بروند، تصریح کرد: حتی در خود استان هم تخت کم است و فقط در شهر سنندج نیز یک بیمارستان داریم که بیمارستان بعثت است و یک بیمارستان نیز در سقز است که این بیمارستان‌ها نیز با کمبود تخت رو به رو هستند و بیماران مجبورند به استان‌های هم جوار بروند.

وی گفت: در بخش ICU در دیواندره نیز تنها دو تخت وجود دارد که این شهرستان‌ نسبت به بیجار و مریوان به مرکز استان نزدیک‌تر است و اگر این دو تا تخت پر شود مردم معلوم نیست که چه باید بکنند.

نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها افزود: به غیر از سنندج و سقز که کمی وضعیت بهتری دارند؛ بقیه شهرستان‌ها در زمینه ICU و EN ICU مشکلات عدیده‌ای دارند.

در حوزه کارشناسان محیط کمبود زیادی وجود دارد

وی با اشاره به اینکه استان کردستان در حوزه بهداشت از نظر نیروی انسانی و کارشناس دچار کمبود است، تصریح کرد: تاکنون در این حوزه نیرو استخدام نشده و کسانی که از قبل بودند؛ بازنشسته شده‌اند و کسی جایگزین آنها نشده است و در این زمینه به خصوص در حوزه کارشناسان محیط کمبود زیادی وجود دارد و اگر یک دو نفر هم وجود دارند در جاده های بین شهرها باید در گردش و رفت آمد باشند که واقعاً کار دشورای است.

چوپانی گفت: در حوزه ساخت‌وساز بیمارستان‌ها اعتباراتی دادند، ولی امسال متوقف شده است و نیاز به اعتبارات جدید در سطح استان است و لازم است وزیر بهداشت و دست اندرکاران برای ساخت وساز بیمارستان‌ها، سازوکاری بیاندیشند تا مشکلات استان در این زمینه برطرف شود.

ریزگردها مشکلات ریوی و تنفسی با خود آورده‌اند

وی افزود: برای ما که در غرب کشور هستیم، اولین مهمان ناخوانده بعد از نوروز ریزگردها هستند و با وجود اینکه استان ما استان پاکی است و آب و هوای خوبی دارد، ولی ریزگردهایی که به استان ما می‌آیند؛ بیماری و تنگی نفس با خود می‌آورند و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده‌اند.

نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها به کمبود پزشک قانونی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل حقوق و دستمزد کم کسی پزشک قانونی در شهر ما را قبول نمی‌کند و اگر مورد فوتی و تصادفی در سطح شهرستان باشد باید به استان بفرستیم.



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رامبد جوان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
تشکر از آقای چوپانی بخاطر دغدغه ای که در حوزه بهداشت ودرمان استان و خصوصاً دیواندره دارند
فقط یک نکته بسیار عجیب!!! آقای چوپانی جنابعالی بعنوان شورای شهر هنوز خبر نداری که دیواندره 8ماهه پزشک قانونی داره؟؟؟؟؟؟
آقای دکتر کیوان محمدی پزشک معتمد پزشک قانونی استان در دیواندره هستند جهت اطلاعتون. !!!
رامبد2
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
آقای چوپانی به نکات خوبی اشاره کردند . دیواندره از نظر کمی وکیفی پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی واقعاً مشکل داره . شاید دیواندره پرتصادف ترین محور مواصلاتی استان باشه اما اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانیش واقعاً در تنگنا و مشکل دلرند . دیواندره دریغ از یک متخصص چشم پزشکی و یک متخصص طب اورژانس که واقعاً شدیداً به آن نیاز داریم .

یک نکته بسیار مهم ویک یادآوری به شوراهای محترم خصوصاًجناب دکتر!چوپانی :
آقای دکتر! همه ی ما دراین شهرزندگی میکنیم و بامشکلات موجود دست و پنجه نرم میکنیم و مشکلات رو اگه ازشما بیشتر حس نکنیم یقیناض کمتر حس نمیکنیم ؛ ولی نکته مهم اینجام جناب عالی چه اقدامی برای رفع این کمبودها انجام داده اید؟؟؟؟؟
برنامه تون برای جبران این کمبودها در طی سه سالی که بر صندلی لرزان شورای شهر دیواندره جلوس کرده اید چه بوده و چه هست؟
این سوالی است که ذهن ما پرسنل خدوم و زحمت کش اورژانس دیواندره را درگیر کرده است!!!!
چراهایی در ذهنمان تشکیل شده در صورت آمادگی جنابعالی برای پاسخگویی قطعاً از شما خواهیم پرسید .

التماس هدایت همه ی ما به راه راست .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار