معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت مطرح کرد
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: 14 استان کشور درگیر مسئله ریزگردها و در مرحله هشدار هستند، تعداد این استان‌ها رو به افزایش است و احتمال انتقال آلودگی‌های میکروبی از این طریق وجود دارد.
کد خبر: ۲۴۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 15 June 2016

به گزارش تابناک کردستان، محسن فرهادی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: بسیاری از استان‌های غربی و جنوبی و برخی استان‌های شرقی هم اکنون درگیر مسئله ریزگردها هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان‌ها هشدارهای لازم برای مراقبت مردم از خودشان را در این وضعیت اعلام کرده‌اند.

وی گفت: هم اکنون حدود 14 استان کشور از جمله استان خوزستان، ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و اغلب استان‌های غربی و جنوبی کشور با مسئله ریزگردها درگیر هستند و در برخی روزها ریزگردها، استان تهران را نیز درگیر می‌کند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: پدیده ریزگردها هم منشاء داخلی و هم منشای خارجی دارد و البته منشای خارجی آن بیشتر است.

وی گفت: در این زمینه وزارت بهداشت فقط دو وظیفه دارد، اول اعلام هشدارهای لازم به مردم و مسئولان دستگاه های مسئول و دوم آموزش نحوه محافظت در برابر ریزگردها به مردم.

فرهادی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی در تمام استان‌های درگیر ریزگردها، وضعیت هشدار اعلام کرده‌اند و به مردم برای محافظت از خودشان و استفاده از ماسک‌های مناسب، آموزش های لازم را ارائه می‌کنند.

وی درباره ماسک های مناسب در برابر ریزگردها تأکید کرد: ماسک‌های کاغذی معمولی هیچ تاثیری در کاهش مواجهه با ریزگردها ندارد، برای محافظت در برابر ریزگردها ماسک های N95 که در بخش صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و ماسک‌های F1 که در داروخانه‌ها وجود دارد، توصیه می‌شود.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: البته استفاده از این ماسک‌ها به این معنا نیست که فرد کاملاً در برابر ریزگردها محافظت می‌شود، بهترین کار این است که از مواجهه با ریزگردها تا جای ممکن خودداری کنیم، ضمن اینکه ماسک‌های توصیه شده نیز عمر محدود دارند و بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ریزگردها حامل مواد شیمیایی، رادیواکتیو یا آلودگی‌های خاصی هستند، افزود: در مورد آلودگی به رادیواکتیو که در زمان جنگ عراق مطرح بود، همان زمان هم اثبات نشد اما اگر حجم ذرات معلق ریزگردها از یک حدی درشت‌تر شود، امکان وجود عوامل میکروبی در ریزگردها وجود دارد.

فرهادی خاطر نشان کرد: ‌تشدید بیماری آسم و آلرژی و نیز تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی از مهمترین عوارض ریزگردهاست بنابراین در زمان افزایش ریزگردها تا جای ممکن این بیماران نباید از خانه خارج شوند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار